Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW serii 7 E38

Używane BMW serii 7 E38 – najlepsza „siódemka” w historii? Ciągle robi wrażenie, ale wybór się kurczy

archiwum

Używane BMW serii 7 E38 – najlepsza „siódemka” w historii? Ciągle robi wrażenie, ale wybór się kurczy

Od premiery BMW serii 7 E38 upłynęło 30 lat, a auto nadal prezentuje się świetnie. Oszczędny, elegancki wygląd, szeroka paleta silników i niezłe ceny zachęcają do zakupu. Jednak znalezienie dobrego egzemplarza tej generacji „siódemki”, znanej też u nas pod nazwą „kwaśniewski”, może być drogą przez mękę.

Ta „siódemka” jest w pewnym sensie samochodem kultowym – swoje trzy grosze dołożyli do tego Pierce Brosnan (James Bond, „Jutro nie umiera nigdy”) oraz Jason Statham („Transporter”). U nas – prezydent Kwaśniewski. Od jego nazwiska E38 otrzymało najbardziej swojski pseudonim.

Miłośnikom BMW i filmów polecamy serię ośmiu krótkich filmów „The Hire”. W każdym pojawia się inne BMW. Seria 7 jest bohaterem filmu „Ambush”. W 2020 roku cała seria doczekała się wersji zremasterowanych w 4K.

BMW serii 7 E38: funkcjonalność

uzywane bmw serii 7 e38_tyl
Mimo swoich gabarytów E38 zaskakuje zwinnym prowadzeniem. Ale priorytetem jest jednak komfort.

Dla większości osób wersja ze zwykłym rozstawem osi będzie w zupełności wystarczająca, miejsca z tyłu i tak jest ponadprzeciętnie dużo. Chociaż faktem jest, że to właśnie w przedłużonych o 14 cm odmianach L można spotkać z reguły najbogatsze wyposażenie.

 A opcje wyposażenia były czasami niezwykle luksusowe, ale wczesne auta, z mniejszymi silnikami mogą też mieć zaskakujące braki, np. jedynie manualną klimatyzację. Od liftingu w 1998 roku wszystkie E38 mają układ stabilizacji toru jazdy DSC (wcześniej opcjonalny). W wielu późniejszych egzemplarzach można też trafić na bardzo przydatne czujniki parkowania. Na szczęście seria 7 jest dosyć zwrotna.

Do tego można ją określić nawet jako zwinną, oczywiście jak na jej gabaryty. Konstruktorzy BMW przyłożyli dużą wagę do tego, żeby oprócz komfortu auto dawało przyjemność kierowcy. Pod tym względem konkurenci tacy jak Mercedes W140 czy Lexus LS 400 są na przegranej pozycji.

uzywane bmw serii 7 e38_deska
Klasyczna, elegancka tablica przyrządów jest świetnie wykonana, ale po latach we wnętrzu sporo tworzyw może wydawać nieprzyjemne dźwięki.

 

BMW serii 7 E38: silniki, eksploatacja

Ceniona w serii 3 i 5 jednostka benzynowa 2.8 (M52B28) dla wielu kierowców będzie tutaj tylko wystarczającym źródłem napędu. Dlatego polecamy jeden z mniejszych silników V8. Oferowany przez pierwsze dwa lata silnik 3.0 (M60B30) czasami konsumuje nadmiernie olej. Jego następca (M62B35) o pojemności 3,5 litra zadowoli osiągami zdecydowaną większość kierowców i potrafi być dosyć oszczędny. 

uzywane bmw serii 7 e38_silnik
Najlepszy kompromis to benzynowe V8 3.0 i 3.5. Jeśli diesel to 3.0.

Pod względem spalania gorzej (zwłaszcza w mieście) wypadają jednostki 4.0 (M60B40) i 4.4 (M62B44). Jednak dzięki tym silnikom E38 staje się bardzo szybkim samochodem. Obie jednostki uchodzą za „pancerne”, jednak starszy silnik miał wadliwą serię (mogło dojść nawet do zatarcia), a nowszy miewa problemy z odkręcającą się pompą oleju.

