Marka, która przez lata kojarzyła się głównie ze sportem, ma w ofercie wiele ciekawych modeli – popularne ASX, Outlander czy L200 to zaledwie wycinek bogatej gamy japońskiego producenta. Używane Mitsubishi są trwałe i mają rozsądne ceny. W naszym zestawieniu 15 propozycji – ich wady, zalety, usterki, polecane wersje i ceny, a także porady eksploatacyjne i ciekawostki.
Niewiele marek ma tak mocny wizerunek, a jednocześnie równie szerokie portfolio na rynku wtórnym jak Mitsubishi. Stan rzeczy nie jest dziełem przypadku. Firma spod znaku trzech diamentów długo budowała swoją pozycję, stawiając m.in. na napęd 4x4. Mitsubishi z takim rozwiązaniem zadebiutowało w 1936 r. Kolejnym kołem zamachowym był motorsport – Pajero zwyciężało w Dakarze od 1985 r.
Na przestrzeni lat Mitsubishi udowadniało, że nie boi się eksperymentów. Przykładami są chociażby zaprezentowany w 1988 r. Galant VR-4 ze skrętną osią tylną, debiutujący także w Galancie silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny (1996 r.) czy stojące na szczycie gamy sportowe 3000 GT (1990-2000) z podwójnie doładowanym silnikiem 3.0 V6, dwiema osiami skrętnymi, aktywnymi elementami aerodynamicznymi z przodu i tyłu nadwozia, a nawet amortyzatorami o zmiennej sile tłumienia.
Aby ułatwić sobie pozyskanie nowych klientów oraz zoptymalizować produkcję, Mitsubishi nawiązało współpracę z wieloma markami. W latach 70. ruszyła kooperacja z amerykańskim Chryslerem. W latach 90. Mitsubishi wraz z Volvo wybudowało holenderską fabrykę NedCar, gdzie powstawały m.in. bliźniacze technicznie Carismy i Volvo S40/V40.
Mające duże doświadczenie w produkcji SUV-ów Mitsubishi dostarczało uterenowione auta dla koncernu PSA (Citroeny C4 Aircross i C-Crosser oraz Peugeoty 4008 i 4007, będące ASX-em i Outlanderem II z oznaczeniami francuskich marek). W 2016 r. marka dołączyła do aliansu Renault-Nissan.
Poniżej prezentujemy najpopularniejsze na rynku wtórnym modele Mitsubishi.
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 1.3 MIVEC – poj.: 1332 cm3, moc: 95 KM, maksymalny moment obr.: 125 Nm, prędkość maks.: 180 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,0 s, śr. zużycie paliwa: 6,0 l/100 km
Na tle rywali Colt nie błyszczy wykończeniem wnętrza, bagażnikiem czy cenami części. Rekompensatę stanowi wzorowa trwałość. W wersjach benzynowych najwyżej strajkują cięgna skrzyni biegów. Na bazie Colta VI powstał Smart ForFour (2004-2006). To również solidne auto.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 1.2 MIVEC – poj.: 1193 cm3, moc: 80 KM, maksymalny moment obr.: 106 Nm, prędkość maks.: 180 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,7 s, śr. zużycie paliwa: 4,1 l/100 km
Następca Colta od chwili debiutu jest krytykowany za wygląd i wykończenie. Ma jednak przyzwoite wyposażenie, a wersja 1.2 (trzycylindrowa, podobnie jak 1.0) zapewnia niezłe osiągi. Co najważniejsze, auto okazuje się całkowicie bezawaryjne (pojedyncze doniesienia o zużyciu mechanizmu wybierania biegów). Prosta, a zarazem bardzo trwała konstrukcja.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 1.6 – poj.: 1597 cm3, moc: 103 KM, maksymalny moment obr.: 141 Nm, prędkość maks.: 185 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,4 s, śr. zużycie paliwa: 7,3 l/100 km
