Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mitsubishi Colt VI

Mitsubishi Colt VI

Mitsubishi Colt VI

Wygląd nie jest mocną stroną Colta. Małe Mitsubishi nadrabia wysoką trwałością, niezłymi osiągami i przestronnością wnętrza.

  • Lata produkcji: 2004-2012
  • Silniki: benz. 1.1-1.5 (75-197 KM), diesel 1.5 (68-95 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, cab
  • Długość/rozstaw osi: 381-394/250 cm, szerokość/wysokość: 168/153 cm, bagażnik: 3 drz. 169-900 l, 5 drz. 214-1032 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Nadwozie kształtem przypominające minivany okazuje się całkiem przestronne. Niestety rozczarowujący jest bagażnik Colta. Zbyt wielu dobrych słów nie można powiedzieć o wyciszeniu czy wykończeniu.

Mitsubishi-Colt-VI_3
Wnętrze nie urzeka ani stylizacją, ani materiałami. Na szczęście jest ergonomiczne i przestronne.

SILNIKI

Na rynku wtórnym królują silniki benzynowe. To sprawdzone, wolnossące jednostki Mitsubishi. Nie sprawiają problemów, dopóki kierowca nie próbuje wyposażyć Colta w instalację LPG, a także pilnuje poziomu oleju (bywa spalany) i wymienia go na czas. Benzynowa jednostka 1.1, a także opracowany przez Mercedesa mają trzy cylindry, co negatywnie wpływa na ich kulturę pracy.

AWARYJNOŚĆ

Usterki wynikają głównie ze zużycia eksploatacyjnego pojazdu. Uwaga na samochody ze zautomatyzowaną skrzynią Allshift. Jej naprawy mogą okazać się trudne z racji trudności ze zdobyciem części.

KOSZTY

Colt nie jest drogi w zakupie, pali niewiele i nie psuje się. Podstawowe części eksploatacyjne występują w formie zamienników. Nietypowych elementów nie trzeba już szukać
w drogim ASO – zwykle można kupić używany podzespół w dobrym stanie.

SYTUACJA RYNKOWA

Długi okres produkcji sprawił, że nawet umiarkowanie sprzedający się na rynku pierwotnym Colt stał się łatwo dostępny jako używany samochód. Do wyboru jest przeszło 300 egzemplarzy.

Mitsubishi-Colt-VI_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Pod oznaczeniem CZC kryje się Colt w wersji coupe-cabrio.
  • Colt Ralliart ma 150-konny silnik 1.5 Turbo, utwardzone zawieszenie i pakiet stylistyczny. W Szwajcarii oferowano go po tuningu na 197 KM.
  • Na bazie Colta został zbudowany Smart ForFour I (2004-2006). Części do jego napraw mechanicznych nie brakuje. Gorsze jest natomiast zaopatrzenie w nietypowe elementy, np. blacharskie.

CENY

6000 zł – Świeżo sprowadzone auta z najsłabszymi silnikami o wysokimi przebiegami, często wymagające napraw.
11 000 zł – Rozsądny budżet zakupowy. Wystarczy na Colta, który bez większych problemów posłuży przez kilka lat.
21 000 zł – Pieniądze, jakie trzeba przeznaczyć na zadbany samochód z krajowego salonu i od pierwszego właściciela.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.1 1.3 1.5 1.5 Turbo 1.5 DI-D 1.5 DI-D
Pojemność skokowa 1124 cm³ 1332 cm³ 1499 cm³ 1468 cm³ 1493 cm³ 1493 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benz., turbo turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 75 KM 95 KM 109 KM 150 KM 68 KM 95 KM
Maks. moment obr. 100 Nm 125 Nm 145 Nm 210 Nm 160 Nm 210 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,9 s 11,0 s 9,8 s 7,4 s 14,7 s 9,9 s
Prędkość maks. 165 km/h 180 km/h 190 km/h 210 km/h 160 km/h 178 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,7 l/100 km 6,0 l/100 km 6,1 l/100 km 6,8 l/100 km 4,6 l/100 km 4,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2004 - debiutuje Colt szóstej generacji
2006 - premiera odmiany CZC z otwieranym sztywnym dachem
2008 - modernizacja – atrapa chłodnicy „Jet Fighter”, wycofanie z oferty diesla
2009 - wycofanie z gamy wersji CZC, debiut oszczędnej wersji ClearTec
2012 - Colta zastępuje model Space Star

Mitsubishi-Colt-VI_5
Mitsubishi Colt sprzed liftingu.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Uszkodzenia powłoki lakierniczej
    Lakiery Mitsubishi są miękkie i podatne na zarysowania czy odpryski.
    Koszt woskowania: od 250 zł
  • Skrzypiące zawieszenie
    Wyrobione tuleje, sworznie i łączniki stają się źródłem nieprzyjemnych dźwięków.
    Koszt naprawy: od 150 zł
  • Usterki skrzyń biegów
    Przy wysokich przebiegach przekładnie są hałaśliwe, a biegi wchodzą opornie.
    Używana skrzynia: od 600 zł
  • Nietrwały mechanizm wybierania biegów
    Trudne i nieprecyzyjne wybieranie biegów może być skutkiem uszkodzenia systemu linek.
    Koszt naprawy: od 400 zł

ZALETY I WADY

+ Niezawodne i oszczędne silniki.
+ Dynamika wersji 1.3/1.5.
+ Funkcjonalne i przestronne nadwozie.

- Mało atrakcyjna stylizacja nadwozia.
- Tanie materiały wykończeniowe w kabinie.
- Dostępność części do diesla i benzynowej wersji 1.5 Turbo.

Mitsubishi-Colt-VI_4
Wnętrze Colta urosło kosztem bagażnika, który jest zaskakująco mały.

WARTO KUPIĆ

Pięciodrzwiowego Colta z silnikiem 1.3 i z klimatyzacją. Zadbanego Ralliarta – to najtańszy, a wcale nie najgorszy hot hatch.

UWAŻAJ NA

Sprowadzone diesle. Często ich prawdziwe przebiegi są wysokie. Bazową wersję 1.1, która nie rozpieszcza osiągami.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 4/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także