Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW serii 6 E24 (M635 CSi) – przód i bok w ruchu

Używane BMW serii 6 E24 – podziwiany i ceniony klasyk (z trudnymi początkami)

archiwum/Motor

Używane BMW serii 6 E24 – podziwiany i ceniony klasyk (z trudnymi początkami)

Gdy duże coupe BMW trafiło na rynek, zachwyciło stylistyką, ale rozczarowały jego silniki, a przede wszystkim ceny. Z czasem BMW serii 6 E24 stało się jednak cenione i kultowe. I tak pozostało do dzisiaj. 

BMW serii 6 E24

  • lata produkcji: 1976-1989
  • ceny od: 35 000 zł

Po blisko pół wieku jedno się nie zmieniło. Seria 6 kosztuje sporo, a w najmocniejszych wersjach – majątek. Ale dzisiaj jej status jest niepodważalny.

W połowie lat 70. BMW było już bardzo liczącym się producentem, jednak najmocniejsza w chwili debiutu odmiana E24, czyli 633 CSi, kosztowała więcej niż Mercedes SLC z silnikiem V8 czy Jaguar XJ-S z jednostką V12. A pod długą maską BMW nigdy nie znalazło się źródło napędu inne niż rzędowe „szóstki”.

 

Ale wspaniałe nadwozie zaprojektowane przez wieloletniego stylistę Mercedesa Paula Bracqa oraz całkiem pojemna i świetnie rozplanowana kabina były sporymi atutami. Monachijski koncern dość szybko wprowadził więc mocniejszą odmianę 635 CSi. Zresztą podwozie zapożyczone z serii 5 E12 aż prosiło się o więcej. Jednak przy okazji liftingu w 1982 roku zmodyfikowano też układ jezdny, odtąd opierał się na elementach nowszej „piątki” E28 i był jeszcze lepszy.

BMW serii 6 E24 M635 CSi tył
Za ponadczasowe linie E24 odpowiada Paul Bracq, projektant m.in. Mercedesów W113 i W100 czy BMW E12 oraz E21. 

BMW serii 6 E24 – bawarski ekspres

To właśnie takim przydomkiem zaczęto szybko nazywać E24. Duże coupe BMW wybornie sprawdza się w trasach, szybko pokonywane autostrady to jego żywioł. Model odnosił też duże sukcesy w wyścigach turystycznych, wygrał m.in. 24-godzinne wyścigi na torach Nurburgring czy Spa. I był to dla producenta bardzo ważny element kampanii marketingowej, bo BMW zaczęło wówczas podkreślać, że ich auta projektowane są przede wszystkim z myślą o kierowcach.

Ale nawet w M635 CSi nie ma co liczyć na takie wrażenia z jazdy po krętej drodze, jak choćby w mocniejszych odmianach E30, zdecydowanie bardziej bezpośrednich i lżejszych, a przez to zwinniejszych. E24 to nawet w wersjach z literą M w nazwie przede wszystkim wygodne gran turismo.

BMW serii 6 E24 M635 CSi silnik
Silnik M635 CSi ma indywidualną przepustnicę na każdy cylinder, ale nie ma suchej miski olejowej jak w M1.

Jedyną gaźnikową odmianę 630 CS (185 KM) oferowano tylko do 1979 roku. Zastąpiła ją wtryskowa 628 CSi. Ale najpopularniejsze są 633 CSi, a przede wszystkim 635 CSi. Moc tej drugiej wersji może znacznie różnić się zależnie od rocznika, rynku pochodzenia, a przede wszystkim od tego, czy auto wyposażono w katalizator (osiągała od 185 do 220 KM).

Do 635 CSi można było zamówić opcjonalnie sportową skrzynię, z krótszymi przełożeniami i „jedynką” wrzucaną w lewo i do tyłu. Ale sporo E24 ma automatyczne przekładnie. Do 1983 r. trzybiegowe, później już czterobiegowe. Te pierwsze są trwałe. W przypadku młodszych bardzo dużo zależy od użytkownika. Skrzynie te nie tolerują wkręcania na obroty na postoju i ruszania z obrotów (wciskania hamulca i gazu jednocześnie).

