Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q5 (8R)

Audi Q5 (8R)

Audi Q5 (8R)

Wbrew pozorom to nie jest droższy bliźniak VW Tiguana. Q5 jest samochodem wyższej klasy z innym układem napędowym.

  • Lata produkcji: 2008-2016
  • Silniki: benz. 2.0-3.2 (180-354 KM), diesle 2.0-3.0 (143-340 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 464/281 cm, szerokość/wysokość: 188/165 cm, bagażnik: 540-1560 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

W przeciwieństwie do Volkswagena Tiguana, Audi Q5 ma silnik umieszczony wzdłużnie i (najczęściej) stały napęd quattro, a nie tani system Haldex. Jego jedynym bliźniakiem technicznym jest Porsche Macan. Audi Q5 jest świetnie wykończone, dobrze zabezpieczone przed korozją i znakomicie się prowadzi.

Audi-Q5-8R_3
Podobieństwo do Audi A4 jest niewielkie. Porównywać można natomiast wysoką jakość wykonania.

SILNIKI

Wszystkie silniki Q5 mają bezpośredni wtrysk paliwa. Odmiany benzynowe nie cieszą się zbyt dużym zainteresowaniem. Wersje TFSI wyprodukowane do 2011 r. mogą mieć problem z nadmiernym zużyciem oleju. Zastrzeżeń nie budzi natomiast topowy 3.2 V6 o mocy 270 KM. Jest paliwożerny, ale bardzo trwały. Większość nabywców wybiera diesle. 2.0 TDI CR ma wystarczające osiągi i akceptowalną trwałość. 3.0 V6 TDI mają świetne osiągi, ale jeśli ktoś trafi na egzemplarz ze zużytym rozrządem za wymianę zapłaci 8-10 tys. zł.

AWARYJNOŚĆ

Główne problemy to zużycie rozrządów w 3.0 TDI, wyeksploatowane skrzynie S tronic i nadmierne zużycie oleju starych TFSI.

KOSZTY

Samochód wciąż jest drogi w zakupie, a ceny serwisowania są adekwatne do jego wartości. Jedyny plus to szerokie zaplecze tańszych części używanych.

SYTUACJA RYNKOWA

Auto jest bardzo popularne na rynku. Dominują sprowadzane wersje wysokoprężne z napędem quattro.

Audi-Q5-8R_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Młodsze roczniki bywają tańsze od starszych. Dziwne? Nie, ponieważ w 2009 roku producent wprowadził na rynek zubożone wersje z napędem przednim. Starsze oferowano wyłącznie jako quattro.
  • Q5 było pierwszym modelem Audi, w którym producent zdecydował się zaoferować diesla w wersji S (SQ5).
  • Samochód bazuje na platformie A4 B8 i dzieli z nim wiele podzespołów.

CENY

50 000 zł – Minimalne ceny używanych Q5. Trafiają się interesujące auta, tyle że mają spory przebieg.
80 000 zł – Największy wybór zadbanych aut jest w przedziale od 70 do 80 tys. zł. Dominują diesle 2.0 TDI quattro.
130 000 zł – Przepiękne auta z końcówki produkcji. Najczęściej wyposażone w pakiet sportowy S line.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 TFSI 2.0 TFSI 3.2 V6 FSI 2.0 TDI 2.0 TDI 3.0 TDI
Pojemność skokowa 1984 cm³ 1984 cm³ 3197 cm³ 1968 cm³ 1968 cm³ 2967 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 180 KM 211 KM 270 KM 143 KM 170 KM 240 KM
Maks. moment obr. 320 Nm 350 Nm 330 Nm 320 Nm 350 Nm 500 Nm
Przysp. 0-100 km/h 8,5 s 7,6 s 6,9 s 11,4 s 9,9 s 6,5 s
Prędkość maks. 210 km/h 222 km/h 234 km/h 190 km/h 204 km/h 225 km/h
Średnie zuż. paliwa 8,5 l/100 km 8,3 l/100 km 6,9 l/100 km 6,5 l/100 km 6,7 l/100 km 7,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - prezentacja modelu
2012 - modernizacja (paski LED w reflektorach) gamę uzupełniła odmiana hybrydowa, która może przejechać na napędzie elektrycznym ok. 3 km (z prędkością 60 km/h).
2016 - koniec produkcji, nowy model

Audi-Q5-8R_4
Druga generacja Audi Q5.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużycie skrzyń S tronic
    S tronic to oczywiście DSG. Po 150-200 tys. km trzeba ją regenerować.
    Koszt regeneracji: ok. 5 tys. zł
  • Głośna praca 3.0 TDI
    Zapewne problemem jest zużyty łańcuch rozrządu. Do wymiany trzeba wyjąć silnik.
    Koszt wymiany: ok. 6 tys. zł
  • Zużycie oleju silników 2.0 TFSI
    Typowa przypadłość jednostek produkowanych do 2011 r. Naprawa jest nieopłacalna.
  • Awarie LED w reflektorach
    Użytkownik nie może wymienić pasków LED. Jedyna opcja to wymiana reflektora lub wysłanie go do regeneracji
    Koszt regeneracji: 300-500 zł

ZALETY I WADY

+ Dobre właściwości jezdne.
+ Świetny napęd na cztery koła.
+ Oszczędne i dynamiczne diesle.
+ Niska utrata wartości.

- Wysokie ceny aut używanych.
- Brak taniego silnika benzynowego idealnego do LPG.
- Wysokie koszty napraw skrzyń S tronic.

WARTO KUPIĆ

Dwulitrowego diesla z napędem quattro i ręczną skrzynią biegów. To pod każdym względem optymalna konfiguracja.

UWAŻAJ NA

Okazyjnie tanie 3.0 V6 TDI z rozrządem do wymiany. Nie polecamy także wersji TFSI z instalacją gazową.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 3/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także