Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Używane BMW serii 5 E34 przód i bok na łuku drogi

Używane BMW serii 5 E34 – samochód bliski ideału?

archiwum/Motor

Używane BMW serii 5 E34 – samochód bliski ideału?

BMW serii 5 E34 ma już status youngtimera, jest użyteczne, daje mnóstwo frajdy z jazdy, a ceny słabszych odmian bywają jeszcze dość rozsądne. A to wciąż jeszcze nie wszystkie zalety tego modelu.

BMW serii 5 (E34)

  • lata produkcji: 1987-1996
  • ceny: od 7000 zł

Trzecia generacja serii 5 przeszła długą drogę. Zaczęła jako prestiżowe auto, by stać się później pojazdem kojarzącym się z gangsterami niższego szczebla, a wreszcie młodymi kierowcami niemającymi litości dla swoich BMW. Ale to już zamknięte rozdziały. Od kilku lat E34 jest traktowane jak klasyk. 

 Mało modeli tak udanie łączy sprzeczności. Jak przystało na konkurenta Mercedesa W124, seria 5 jest komfortowa i bardzo wygodna, nawet według dzisiejszych standardów.

Przy tym to jednocześnie prawdziwa maszyna stworzona z myślą o kierowcy. Bardzo komunikatywny układ kierowniczy, świetne zawieszenie, dobra pozycja za kierownicą i spora gama dynamicznych silników przekładają się na frajdę z jazdy, o jakiej u większości konkurentów można pomarzyć. 

BMW-serii-5-E34-bok-i-tyl
Nadwozie E34 zaprojektował m.in. Ercole Spada, który tworzył też dla Zagato. Szefem stylistów był Klaus Luthe, projektant np. NSU Ro80 czy BMW E31.

Inna rzeczywistość

Przez lata dość powszechnie poznano typowe usterki i problemy E34. Jednak aktualnie od premiery tego modelu mija 35 lat, a to oznacza, że wiele aut jest już po remontach. Mniej lub bardziej udanych.

Podstawowym (i najbardziej kosztownym) problemem często jest zaawansowana korozja. Koszt napraw lakierniczo-blacharskich wzrósł bardzo mocno, a oryginalnych używanych części w dobrym stanie na rynku już w zasadzie nie ma.

Podzespoły mechaniczne, części eksploatacyjne – te wciąż są powszechnie dostępne. Jednak używane elementy wyposażenia, galanterii już nie. Dlatego tak samo jak skorodowanych E34 warto unikać tych niekompletnych. Wprawdzie większość części można kupić w ASO, ale niektóre kosztują krocie. Jednak zawsze warto sprawdzać, bo BMW potrafi też miło zaskoczyć.

BMW serii 5 E34 – jaki silnik wybrać?

Wśród słabszych silników warto szukać młodszych jednostek z serii M50 (2.0, 2.5). Starsze M20 o tych pojemnościach nie są nieudane, ale nie mają takiego wigoru i wyraźnie więcej palą. Jednak nie aż tyle, co większe rzędowe „szóstki” 3.0 i 3.5. Udane, ale wrażliwe na usterki układu chłodzenia.

BMW-serii-5-E34-silnik
Nawet 2-litrowy silnik z rodziny M50 ma sporo wigoru i jest elastyczny. 

Obie jednostki V8 (3.0 i 4.0) są trwalsze niż takie silniki w młodszych BMW. Jednak szczelnie wypełniają komory silnikowe, przez co panują w nich spore temperatury. A to przekłada się na szybsze zużycie uszczelnień, a nawet wiązki. Szczególnie większy V8 jest jednak warty grzechu. Ale ładne 540i potrafią kosztować już tyle, co trzy zadbane 525i.