Dane techniczne 628 CSi 633 CSi 635 CSi M635 CSi
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy
Pojemność skokowa 2788 cm3 3210 cm3 3430 cm3 3453 cm3
Układ cylindrów/zawory R6/12 R6/12 R6/12 R6/24
Moc maksymalna 184 KM/5800 197 KM/5500 218 KM/5500 286 KM/6500
Maks. moment obrotowy 240 Nm/4200 280 Nm/4250 310 Nm/4000 340 Nm/4500
Osiągi
Prędkość maksymalna 212 km/h 215 km/h 229 km/h 255 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,1 s 7,9 s 7,6 s 6,4 s
Średnie zużycie paliwa 12,0 l/100 km 11,0 l/100 km 12,4 l/100 km 13,8 l/100 km

Dwie różne „emki”

W 1984 roku producent z Bawarii zaskoczył rynek, do gamy dołączyła seria 6 z jednostką o wyścigowym rodowodzie. Wersja M635 CSi widoczna na naszych zdjęciach nawet po prawie czterech dekadach robi niesamowite wrażenie. Już nie osiągami, ale genialną charakterystyką i niesamowitymi reakcjami na gaz. Do tego legendarna wysokoobrotowa jednostka M88 z czterema zaworami na cylinder brzmi niesamowicie. Ta odmiana nie dotarła do USA, ale na pocieszenie Amerykanie dostali w 1987 roku trochę słabszą wersję M6 z 256-konnym silnikiem S38B35. Jego następne wcielenia napędzały M5 E34.

BMW serii 6 E24 – historia modelu

  • 1976: debiut E24 jako 630 CS, 633 CSi oraz 630 CSi w USA
  • 1977: przeniesienie produkcji z fabryki Karmanna do zakładów BMW
  • 1978: pojawiają się 635 CSi i pięciobiegowe skrzynie manualne
  • 1979: 628 CSi zastępuje 630 CS, ABS w opcji
  • 1982: lifting modelu, 633 CSi znika z Europy
  • 1984: debiut M635 CSi (286 KM)
  • 1985: w 635 CSi dostępny jest katalizator
  • 1987: w USA i Japonii debiutuje M6
  • 1989: koniec produkcji serii 6 E24
bmw 3.0 csl e9
E9: poprzednik z lat 1968-1975 odniósł mnóstwo sukcesów w sporcie.
BMW
bmw 630 cs przód
Serię 6 produkowano aż 13 lat, ale stylistyka prawie się nie zmieniła. 
bmw 850i e31 przód i bok
E31: nowoczesna seria 8 z silnikami V8 i V12 zastąpiła E24 w gamie BMW.
BMW
bmw m6 coupe przód
Seria 6 powróciła w 2003 roku (E63/E64), m.in. z dieslami oraz odmianą M6 z wolnossącym silnikiem V10.
archiwum

BMW serii 6 E24 – typowe usterki

  • W starszych autach ciekną pompy hamulcowe, w młodszych nieszczelny może być układ wspomagania hamulców (serwo)
  • Zapieczone przednie tłoczki hamulcowe, psują się czujniki i koronki układu ABS
  • Wytarte wałki rozrządu w silnikach M30
  • Korozja płyty podłogowej, rantów błotników, progów, mocowań tylnego zawieszenia oraz dolnej części drzwi
BMW serii 6 silnik M30
Silnik M30 słynie z trwałości. Trzeba jednak uważać na chłodzenie.

Używane BMW serii 6 E24 – sytuacja rynkowa

Olbrzymi rozrzut cen nie bierze się znikąd. Dużo lepiej wyceniane są auta z manualnymi skrzyniami. Za te gorsze uchodzą też auta z USA, choć sporo z nich pochodzi np. z Kalifornii i jest wolna od korozji. U nas wciąż najbardziej poszukiwane są późne egzemplarze, ale te wczesne, z nadwoziami budowanymi przez Karmanna, zaczynają być doceniane przez kolekcjonerów i drożeją.

Używane BMW serii 6 E24 – orientacyjne ceny rynkowe
35 000-50 000 zł Dominują starsze E24, z automatycznymi skrzyniami. Często do poprawek blacharskich. 
75 000-140 000 zł 635 CSi z manualnymi skrzyniami są już dużo droższe. Tutaj sporo zależy od oryginalności.
od 220 000 zł M635 CSi jest w innej lidze. Najlepsze egzemplarze są wyceniane nawet na 400 tys. zł. 

Używane BMW serii 6 E24 – podsumowanie

To ikona lat 70. i 80., a jako M635 CSi czy M6 bardzo rasowe gran turismo. Do tego z trwałą mechaniką. Nie jest jednak tanio, dlatego warto wybrać słabszy silnik, ale auto w jak najlepszej kondycji, szczególnie blacharskiej.

ocena 4/5

Czytaj także