Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mężczyzna sprawdza ceny aut w komisie samochodowym

W kilka miesięcy można stracić prawie 60 tys. zł! Zobacz, które modele tracą na wartości najszybciej, a które dobrze utrzymują cenę

archiwum

W kilka miesięcy można stracić prawie 60 tys. zł! Zobacz, które modele tracą na wartości najszybciej, a które dobrze utrzymują cenę

W czasie pandemii zakup prawie każdego samochodu stanowił w miarę bezpieczną lokatę kapitału. Teraz polski rynek wtórny zaczyna wracać do dawnych „zasad gry”. Sprawdź, jak obecnie zmieniają się ceny modeli z różnych segmentów.

W teorii właściciele większości samochodów muszą pogodzić się ze spadkami ich wartości. Eksperci sieci sprzedaży używanych pojazdów AAA Auto po przeanalizowaniu ogłoszeń sprzedaży raportują, że największy spadek mediany cen w okresie od stycznia do kwietnia br. (aż 19,2%) dotyczył aut elektrycznych. Diesle statycznie potaniały o 5,5%, a samochody z silnikami benzynowymi – o 3,3%. 

Sytuacja okazuje się bardziej zawiła, gdy analizuje się ją w rozbiciu na modele. Poniżej prezentujemy modele, których mediany cen zmalały i wzrosły w największym stopniu. Aby dać możliwie pełny obraz sytuacji, analitycy AAA Auto określili też liczby ofert, mediany wieku i przebiegu poszczególnych modeli.

Modele najmniej tracące na wartości

Alfa Romeo 159

  • Różnica: -50 zł

utrata wartosci aut_alfa romeo 159

Czasy, gdy używane Alfy Romeo taniały na potęgę to już odległa przeszłość. Współczesna paleta modeli trzyma ceny i nie sposób kupić ich za bezcen. A kto ma wątpliwości, powinien sprawdzić ceny ofertowe Giulietty, Giulii czy Stelvio. W przypadku bardziej wiekowej Alfy Romeo 159 nie są one aż tak wysokie, ale nie można zapominać, że to starszy model, który miewa problemy z niektórymi silnikami benzynowymi.  

  • Mimo pokaźnej mediany przebiegu oraz zaawansowanego wieku Alfa Romeo 159 trzyma cenę – nie warto jej już sprzedawać taniej.

alfa romeo 159

Dacia Sandero

  • Różnica: -50 zł

utrata wartosci aut_dacia sandero

Budżetowość danego modelu może być zaletą, czego świetnym przykładem jest praktycznie całe portfolio Dacii. Nowe auta w salonach są relatywnie tanie, jednak sprzedawcy nie „psują” rynku wysokimi rabatami (przy niewielkich marżach nie są ich w stanie zaoferować klientom). W efekcie używane modele tanieją w naturalnym rytmie. A że są dość tanie, a za pieniądze uzyskane z ich sprzedaży trudno kupić ciekawą alternatywę, użytkownicy niechętnie pozbywają się Sandero.

  • Mediana przebiegów zauważalnie wzrosła, ale spadł wiek dostępnych aut.

dacia sandero

Renault Trafic

  • Różnica: -50 zł

utrata wartosci aut_renault trafic

Zapotrzebowanie na busy i vany dla kurierów, rzemieślników czy innych przedsiębiorców nie maleje, więc nie powinno dziwić, że mimo relatywnie wysokich median wieku i przebiegu użytkowe auta trzymają cenę. Renault Trafic wraz z większym Masterem od lat okupują czołowe pozycje na listach najczęściej wybieranych nowych i używanych dostawczych modeli. Stabilność cenową trudno uznać więc za zaskoczenie. 