Auto technicznie spokrewnione z Volvo S40/V40. Było dostępne jako sedan i liftback. Carisma ma niezbyt trwałe zawieszenie. Typowe dla modelu są wycieki oleju, problemy z elektryką czy wyrobiony mechanizm wybierania biegów. Dostarczane przez Renault diesle 1.9 zwykle są już zużyte. Więc im nowszy egzemplarz, tym lepiej.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 2.0 – poj.: 1997 cm3, moc: 135 KM, maksymalny moment obr.: 176 Nm, prędkość maks.: 204 km/h, przysp. 0-100 km/h: 9,6 s, średnie zużycie paliwa: 8,4 l/100 km
Model nie jest specjalnie ceniony przez rynek wtórny. To zasługa niezbyt przestronnego wnętrza i małego bagażnika. Polecay zakup w miarę praktycznej wersji Kombi z 344-litrowym bagażnikiem. Warto sprawdzić stan tylnego zawieszenia. Korozja nie jest większym problemem. Wnętrze wygląda niemal jak w topowym Evo.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 1.6 MIVEC – poj.: 1590 cm3, moc: 117 KM, maksymalny moment obr.: 154 Nm, prędkość maks.: 188 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,7 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Efektowne nadwozie kryje przestronne wnętrze i mały bagażnik (5d: 344 l, 4d: 377 l). Najlepszy stosunek osiągów do spalania oferuje dostępny od 2010 r. silnik 1.6. Poważne usterki Lancera należą do rzadkości, ale do diesla 2.0 od VW warto podejść z dystansem. Łatwo o zadbane i nieźle wyposażone auto z krajowego salonu. Cenę najbardziej trzymają 240-konne wersje Ralliart z napędem na obie osie.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 2.0 MIVEC – poj.: 1998 cm3, moc: 295 KM, maksymalny moment obr.: 366 Nm, prędkość maks.: 240 km/h, przysp. 0-100 km/h: 5,4 s, śr. zużycie paliwa: 10,2 l/100 km
Ostatnia odsłona legendarnego Evo jest bardziej komfortowa od poprzedników. Zaawansowany napęd 4x4. Na rynku nie brakuje zadbanych, a często podrasowanych Lancerów. Kluczowe jest znalezienie auta bez poważniejszych przejść. Specjalne wersje Evo X oferowały 307-359 KM.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 2.4 MIVEC – poj.: 2378 cm3, moc: 165 KM, maksymalny moment obr.: 217 Nm, prędkość maks.: 200 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,0 s, śr. zużycie paliwa: 9,4 l/100 km
Do wyboru są 6- lub 7-osobowe wersje. Silniki to diesel 2.0 od VW lub benzynowy 2.4 (akceptuje LPG). Usterki ograniczają się do osprzętu silników czy hałasów z zawieszenia. Nietypowy w aucie tych rozmiarów jest brak przesuwnych drzwi.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 1.6 MIVEC – poj.: 1590 cm3, moc: 117 KM, maksymalny moment obr.: 154 Nm, prędkość maks.: 183 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 5,7 l/100 km
Wciąż dostępny na wybranych rynkach ASX był trzykrotnie modernizowany. Doczekał się też technicznych bliźniaków - Citroena C4 Aircross oraz Peugeota 4008. Samochód powstał na płycie podłogowej Outlandera. Efektem jest przestronne wnętrze. Do jazdy na co dzień wystarczy bezawaryjny silnik 1.6 (nie polecamy montażu LPG). Na rynku nie brakuje krajowych aut. ASX jest trwały, a korozja ma charakter punktowy.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 2.0 – poj.: 1997 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obr.: 176 Nm, prędkość maks.: 192 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,4 s, średnie zużycie paliwa: 9,5 l/100 km
Niezbyt przestronny i przeciętnie wykończony SUV z tylko 17 cm prześwitu potrafi przekonać do siebie kierowcę świetnym prowadzeniem, a topowy Outlander Turbo (202 KM) ze zmodernizowanym silnikiem Lancera Evo – także osiągami. W używanych autach lakier może być w złym stanie, podobnie jak synchronizatory skrzyni biegów czy podatne na wypaczanie tarcze hamulcowe. Outlander I ma stałe 4x4. W nowszych tył jest dołączany.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Diesel 2.0 DID – poj.: 1968 m3, moc: 140 KM, maksymalny moment obr.: 310 Nm, prędkość maks.: 187 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,8 s, średnie zużycie paliwa: 6,7 l/100 km