 Aksamitnie pracujące V12 są też bardzo trwałe, chociaż wiele osób słusznie obawia się kosztów ich eksploatacji. Dużo palą, a do tego mają specyficzną budowę – dla każdego rzędu cylindrów jest oddzielna wiązka, układ paliwowy i komputer. Ale to właśnie z tym silnikiem E38 najszybciej staną się autami kolekcjonerskimi.

Po latach prawie wszystkie „siódemki”, również benzynowe, mają olbrzymie przebiegi. Częste są problemy z układem chłodzenia, dlatego szczególną uwagę trzeba zwrócić na stan wentylatorów, przewodów (parcieją) oraz ewentualne wycieki z chłodnic czy pomp wody.

uzywane bmw serii 7 e38_biegi
Większość silników można było łączyć też z manualnymi skrzyniami.

Dieslowska odmiana 730d teoretycznie jest udana, ale znalezienie takiego auta bez gigantycznego przebiegu jest prawie niemożliwe. Z kolei silnik 2.5 tds zawsze wydawał się za słaby, po latach ma jeszcze problemy z pękającą głowicą i cieknącą pompą wtryskową. Podwójnie doładowany V8 (740d) jest bardzo rzadki (powstało ok. 3,5 tys. sztuk) i drogi w naprawach. Do tego jego moment obrotowy „zabija” skrzynię biegów.  Na szczęście montowane w E38 automatyczne skrzynie biegów ZF z rodziny 5HP w pozostałych wersjach okazują się trwałe. Tak samo, jak i rzadkie w tej klasie manuale (taką skrzynię można było mieć nawet w 740i).

Układ jezdny jest solidny, ale skomplikowany i drogi w naprawach. Amortyzatory na tył do wersji L z samopoziomowaniem kosztują nawet kilka tysięcy złotych.

BMW serii 7 E38: rynek 

Niestety E38 to już powoli wymierający gatunek. Paradoksalnie wpływa to korzystnie na jakość oferty – najbardziej zaniedbane egzemplarze w dużej części już dokonały żywota. Sporo jest aut prezentujących się atrakcyjnie.

Ceny, jak na wiek auta są już wysokie, ale samochód ma zadatki na youngtimera (o ile już nim nie jest) – tak na to patrząc, nie ma tragedii. Najdroższe oferty aut pochodzących z Japonii wydają się z kolei przewartościowane. W przypadku tego modelu warto szukać auta wśród użytkowników licznych klubów BMW.

Przedział cenowy: 12-130 tys. zł

  • 12-25 tys zł: diesle z „kosmicznymi” przebiegami, silniki benzynowe (często V8 z LPG). Wszystkie auta wymagają nakładów, ogólnie wyglądają „smutno”, trudno będzie im przywrócić pierwotny blask.
  • 24-40 tys. zł: Egzemplarze „do jazdy”, to znaczy nie najpiękniejsze, ale sprawne mechanicznie. Za niezłe auto z mocnym silnikiem trzeba zapłacić więcej. 
  • 40-60 tys. zł: Spory wybór, mocne wersje silnikowe, często niesamowicie bogate wyposażenie. W tym przedziale cenowym łatwiej o benzynę bez LPG.
  • 60-120 tys. zł: Opisywane często jako kolekcjonerskie E38, tylko mocne wersje, niskie przebiegi. Jednak i tu trzeba uważać, nie wszystkie auta z Japonii są idealne. 

BMW serii 7 E38: historia modelu

uzywane bmw serii 7 e38_poprzednik e32
Seria 7 E32 (1986-1994 r.).
  • 1994: seria 7 E38 zastępuje produkowaną od 1986 roku E32
  • 1995: w ofercie pojawia się podstawowy silnik benzynowy 2.8
  • 1996: nowe silniki V8:3.5 zamiast 3.0 i 4.4 zamiast 4.0, pojawia się turbodiesel 2.5 tds
  • 1997: pojawia się wersja specjalna L7, dłuższa o 25 cm od odmiany L, dostępna jedynie na indywidualne zamówienie
  • 1998: facelifting, nowe lampy przednie oraz tylne, pojawia się odmiana 730d, benzynowe silniki V8 otrzymały system zmiennych faz rozrządu Vanos
  • 1999: w ofercie diesel V8 biturbo (740d, 238-245 KM)
  • 2000: drugi, delikatny lifting
  • 2001: debiut nowej serii 7 E65

