Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo 159

Alfa Romeo 159

archiwum

Alfa Romeo 159

Efektowne auto, które zaprzecza obiegowym opiniom na temat włoskiej marki. Model 159 pozytywnie zaskakuje trwałością.

  • Lata produkcji: 2005-2011
  • Silniki: benz. 1.75-3.2 (140-260 KM), diesle 1.9-2.4 (120-210 KM)
  • Wersje: sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 466/270 cm, szerokość/wysokość: 183/142 cm, bagażnik: sed 405, kmb 445-1245 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Twórcy Alfy Romeo 159 postawili na estetykę nadwozia i wnętrza. Funkcjonalność czy przestronność auta znalazły się na drugim planie. Złego słowa nie sposób powiedzieć o wykończeniu wnętrza oraz wyposażeniu większości aut. Nadwozie zostało dobrze zabezpieczone przed korozją.

Alfa-Romeo-159_3

Na rynku istnieje wiele wersji kolorystycznych – każdy znajdzie taką, która będzie mu idealnie pasować.

SILNIKI

Trzon rynku wtórnego (3/4 ofert) stanowią diesle – głównie czterocylindrowe jednostki 1.9/2.0. Są znane z wielu modeli Fiata/Opla i świetnie zaopatrzone w części zamienne. Import mocnego i świetnie brzmiącego 5-cylindrowego 2.4 JTD ogranicza akcyza. Za najlepszy silnik benzynowy uchodzi dostępny w latach 2009-2011 1.75 TBi. Fani marki nie cenią natomiast flagowego 3.2 V6. To już nie legendarny silnik Busso, a silnik Holdena. Z kolei bazowy 1.8 pochodzi z Opla. Z powodu braku hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych raczej nie należy wyposażać go w instalację LPG.

AWARYJNOŚĆ

Przypadłością diesli 2.4 są pękające głowice. Benzynowe 1.9/2.2 JTS mają problemy z panewkami, nagarem w dolocie i układem rozrządu. Wersje 1.75 TBi, 2.2 JTS i 1.9 JTDm otrzymywały skrzynie M32 ze słabymi łożyskami.

KOSZTY

Przedzakupowa kontrola jest jedynym sposobem na uniknięcie poważnych wydatków.

SYTUACJA RYNKOWA

W ogłoszeniach dominują diesle. Większość aut sprowadzono, niestety część z nich jest powypadkowa.

Alfa-Romeo-159_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Najmocniejsze wersje silnikowe (3.2 V6 i 2.4 JTDm) były oferowane z napędem 4x4. Podobnie jak w Audi realizował go centralny mechanizm różnicowy Torsen. Napęd Q4 jest stały. Żadna z osi nie jest dołączana.
  • Lifting nie był jedynie powierzchowny. Auto odchudzono o 45 kg, co korzystnie wpłynęło na prowadzenie i ładowność. Ubytek masy to m.in. zasługa nowych kół oraz aluminiowych elementów zawieszenia oraz zacisków hamulcowych.

CENY

8000 zł – Świeżo sprowadzone auta w mało atrakcyjnych kolorach, z małymi kołami i wysokimi przebiegami. Często diesle.
15 000 zł – Budżet na zadbane auto z udokumentowaną historią serwisową. Ale raczej nie czerwone czy w wersji Ti.
33 000 zł – Zadbane i dobrze wyposażone auta z końca produkcji. Warto poszukać Alfy od fana marki. Będzie bliska ideału.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.75 TBi 1.8 MPI 1.9 JTS 3.2 V6 JTS 1.9 JTDm 1.9 JTDm 2.0 JTDm 2.4 JTDm 2.4 JTDm
Pojemność skokowa 1742 cm³ 1796 cm³ 1859 cm³ 3195 cm³ 1910 cm³ 1910 cm³ 1956 cm³ 2387 cm³ 2387 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 200 KM 140 KM 160 KM 260 KM 120 KM 150 KM 170 KM 200 KM 210 KM
Maks. moment obr. 320 Nm 175 Nm 190 Nm 322 Nm 280 Nm 320 Nm 360 Nm 400 Nm 400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,7 s 10,4 s 9,7 s 7,1 s 11,0 s 9,4 s 8,8 s 8,4 s 8,2 s
Prędkość maks. 235 km/h 206 km/h 212 km/h 250 km/h 191 km/h 210 km/h 218 km/h 228 km/h 230 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,8 l/100 km 7,7 l/100 km 8,7 l/100 km 11,0 l/100 km 5,9 l/100 km 6,0 l/100 km 5,4 l/100 km 6,8 l/100 km 6,8 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - premiera Alfy Romeo 159
2006 - ofertę uzupełniają kombi oraz pokrewne modele Brera (coupe) i Spider (roadster)
2008 - rozległa modernizacja
2009 - nowe silniki 1750 TBi i 2.0 JTDm
2009 - wycofanie diesli 1.9/2.4
2011 - zakończenie produkcji Alfy Romeo 159

Alfa-Romeo-159_4
Alfa Romeo 159 Sportwagon.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie łożysk w skrzyniach M32
    Zlekceważenie hałasu łożysk kończy się pęknięciem obudowy przekładni.
    Koszt naprawy: od 2500 zł
  • Luzy w zawieszeniu
    Wielowahaczowe zawieszenie przednie lepiej naprawić w całości i markowymi zamiennikami.
    Koszt naprawy: od 220 zł
  • Zużyty kolektor ssący z klapami
    Mocniejsze 4-cylindrowe diesle oraz wszystkie 5-cylindrowych mają kolektor ssący z klapami sterującymi przepływem powietrza. Wyrobienie mocowań klap powoduje nieszczelności. Skrajnym scenariuszem jest ich wyrwanie się. Są dwie opcje – albo usunięcie klap, albo wymiana kolektora na nowy.
    Koszt naprawy: 350-1500 zł

ZALETY I WADY

+ Efektowne nadwozie, stylowe wnętrze.
+ Dobre prowadzenie, osiągi większości wersji.
+ Rozsądne ceny nawet zadbanych aut.

- Mało przestronne wnętrze, brak silnika do LPG.
- Awaryjna skrzynia M32, zawodne jednostki JTS.
- Wysokie koszty napraw zawieszenia, diesla 2.4.

WARTO KUPIĆ

Do jazdy na co dzień – diesle 1.9/2.0 JTDm. Dla koneserów wrażeń z jazdy – Alfę 159 Ti z benzynowym silnikiem 1750 TBi.

UWAŻAJ NA

Auta bez jakiejkolwiek dokumentacji. Wersje 1.9/2.2 JTS. Egzemplarze z instalacją LPG. W tym modelu to paliwo się nie sprawdza.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 4/6

SUMA: 16/24 pkt

Czytaj także