Ceny nowych samochodów potrafią przerazić – i cały czas rosną. Niezłą alternatywę stanowią młode auta używane. Na kurczącym się rynku wtórnym tylko w tej grupie przybywa ofert sprzedaży. Skąd aż tyle pojazdów w wieku 4-5 lat i jakie modele mamy do wyboru?
W okresie od kwietnia do czerwca br. utrzymywał się trend spadkowy liczby ofert sprzedaży samochodów na rynku wtórnym (dane z lipca także go potwierdzają).
Z najnowszego raportu sieci sprzedaży AAA Auto, który jest oparty na liczbie ofert sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów pojazdów używanych, wynika, że w tym okresie oferta na wtórnym rynku skurczyła się o niemal 22 500 aut.
Analitycy odnotowali wzrost tylko w kategorii pojazdów w wieku do 5 lat. Wiosną do wyboru było 49 468 takich pojazdów, podczas gdy w analogicznym okresie 2023 r. aż o 12 168 mniej. Mediana cen prawie nowych samochodów wyniosła 82 500 zł. Stały się one bardzo ciekawą alternatywą dla samochodów fabrycznie nowych, które trudno już kupić za mniejsze kwoty. Używane auto będzie większe, mocniejsze i lepiej wyposażone.
W Polsce systematycznie rośnie grono klientów finansujących użytkowanie pojazdu. Zwłaszcza umowy najmu sprzyjają dość szybkiemu powrotowi na rynek niezbyt mocno wyeksploatowanych samochodów, które przez kilka lat mogą obyć się bez znacznego wkładu finansowego.
Niegasnący przebój Skody. Kolejne generacje Octavii były chętnie nabywane przez firmy i osoby prywatne, co przekłada się na ogromną podaż używanych egzemplarzy. Kto obawia się kupowania samochodu na „wolnym” rynku, może poszukać droższego, ale gruntownie prześwietlonego i często objętego gwarancją egzemplarza u dealera.
Mediana przebiegu jak na auto kompaktowe jest dosyć wysoka, ale nie można zapominać, że Corolle to często wolno tracące na wartości hybrydy.
Limuzyna Volkswagena trafia na rynek wtórny z relatywnie wysokimi przebiegami, a mimo to trzyma cenę. Na okazje nie ma co liczyć.
Używane Ople kuszą rozsądnymi cenami ofertowymi. Późniejsza eksploatacja również nie jest wyzwaniem dla portfela – zamienników nie brakuje.
Przebiegi używanych Focusów są relatywnie wysokie, co znajduje jednak odzwierciedlenie w dość rozsądnych cenach ofertowych.
Kompaktowa ikona Volkswagena mimo znacznych przebiegów wcale nie jest tania – Golf trzyma cenę lepiej od Astry czy Focusa.
Flagowa Skoda jest przestronna, komfortowa, dobrze wyposażona i pożądana przez rynek wtórny, co znajduje odzwierciedlenie w cenach.
To nie tylko najpopularniejszy na naszym rynku SUV z półki premium. Używane Volvo XC60 od lat słyną z niskiej utraty wartości.
Jest szansa, by kupić używaną „trójkę” za rozsądną kwotę, a jednocześnie z niezbyt wysokim przebiegiem. Wyposażenie będzie jednak średnie.
Używane Audi A4 są nieco tańsze i bardziej zużyte od rywala ze stajni BMW. Oczywiście na okazyjny zakup wersji allroad (na fot.) nie ma co liczyć.