Dane techniczne 518i (M40) 520i (M50) 525i (M50) 535i 540i m5 (3.8) 525tds
Silnik  benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel
Poj. skokowa 1796 cm3 1991 cm3 2494 cm3 3430 cm3 3982 cm3 3795 cm3 2498 cm3
Układ cyl./zawory R4/8 R6/24 R6/24 R6/12 V8/32 R6/32 R6/12
Moc maks. 113 KM/5500 150 KM/5900 192 KM/5900 211 KM/5700 286 KM/5800 340 KM/6900 143 KM/4800
Maks. moment obr. 162 Nm/4250 190 Nm/4700 245 Nm/4700 305 Nm/4000 400 Nm/4500 400 Nm/4750 260 Nm/2200
Osiągi
Prędkość maks. 194 km/h 211 km/h 230 km/h 235 km/h 240 km/h 250 km/h 207 km/h
Przysp. 0-100 km/h 12,4 s 10,6 s 8,6 s 7,7 s 6,3 s 5,9 s 11,0 s
Śr. zużycie paliwa 8,6 l/100 km 8,9 l/100 km 9,0 l/100 km 11,3 l/100 km 11,5 l/100 km 12,5 l/100 km 7,0 l/100 km

Dwa bieguny

Za to ceny M5 już nie dziwią, te auta są drogie od lat. Bardziej zaskakuje ich trwałość. Często takie odmiany bywają po latach kłopotliwe, ale E34 M5 nie boją się nawet dużych przebiegów.

Takie z pewnością ma większość diesli na rynku. A o speców od ich pomp wtryskowych jest już trudno. Dlatego nawet zadbane nie cieszą się popytem, tak jak słabe 518i. Nic dziwnego, E34 kupuje się dziś dla przyjemności. 

BMW serii 5 (E34): historia modelu

  • 1987: prezentacja następcy E28 – serii E34
  • 1988: rynkowy debiut E34, benzynowe R6 2.0, 2.5, 3.0, 3.5, diesel 2.4 i M5 3.6
  • 1990: pojawiają się nowe R6 2.0 i 2.5 (M50)
  • 1991: odmiana kombi zwana Touring oraz 143-konny diesel 2.5 
  • 1992: delikatny lifting, pojawiają się V8 3.0 i 4.0, odmiana 525iX (4x4) i M5 3.8
  • 1994: lifting, „szerokie nerki” na atrapie
  • 1995: koniec produkcji sedana, debiut E39 
  • 1996: zakończenie produkcji E34 Touring

Używane BMW serii 5 (E34): typowe usterki

  • Nieszczelność chłodnic, przewodów chłodniczych, zużyte pompy wody
  • Wycieki i ogólne zużycie pomp wtryskowych w dieslach
  • Korozja na dołach drzwi, klapie, progach, nadkolach, w okolicach wlewu paliwa
  • Odkleja się podsufitka, materiał na boczkach drzwi
  • Skorodowane mocowania baku
  • Zużyte tuleje zawieszenia
  • Awarie systemu Vanos

Używane BMW serii 5 (E34): sytuacja rynkowa

Wiele E34 kosztujących 7-15 tys. zł wygląda na pozór nieźle, ale dokładniejsza inspekcja z reguły ujawnia spore kłopoty z blacharką. Jednak niezbyt pożądane diesle czy odmiany czterocylindrowe 518i można wciąż kupić dużo taniej niż benzynowe R6. Lepiej darować sobie wybrakowane i skorodowane auta, z remontem będą kosztowały więcej niż ładne egzemplarze.

Używane BMW serii 5 (E34): orientacyjne ceny rynkowe (w zł)
20 000-27 000 Wciąż można znaleźć niezłe 520i, zdrowe blacharsko, czasami nawet z klimatyzacją. 
35 000-45 000 Benzynowe odmiany R6 lub słabsze V8 (3.0), często z automatycznymi przekładniami.
od 80 000 Mocniejsze V8 (4.0) kosztują nawet ponad 100 tys. zł, ceny M5 startują od 160 tys. zł.

Używane BMW serii 5 (E34): podsumowanie

Ceny niezłych E34 są wyższe niż kilka lat temu, ale poza mocnymi odmianami nie wystrzeliły aż tak jak kultowego E30. A po latach „piątka” nie straciła swoich zalet, wręcz przeciwnie. Zdrowe blacharsko E34 to świetny przepis na youngtimera.

ocena 4/5

Czytaj także