BMW serii 7 E38: typowe usterki

uzywane bmw serii 7 e38_rdza

  • Korozja progów zewnętrznych (ale nie elementów nośnych), rantów błotników, pod uszczelkami oraz na dołach drzwi, tylnej klapy oraz podłogi bagażnika
  • Problemy z układem chłodzenia
  • Wypalone piksele na wyświetlaczach radia czy klimatyzacji
  • Awarie samopoziomującego zawieszenia, drogie amortyzatory

BMW serii 7 E38: warto wiedzieć

  • BMW 7 E38 było pierwszym autem europejskim, jakie wyposażono w nawigację satelitarną (system Carin, stworzony przez Phillipsa i BMW).
  • Tuner BMW stworzył na bazie E38 Alpinę B12. Auto miało silnik V12 5.7, później 6.0 (382-424 KM). Mocniejsza wersja osiągała 291 km/h.
  • Tę generację „siódemki” ukochała sobie kinematografia. Auto wystąpiło m.in. w jednym z filmów o przygodach Jamesa Bonda. 

BMW serii 7 E38: wersje silnikowe

Dane techniczne wybranych wersji
  2.8 3.5 4.4 5.4 2.5 (725 tds) 2.9 (730d)
Silnik: benzynowy, 2793 cm3, R6 benzynowy, 3498 cm3, V8 benzynowy, 4398 cm3, V8 benzynowy, 5379 cm3, V12 turbodiesel, 2497 cm3, R6 turbodiesel, 2926 cm3, R6
Moc: 193 KM 235 KM 286 KM 326 KM 143 KM 193 KM
Maks. moment obr.: 280 Nm 320 Nm 420 Nm 490 Nm 260 Nm 430 Nm
0-100 km/h: 9,6 s 8,4 s 7,0 s 6,6 s 12,2 s 8,9 s
Prędkość maks.: 225 km/h 240 km/h 250 km/h 250 km/h 202 km/h 220 km/h
Zużycie paliwa: 10,0 l/100 km 12,6 l/100 km 13,0 l/100 km 13,6 l/100 km 9,0 l/100 km 8,7 l/100 km
Długość/szerokość/wysokość: 498,5-512,5/186/143 cm, rozstaw osi: 293-307 cm, pojemność bagażnika: 500 l
  • Naszym zdaniem: diesle są zwykle zajeżdżone, najlepszy z nich to 730d. Podstawowe 728i niektórym wystarczy. Mniejsze benzynowe V8 3.0 i 3.5 są dobrym wyborem, większe będą droższe w zakupie i serwisie. Wszystkie nieźle współpracują z dobrymi instalacjami LPG. Wersja 750i z V12 jest trwała, niezwykła i kosztowna

BMW serii 7 E38: wersje nadwoziowe

uzywane bmw serii 7 e38_swb
Wersja zwykła – długość 498,5 cm
uzywane bmw serii 7 e38_lwb
Wersja L – długość 512,5 cm

BMW serii 7 E38: wersje specjalne

uzywane bmw serii 7 e38_wersja L7

Odmiana L7 (na zdjęciu) oferowana z silnikiem V12 była dłuższa od wersji L o dodatkowe 25 cm. Wyposażenie mogło być tak luksusowe, że kosztowała tyle co trzy „zwykłe” 750iL. Takie auto użytkował m.in Karl Lagerfeld. Powstało 899 sztuk L7 (106 poliftingowych).

Serię 7 sprzedawano też w lekko opancerzonej wersji Protection i mocno opancerzonej, zabezpieczonej nawet przed atakiem gazowym Security. Ta druga mogła mieć m.in. specjalne uchwyty do pistoletów maszynowych HK MP5K. 

Czytaj także