Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mitsubishi Lancer VIII

Mitsubishi Lancer VIII

Mitsubishi Lancer VIII

Produkowane w Japonii auto nie zaskakuje nowoczesnością, ale rekompensuje to wzorową trwałością i przestronnym wnętrzem.

  • Lata produkcji: 2007-2017
  • Silniki: benz. 1.5-2.4 (109-359 KM), diesle 1.8-2.0 (116-150 KM)
  • Wersje: htb 5d, sed
  • Długość/rozstaw osi: 457-464/263 cm, szerokość/wysokość: 176/148 cm, bagażnik: htb 344 l, sed 377 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Przyzwoita przestronność wnętrza, małe bagażniki i wyłącznie twarde materiały wykończeniowe. Duży minus za brak wzdłużnej regulacji kolumny kierownicy, co wielu osobom utrudnia znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą.

Mitsubishi-Lancer-VIII_3
Wnętrze nie jest specjalnie urodziwe. Do przeciętnych należą też materiały wykończeniowe.

SILNIKI

Optymalnym wyborem jest wprowadzony w 2010 r. benzynowy silnik 1.6 – jeździ niewiele wolniej od 1.8, a pali wyraźnie mniej (ok. 7 l/100 km). Nie należy skreślać także bazowego 1.5. Mocniejsze jednostki 1.8/2.0 domagają się już dużych ilości paliwa. Montaż instalacji LPG najlepiej znoszą silniki 1.8 z fabrycznie utwardzanymi gniazdami zaworowymi (pojawiły się w 2009 r.). Dostępny do 2010 r. diesel to silnik 2.0 TDI PD od VW z niezbyt trwałymi pompowtryskiwaczami, podatną na pękanie głowicą czy słabym napędem pompy oleju. Oszczędny i trwały, ale hałaśliwy diesel 1.8 DI-D to autorska konstrukcja Mitsubishi.

AWARYJNOŚĆ

Poważne usterki są rzadkie i najczęściej wynikają z zaniedbań eksploatacyjnych lub zbyt ostrej eksploatacji (np. synchronizatory).

KOSZTY

Typowe części eksploatacyjne są dostępne od ręki i niedrogie. W przypadku nietypowych awarii lepiej szukać używanych komponentów niż kierować się do ASO.

SYTUACJA RYNKOWA

Prawie 300 aut. Wiele z nich pochodzi z polskich salonów. Dominują Lancery sprzed 2013 r., raczej Sportbacki.

Mitsubishi-Lancer-VIII_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Lancer, podobnie jak większość modeli Mitsubishi, był produkowany w Japonii.
  • Wiele używanych egzemplarzy pochodzi z krajowej sieci.
  • Alternatywą dla bezkompromisowej wersji Evolution był 240-konny Lancer Ralliart z napędem na cztery koła, dwusprzęgłową skrzynią TC-SST.
  • Na większości rynków „ósemka” była ostatnim Lancerem. Kolejna generacja jest oferowana tylko w Chinach.

CENY

13 000 zł – Minimalny budżet pozwala głównie na zakup diesla 2.0 DI-D, który będzie jednak trudny do sprzedania.
25 000 zł – Typowa kwota z ogłoszeń. Wystarczy na benzynowego Lancera z krajowego salonu z początku produkcji.
45 000 zł – Słabsze wersje silnikowe z małymi przebiegami. Ralliart kosztuje ok. 50 tys. zł, a Evo X – od 62 do 130 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.5 16V 1.6 MIVEC 1.8 MIVEC 2.0 Turbo 1.8 DI-D 1.8 DI-D 2.0 DI-D
Pojemność skokowa 1499 cm³ 1590 cm³ 1798 cm³ 1998 cm³ 1798 cm³ 1798 cm³ 1968 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 109 KM 117 KM 140 KM 295 KM 116 KM 150 KM 140 KM
Maks. moment obr. 143 Nm 154 Nm 176 Nm 366 Nm 300 Nm 300 Nm 310 Nm
Przysp. 0-100 km/h 11,6 s 10,7 s 9,8 s 5,4 s 10,2 s 10,1 s 9,7 s
Prędkość maks. 189 km/h 191 km/h 192 km/h 242 km/h 193 km/h 204 km/h 207 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,4 l/100 km 5,5 l/100 km 6,6 l/100 km 10,5 l/100 km 4,8 l/100 km 5,1 l/100 km 6,4 l/100 km

HISTORIA MODELU

2007 - debiutuje Lancer VIII (CYO)
2008 - gamę wzmacnia wersja Sportback
2009 - premiera odmian Ralliart oraz Evolution
2010 - drobna modernizacja, diesel 2.0 od VW zastąpiony japońskim silnikiem 1.8 DI-D
2013 - wycofanie turbodiesla 1.8 DI-D
2017 - zakończenie produkcji Lancera VIII

Mitsubishi-Lancer-VIII_5
Mitsubishi Lancer sedan (2007-2017).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awaryjny diesel 2.0 DI-D od Volkswagena
    Silnik sprawia mniej problemów niż w Passacie B6, ale i tak ryzyko awarii jest znaczne.
    Koszt naprawy: od 1000 zł
  • Spalanie oleju silnikowego
    Zjawisko w szczególności dotyczy benzynowej jednostki 1.8, gdy jest wkręcana na wysokie obroty lub jeździ po autostradach.
  • Zużycie mechaniczne przekładni CVT
    Opcjonalna w wersjach 1.8/2.0 bezstopniowa skrzynia jest bardzo droga w serwisie.
    Koszt naprawy: od 8000 zł
  • Korozja elementów nadwozia
    Na krawędziach elementów starszych aut pojawiają się ogniska korozji.
    Koszt lakierowania: od 600 zł /element

ZALETY I WADY

+ Wersje z napędem na przednią oś i bez skrzyni CVT to proste, a zarazem bardzo trwałe i łatwe w naprawach samochody.
+ Nie brakuje dobrze wyposażonych aut.
+ Łatwo o Lancera z krajowego salonu.

- Brak poziomej regulacji kierownicy.
- Podatne na zarysowania, twarde plastiki.
- Niewielkie, jak na klasę auta, bagażniki.

Mitsubishi-Lancer-VIII_4
Bagażnik wersji Sportback ma spory otwór załadunkowy i podwójną podłogę.

WARTO KUPIĆ

Optymalnym wyborem dla większości kierowców będzie benzynowy silnik 1.6, który jest trwały i w miarę oszczędny.

UWAŻAJ NA

Auto ze skrzynią CVT czy dość tani w zakupie diesel 2.0 DI-D mogą się okazać trudne do sprzedania i stracą sporo na wartości.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 17/24 pkt

Czytaj także