Wciąż ciekawie wyglądający model kusi przestronnym, ale przeciętnie wykończonym wnętrzem i oszczędnym dieslem 2.0 od VW. Jest on mniej zawodny niż w Passacie B6, ale i tak warto mieć budżet na ewentualne naprawy np. głowicy. Istotnym problemem staje się korozja elementów podwozia.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 2.0 MIVEC – poj.: 1998 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obr.: 195 Nm, prędkość maks.: 190 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,6 s, śr. zużycie paliwa: 6,7 l/100 km
Na rynku wtórnym przeważają bezawaryjne benzynowe silniki, które w wersji 4x4 łączono z bezstopniową skrzynią. Decydując się na zakup diesla 2.2, trzeba pamiętać, że to niezbyt dobrze zaopatrzony w części zamienne silnik Mitsubishi.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 3.2 DID – poj.: 3200 cm3, moc: 165 KM, maksymalny moment obr.: 373 Nm, prędkość maks.: 170 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 9,3 l/100 km
Jedna z ostatnich prawdziwych „terenówek”. Wszystkie mają niezawodny napęd 4x4 z centralnym mechanizmem różnicowym. Rynek zdominowały Pajero z potężnym dieslem. Jego słabymi punktami są pompa wtryskowa i rozrząd. Pajero III jest tańsze od Toyoty Land Crusiser ze zbliżonego rocznika ze względu na wyższe koszty napraw. Rdza dotyka auta ostro eksploatowane w terenie. Kto planuje wypady na bezdroża, powinien szukać bardziej zwartej trzydrzwiowej wersji. Mimo samonośnego nadwozia Pajero III dobrze radzi sobie w terenie.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Benzynowa 2.0 GDI – poj.: 1999 cm3, moc: 129 KM, maksymalny moment obr.: 190 Nm, prędkość maks.: 170 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,8 s, średnie zużycie paliwa: 9,4 l/100 km
Produkowane przez Pininfarinę auto ma ciasne wnętrze i mały bagażnik, przez co raczej nie nadaje się na dłuższe trasy. Pinin natomiast nieźle sprawdza się w terenie. Części do silnika 2.0 GDI są dosyć drogie i nie można go zasilać LPG, ale polecamy taką wersję ze względu na lepszy typ napędu 4x4 – SS4-i z reduktorem i blokadą sprzęgła międzyosiowego. W terenie procentują krótkie zwisy nadwozia i 20 cm prześwitu.
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Diesel 2.5 TD+ – poj.: 2477 cm3, moc: 133 KM, maksymalny moment obr.: 280 Nm, prędkość maks.: 151 km/h, przysp. 0-100 km/h: 18,0 s, średnie zużycie paliwa: 10,7 l/100 km
Technicznie Pajero Sport to zamknięta wersja nadwoziowa modelu L200. Bazuje na solidnej ramie i ma skuteczny napęd 4x4 bez centralnego „dyfra”. To dobre auto do turystyki off-roadowej. Typowe usterki ograniczają się do osprzętu silników (na rynku głównie diesle).
Plusy i minusy
Popularna wersja silnikowa
Diesel 2.5 DI-D+ – poj.: 2477 cm3, moc: 178 KM, maksymalny moment obr.: 400 Nm, prędkość maks.: 179 km/h, przysp. 0-100 km/h: 13,6 s, śr. zużycie paliwa: 9,1 l/100 km
Jedyny obok VW Amaroka, Fiata Fullback i Mercedesa X pick-up, którego napęd Super Select z droższych wersji pozwala na jazdę w trybie 4x4 także po asfalcie. Nie wszystkie L200 były używane do ciężkiej pracy. Dobrze wyposażone i mocne egzemplarze z podwójną kabiną wybierali przedsiębiorcy chcący odliczyć VAT. Zabudowa skrzyni ładunkowej zwiększa funkcjonalność auta.