  • Warto zwrócić uwagę, że w okresie od stycznia do kwietnia wzrosła liczba ofert, a mediana wieku dostępnych pojazdów spadła. Osoba zainteresowana zakupem Renault Trafic jest więc w dobrej sytuacji – w danym budżecie powinna być w stanie znaleźć mniej zużyte auto.

renault trafic

Peugeot 407

  • Różnica: -99 zł

utrata wartosci aut_peugeot 407

Właściciele Peugeotów 407 są w podobnej sytuacji, co kierowcy Alf 159 – statystycznie rzecz biorąc, mają dość leciwe auto z wysokim przebiegiem. Jeżeli jest ono sprawne, to sprzedaż przestaje mieć sens – uzyskana kwota nie wystarczy na porównywalny samochód.

  • Ceny trzymają także Peugeoty 206 i 3008.

peugeot 407

Chevrolet Cruze

  • Różnica: -100 zł

utrata wartosci aut_chevrolet cruze

Analogiczna sytuacja jak w przypadku opisywanego niżej Adama – Cruze osiągnął bardzo korzystną relację ceny do zalet, wyposażenia, wieku i przebiegu. Trudno o dalsze przeceny.

  • Z raportu AAA Auto wynika, że w miejscu stoją też ceny mniejszych, ale też udanych modeli Chevroleta – Sparka oraz Aveo.

chevrolet cruze

Opel Adam

  • Różnica: -100 zł

utrata wartosci aut_opel adam

Fabrycznie nowy Adam był relatywnie drogim samochodem. Używane egzemplarze osiągnęły poziom 32 tys. zł i można założyć, że na nim pozostaną – to atrakcyjna kwota w zestawieniu z zaletami i wyposażeniem Adama.  

  • Symboliczny spadek cen nastąpił mimo odmłodzenia puli dostępnych samochodów.

opel adam

Renault Thalia

  • Różnica: -100 zł

utrata wartosci aut_renault thalia

Archaiczna już konstrukcja, mało urodziwe nadwozie i zakończony okres świetności małych sedanów w Polsce sprawiają, że już mało kto interesuje się używaną Thalią – wzrost liczby ogłoszeń i przebiegów aut nie wpływa znacząco na ceny.

  • Można z dużym prawdopodobieństwem założyć, że wartość Thalii osiągnęła najniższy możliwy poziom.

renault thalia

Renault Fluence

  • Różnica: -100 zł

utrata wartosci aut_renault fluence

Nieco większy duchowy spadkobierca Thalii jest bohaterem podobnego scenariusza – auto zapewnia mobilność, ale ze względu na niemodną sylwetkę stało się trudne do sprzedania. Zamiast obniżać ceny kierowcy wolą nim jeździć.

  • Także inne sedany popularnych marek są dość atrakcyjnie wycenione.

renault fluence

Skoda Kodiaq

  • Różnica: -100 zł

utrata wartosci aut_skoda kodiaq

W przypadku flagowego SUV-a Skody sytuacja okazuje się stabilna – pula używanych aut rośnie, ale ich ceny, przebiegi i wiek praktycznie stoją w miejscu. To dobra wiadomość dla zainteresowanych zakupem tego relatywnie drogiego samochodu.

  • Wpływ na stan rzeczy mogą mieć warunki użytkowania auta – w przypadku niektórych umów leasingowych czy wynajmu są obostrzenia dotyczące przebiegu, a okresy finansowania są zwykle kilkuletnie, po czym auto zaczyna szukać kolejnego właściciela – takie rozwiązania funkcjonują w wielu markach.

skoda kodiaq

Smart Fortwo

  • Różnica: -100 zł

utrata wartosci aut_smart

Przez długi czas Smarty były rzadkim widokiem na polskich drogach, ale w ostatnich latach ich liczba zauważalnie wzrosła – auta docenili m.in. dostawcy jedzenia.

  • Mimo zaawansowanego wieku Smarty mają relatywnie małe przebiegi, ale nie można zapominać, że eksploatacja w cyklu miejskim jest bardzo obciążająca dla wielu podzespołów i auto może wymagać pozakupowych napraw.

smart

Modele najbardziej tracące na wartości

BMW X7

  • Różnica: -57 500 zł

utrata wartosci aut_bmw x7

Rekordowe spadki mediany cen w okresie od stycznia do kwietnia 2024 r. odnotowało BMW X7. Dlaczego? Z danych wynika, że wzrosła liczba wystawianych na sprzedaż egzemplarzy. Ich przebiegi nie są bardzo wysokie – ale wyrażona w procentach różnica robi się pokaźna. Wynosi 20%, a nie od dziś mówi się, że w przypadku luksusowych aut każdy kilometr ma znaczenie.

