Produkowane w Japonii auto nie zaskakuje nowoczesnością, ale rekompensuje to wzorową trwałością i przestronnym wnętrzem.
Przyzwoita przestronność wnętrza, małe bagażniki i wyłącznie twarde materiały wykończeniowe. Duży minus za brak wzdłużnej regulacji kolumny kierownicy, co wielu osobom utrudnia znalezienie optymalnej pozycji za kierownicą.
Optymalnym wyborem jest wprowadzony w 2010 r. benzynowy silnik 1.6 – jeździ niewiele wolniej od 1.8, a pali wyraźnie mniej (ok. 7 l/100 km). Nie należy skreślać także bazowego 1.5. Mocniejsze jednostki 1.8/2.0 domagają się już dużych ilości paliwa. Montaż instalacji LPG najlepiej znoszą silniki 1.8 z fabrycznie utwardzanymi gniazdami zaworowymi (pojawiły się w 2009 r.). Dostępny do 2010 r. diesel to silnik 2.0 TDI PD od VW z niezbyt trwałymi pompowtryskiwaczami, podatną na pękanie głowicą czy słabym napędem pompy oleju. Oszczędny i trwały, ale hałaśliwy diesel 1.8 DI-D to autorska konstrukcja Mitsubishi.
Poważne usterki są rzadkie i najczęściej wynikają z zaniedbań eksploatacyjnych lub zbyt ostrej eksploatacji (np. synchronizatory).
Typowe części eksploatacyjne są dostępne od ręki i niedrogie. W przypadku nietypowych awarii lepiej szukać używanych komponentów niż kierować się do ASO.
Prawie 300 aut. Wiele z nich pochodzi z polskich salonów. Dominują Lancery sprzed 2013 r., raczej Sportbacki.
Na większości rynków „ósemka” była ostatnim Lancerem. Kolejna generacja jest oferowana tylko w Chinach.
13 000 zł – Minimalny budżet pozwala głównie na zakup diesla 2.0 DI-D, który będzie jednak trudny do sprzedania.
25 000 zł – Typowa kwota z ogłoszeń. Wystarczy na benzynowego Lancera z krajowego salonu z początku produkcji.
45 000 zł – Słabsze wersje silnikowe z małymi przebiegami. Ralliart kosztuje ok. 50 tys. zł, a Evo X – od 62 do 130 tys. zł.
SILNIK | 1.5 16V | 1.6 MIVEC | 1.8 MIVEC | 2.0 Turbo | 1.8 DI-D | 1.8 DI-D | 2.0 DI-D |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1499 cm³ | 1590 cm³ | 1798 cm³ | 1998 cm³ | 1798 cm³ | 1798 cm³ | 1968 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benz. turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 109 KM | 117 KM | 140 KM | 295 KM | 116 KM | 150 KM | 140 KM |
Maks. moment obr. | 143 Nm | 154 Nm | 176 Nm | 366 Nm | 300 Nm | 300 Nm | 310 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,6 s | 10,7 s | 9,8 s | 5,4 s | 10,2 s | 10,1 s | 9,7 s |
Prędkość maks. | 189 km/h | 191 km/h | 192 km/h | 242 km/h | 193 km/h | 204 km/h | 207 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,4 l/100 km | 5,5 l/100 km | 6,6 l/100 km | 10,5 l/100 km | 4,8 l/100 km | 5,1 l/100 km | 6,4 l/100 km |
2007 - debiutuje Lancer VIII (CYO)
2008 - gamę wzmacnia wersja Sportback
2009 - premiera odmian Ralliart oraz Evolution
2010 - drobna modernizacja, diesel 2.0 od VW zastąpiony japońskim silnikiem 1.8 DI-D
2013 - wycofanie turbodiesla 1.8 DI-D
2017 - zakończenie produkcji Lancera VIII
+ Wersje z napędem na przednią oś i bez skrzyni CVT to proste, a zarazem bardzo trwałe i łatwe w naprawach samochody.
+ Nie brakuje dobrze wyposażonych aut.
+ Łatwo o Lancera z krajowego salonu.
- Brak poziomej regulacji kierownicy.
- Podatne na zarysowania, twarde plastiki.
- Niewielkie, jak na klasę auta, bagażniki.
Optymalnym wyborem dla większości kierowców będzie benzynowy silnik 1.6, który jest trwały i w miarę oszczędny.
Auto ze skrzynią CVT czy dość tani w zakupie diesel 2.0 DI-D mogą się okazać trudne do sprzedania i stracą sporo na wartości.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6
SUMA: 17/24 pkt