Plusy i minusy
Założone w 1917 r. Mitsubishi Motors jest częścią istniejącego od 1870 r. koncernu Mitsubishi Corporation (produkuje m.in. samoloty, uzbrojenie, a nawet farmaceutyki). Mitsubishi to w dosłownym tłumaczeniu „trzy romby”.
Mitsubishi wyprzedziło wiele marek w zakresie produkcji aut elektrycznych oraz hybryd plug-in. Jednym z pierwszych współczesnych „elektryków” był debiutujący w 2009 r. model i-MiEV (150 km zasięgu). Ceny używanych egzemplarzy startują z poziomu 30 tys. zł. Dostępny od 2014 r. Outlander PHEV ma silnik benzynowy i dwa elektryczne. Na jednym ładowaniu może przejechać do 54 km z prędkościami sięgającymi 120 km/h.
12 zwycięstw w Dakarze (z czego aż siedem pod rząd!), cztery tytuły mistrzowskie w WRC oraz niezliczone sukcesy w krajowych czempionatach zbudowały sportową legendę Mitsubishi. W czasach gdy wiele aut spod znaku trzech diamentów występowało na odcinkach specjalnych, motorsport wyglądał inaczej niż obecnie. Do homologowania rajdowego Lancera Evo według regulaminu grupy A konieczne było wyprodukowanie drogowego odpowiednika wyczynowego auta, który nie będzie od niego znacząco odbiegał wyglądem czy zespołem napędowym. Właśnie dlatego Evo stało się taką legendą. W latach 1996-1999 Tommi Mäkinen i jego Lancer Evo byli niedoścignieni w WRC. Pajero Evolution przez lata rozdawało karty na dakarowych bezdrożach. Efektowny Racing Lancer nie przyniósł Mitsubishi zwycięstw w Dakarze.
Historia 4x4 w Mitsubishi sięga 1936 r. Przez dekady koncern dopracował napęd. Jego najnowsze wydania są oznaczane skrótem S-AWC. Co ciekawe, kryją się za nim różnie działające systemy – zarówno z centralnym „dyfrem” i aktywnym tylnym mechanizmem różnicowym z Lancera Evo, jak też dołączany napęd tylnej osi z Outlandera. W zależności od modelu trybem pracy napędu steruje się pokrętłem lub dźwignią.
W 2008 r. na liście opcji pojawiła się produkowana przez firmę Getrag dwusprzęgłowa skrzynia TC-SST o kodowym oznaczeniu DCT47. Jest spokrewniona z montowaną do Fordów czy Volvo przekładnią DCT450, ale nie identyczna, co podnosi koszty napraw. Za przekładnię po kompleksowej regeneracji trzeba zapłacić nawet 15 tys. zł.
Mitsubishi samodzielnie zaprojektowało wiele modeli. Oznacza to, że mają nietypowe części, które nie są spotykane w autach innych koncernów. Sprawia to, że produkcja zamienników jest mało opłacalna, a ich ceny można windować.
Polska, prężnie działająca społeczność użytkowników Mitsubishi jest skupiona na forum mitsumaniaki.pl. Niezliczone i stale rozwijane wpisy są źródłem cennej wiedzy o problemach eksploatacyjnych, modyfikacjach pojazdów, a nawet technice jazdy w terenie.
Ewolucja gamy modelowej Mitsubishi dobrze obrazuje kierunek zmian w motoryzacji, która odeszła od twardych, czysto mechanicznych rozwiązań na rzecz modeli łączących stylistyczną świeżość z alternatywnymi napędami. Miejsce minivanów i terenówek zajęły SUV-y. Wśród używanych Mitsubishi są przedstawiciele wszystkich segmentów. Po latach większość modeli stała się przystępna cenowo, ale zachowała typową dla marki trwałość. Liczba używanych Mitsubishi nie jest ogromna. Dostępne auta są jednak różnorodne.