Efektowne auto, które zaprzecza obiegowym opiniom na temat włoskiej marki. Model 159 pozytywnie zaskakuje trwałością.
Twórcy Alfy Romeo 159 postawili na estetykę nadwozia i wnętrza. Funkcjonalność czy przestronność auta znalazły się na drugim planie. Złego słowa nie sposób powiedzieć o wykończeniu wnętrza oraz wyposażeniu większości aut. Nadwozie zostało dobrze zabezpieczone przed korozją.
Trzon rynku wtórnego (3/4 ofert) stanowią diesle – głównie czterocylindrowe jednostki 1.9/2.0. Są znane z wielu modeli Fiata/Opla i świetnie zaopatrzone w części zamienne. Import mocnego i świetnie brzmiącego 5-cylindrowego 2.4 JTD ogranicza akcyza. Za najlepszy silnik benzynowy uchodzi dostępny w latach 2009-2011 1.75 TBi. Fani marki nie cenią natomiast flagowego 3.2 V6. To już nie legendarny silnik Busso, a silnik Holdena. Z kolei bazowy 1.8 pochodzi z Opla. Z powodu braku hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych raczej nie należy wyposażać go w instalację LPG.
Przypadłością diesli 2.4 są pękające głowice. Benzynowe 1.9/2.2 JTS mają problemy z panewkami, nagarem w dolocie i układem rozrządu. Wersje 1.75 TBi, 2.2 JTS i 1.9 JTDm otrzymywały skrzynie M32 ze słabymi łożyskami.
Przedzakupowa kontrola jest jedynym sposobem na uniknięcie poważnych wydatków.
W ogłoszeniach dominują diesle. Większość aut sprowadzono, niestety część z nich jest powypadkowa.
Lifting nie był jedynie powierzchowny. Auto odchudzono o 45 kg, co korzystnie wpłynęło na prowadzenie i ładowność. Ubytek masy to m.in. zasługa nowych kół oraz aluminiowych elementów zawieszenia oraz zacisków hamulcowych.
8000 zł – Świeżo sprowadzone auta w mało atrakcyjnych kolorach, z małymi kołami i wysokimi przebiegami. Często diesle.
15 000 zł – Budżet na zadbane auto z udokumentowaną historią serwisową. Ale raczej nie czerwone czy w wersji Ti.
33 000 zł – Zadbane i dobrze wyposażone auta z końca produkcji. Warto poszukać Alfy od fana marki. Będzie bliska ideału.
SILNIK | 1.75 TBi | 1.8 MPI | 1.9 JTS | 3.2 V6 JTS | 1.9 JTDm | 1.9 JTDm | 2.0 JTDm | 2.4 JTDm | 2.4 JTDm |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1742 cm³ | 1796 cm³ | 1859 cm³ | 3195 cm³ | 1910 cm³ | 1910 cm³ | 1956 cm³ | 2387 cm³ | 2387 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 200 KM | 140 KM | 160 KM | 260 KM | 120 KM | 150 KM | 170 KM | 200 KM | 210 KM |
Maks. moment obr. | 320 Nm | 175 Nm | 190 Nm | 322 Nm | 280 Nm | 320 Nm | 360 Nm | 400 Nm | 400 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 7,7 s | 10,4 s | 9,7 s | 7,1 s | 11,0 s | 9,4 s | 8,8 s | 8,4 s | 8,2 s |
Prędkość maks. | 235 km/h | 206 km/h | 212 km/h | 250 km/h | 191 km/h | 210 km/h | 218 km/h | 228 km/h | 230 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 7,8 l/100 km | 7,7 l/100 km | 8,7 l/100 km | 11,0 l/100 km | 5,9 l/100 km | 6,0 l/100 km | 5,4 l/100 km | 6,8 l/100 km | 6,8 l/100 km |
2005 - premiera Alfy Romeo 159
2006 - ofertę uzupełniają kombi oraz pokrewne modele Brera (coupe) i Spider (roadster)
2008 - rozległa modernizacja
2009 - nowe silniki 1750 TBi i 2.0 JTDm
2009 - wycofanie diesli 1.9/2.4
2011 - zakończenie produkcji Alfy Romeo 159
+ Efektowne nadwozie, stylowe wnętrze.
+ Dobre prowadzenie, osiągi większości wersji.
+ Rozsądne ceny nawet zadbanych aut.
- Mało przestronne wnętrze, brak silnika do LPG.
- Awaryjna skrzynia M32, zawodne jednostki JTS.
- Wysokie koszty napraw zawieszenia, diesla 2.4.
Do jazdy na co dzień – diesle 1.9/2.0 JTDm. Dla koneserów wrażeń z jazdy – Alfę 159 Ti z benzynowym silnikiem 1750 TBi.
Auta bez jakiejkolwiek dokumentacji. Wersje 1.9/2.2 JTS. Egzemplarze z instalacją LPG. W tym modelu to paliwo się nie sprawdza.
Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6
SUMA: 16/24 pkt