  • Niekorzystny wpływ na wartość aut ma także systematycznie zatracany efekt świeżości – niektórzy chętnie dopłacą, by cieszyć się prestiżem jazdy rynkową nowością.

bmw x7

Audi Q7

  • Różnica: -35 150 zł

utrata wartosci aut_audi q7

Jeśli chodzi o flagowego SUV-a Audi, znaczny spadek wartości można łatwiej wyjaśnić niż w przypadku BMW X7. Na rynku pojawiła się blisko setka dodatkowych egzemplarzy Q7, a mediana wieku wzrosła o rok. Z pozoru nie jest to dużo. Oznacza jednak, że w obiegu pojawiło się znacznie więcej Q7 pierwszej generacji, które nie jest tak cenione jak Q7 II. 

  • Impulsem do wyraźnej korekty cen na rynku wtórnym bywa też wprowadzenie nowego modelu lub rozległy face lifting aktualnie oferowanej generacji.

audi q7

Audi A6 Allroad

  • Różnica: -33 950 zł

utrata wartosci aut_audi a6 allroad

Moda na uterenowione kombi chyba powoli przemija – na ulicach znacznie łatwiej o spotkanie z crossoverem czy SUV-em. Popyt potrafi w znacznym stopniu kształtować ceny. W przypadku Audi A6 Allroad dał się zauważyć także spory przyrost mediany wieku używanych egzemplarzy.

  • W przypadku modeli z półki premium wpływ na cenę ma nie tylko efekt świeżości – starsze auta szybko tanieją, bo rynek obawia się bardzo wysokich kosztów ich napraw.

audi a6 allroad

Audi SQ5

  • Różnica: -30 900 zł

utrata wartosci aut_audi sq5

Dane dla Audi SQ5 wykazały, że w okresie od stycznia do kwietnia 2024 r. mediana wieku używanych egzemplarzy nie uległa zmianie. Niemal o połowę wzrosła jednak mediana przebiegu, co pociągnęło za sobą pokaźny spadek cen.

  • Przykład Audi SQ5 dobrze obrazuje, dlaczego jedną z patologii rynku wtórnego jest zmienianie wskazań licznika kilometrów – taki zabieg nie jest zwykle trudny i drogi, a skoro może zmienić cenę auta o dziesiątki tysięcy złotych, to pokusa dla nieuczciwych sprzedawców pozostaje niestety wysoka.

audi sq5

Czytaj także:

Audi Q5 (8R)

Porsche 911

  • Różnica: -30 000 zł

utrata wartosci aut_porsche 911

Najbardziej ikoniczny model Porsche uchodzi za bezpieczną lokatę kapitału – limitowane wersje drożeją w momencie wyjechania z salonu, a bardziej popularne najpierw tracą na wartości, by z czasem zacząć drożeć. Aby nie stracić, wystarczy trzymać rękę na pulsie i kupić takie auto w dobrym momencie.

  • Spadek wartości wyrażony liczbami bezwzględnymi jest pokaźny – przestaje jednak mieć istotne znaczenie, gdy odniesie się go do imponująco wysokiej mediany cen ofertowych.

porsche 911

Porsche Cayenne

  • Różnica: -28 935 zł

utrata wartosci aut_porsche cayenne

Statystycznie rzecz ujmując, flagowy SUV Porsche sporo stracił na wartości w okresie od stycznia do kwietnia 2024 r. – także w odniesieniu do swojej wartości. Warto jednak zwrócić uwagę, że znacznie wzrosła także mediana wieku i liczba dostępnych używanych egzemplarzy. Import kwitnie, a część dotychczasowych właścicieli sprzedaje auta.  

  • Cayenne nie trzyma tak dobrze cen, jak Porsche 911, a jest drogie w utrzymaniu – sprzedaż auta może być efektem chłodnej kalkulacji.

porsche cayenne

Mercedes GLS

  • Różnica: -27 850 zł

utrata wartosci aut_mercedes gls

Największy SUV z gwiazdą na masce średnio przyjął się na naszym rynku wtórnym – liczba ofert jest wyraźnie mniejsza niż w przypadku Audi Q7 czy Porsche Cayenne. Przeciętny GLS jest przy tym wyraźnie młodszy od niemieckich rywali, a do tego ma niższy przebieg. 

  • Mimo dobrej jakości ofert GLS nie uniknął spadku wartości. Ewidentnie był on związany ze znaczącym wzrostem mediany przebiegów używanych egzemplarzy – przez cztery miesiące skoczyła o ponad 30 tys. km.

mercedes gls

BMW serii 7

  • Różnica: -24 600 zł

utrata wartosci aut_bmw serii 7

Nie tylko przebieg ma istotny wpływ na ceny. Znaczenie ma również liczba ofert – by szybciej sprzedać auto, gdy wybór jest duży, właściciel powinien rozważyć korektę ceny. W przypadku BMW serii 7 czynnikiem, który zaważył na spadku wartości, był też wzrost mediany wieku. 

  • Statystyczne podniesienie wieku oznacza, że na rynku przybywa aut starszej generacji, które nie mają efektu świeżości, więc są mniej cenione przez klientów, obawiających się też kosztów napraw leciwych limuzyn.

bmw serii 7

Ford Tourneo Custom

  • Różnica: -21 500 zł

utrata wartosci aut_ford turneo

Radykalna korekta cen użytkowego Forda wynika ze znacząco podniesionej mediany przebiegu dostępnych pojazdów. Ich wiek nie wzrósł w spektakularny sposób – zaledwie o rok. Korelacja wieku i przebiegu dobrze obrazuje, jak intensywnie użytkowane są duże vany – to auta kupowane do ciężkiej pracy.

  • Do znacznego zachwiania sytuacji na rynku wystarczy pojawienie się fali aut poleasingowych. Jeżeli sprzedajemy mniej zużyte auto, warto poczekać na klienta, a nie redukować cenę.

ford turneo

Volkswagen Amarok

  • Różnica: -21 494 zł

utrata wartosci aut_vw amarok

Pick-upy okres świetności na polskim rynku miały kilkanaście lat temu. Nie był on związany z faktycznym zapotrzebowaniem na takie auta, a preferencyjnymi dla ich nabywców przepisami podatkowymi. Obecnie pick-upy są kupowane przez firmy i osoby, które faktycznie ich potrzebują. 

  • W segmencie aut użytkowych wiek i przebieg mają duże znacznie – w przypadku Amaroka oba parametry wzrosły. Ceny spadły. Przedsiębiorcy raczej unikają aut, które mogą wymagać doinwestowania lub ulec awarii i spowodować przestój w działalności. Dla osoby prywatnej takie auto może być jednak swoistą okazją.

vw amarok

PODSUMOWANIE

Największe spadki wartości notują najdroższe, a zarazem najświeższe modele. Nie jest to dziwne, bo w odniesieniu do ich cen zmiany procentowe nie są ogromne. Dla zamożnego kierowcy nie będzie to istotnym zmartwieniem. Stan rzeczy zaczyna mieć bardzo duże znaczenie, kiedy takie auto zostanie kupione za większą część oszczędności lub wzięte na kredyt. Gdy przyjdzie do odsprzedaży takiego pojazdu, użytkownik może być rozczarowany sumą, którą stracił, czy czekaniem na kupca lub próbami zbijania przez niego cen argumentem, że takie auto można kupić dużo taniej.

  • Poza nielicznymi wyjątkami najbezpieczniejszy dla kapitału jest zakup taniego auta.

Czytaj także