Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi Q7 6.0 V12 TDI przód i bok

500 KM i 1000 Nm w rodzinnym SUV-ie!

Audi Q7 6.0 V12 TDI. Najpotężniejszy diesel świata

500 KM i 1000 Nm w rodzinnym SUV-ie!

Audi Q7 6.0 V12 TDI. Najpotężniejszy diesel świata

Przewaga dzięki technice – slogan reklamowy Audi idealnie pasuje do topowej wersji pierwszej generacji SUV-a Q7, który kryje pod maską 12-cylindrowego diesla!

Audi Q7 6.0 V12 TDI – dane techniczne

  • Pojemność: 5934 cm³
  • Maksymalna moc: 500 KM przy 3750 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 1000 Nm przy 1750–3250 obr./min
  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 s
  • Prędkość maksymalna: 250 km/h
  • Katalogowe zużycie paliwa: 11,3 l/100 km

Inżynierowie Audi lubią wyzwania. Opracowali rajdowe auto z napędem quattro, które rozgromiło konkurencję. Zaprojektowali limuzynę z aluminiowym nadwoziem, a później stworzyli diesla 6.0 V12, który ze względu na rozmiary mógł być użyty tylko we flagowym modelu Q7.

Diesel V12 TDI
Rzadko się zdarza, by silnik wielkiego koncernu motoryzacyjnego był montowany tylko do jednego modelu samochodu. Tak było jednak z dieslem 6.0 V12 TDI.

Samochody z silnikami V12 zwykle są użytkowane przez miłośników motoryzacji. Prezentowany egzemplarz należy do Marcina Wicika – mistrza Polski w rallycrossie z 2007 r. Marcin przyznaje, że nigdy nie był fanem marki z Ingolstadt – zawsze wolał BMW. Topowe Q7 zauroczyło go właściwościami jezdnymi, osiągami, brzmieniem i wykończeniem.

Uzywane Audi Q7 - wnętrze
Mimo 260 tys. km przebiegu ślady zużycia są minimalne. W ramach opcjonalnego pakietu skórzanego advanced skórą obszyto całą deskę rozdzielczą.

Jedyny w swoim rodzaju silnik 6.0 V12 TDI powstał w wyniku połączenia dwóch jednostek 3.0 V6 TDI, z którymi dzieli np. pompy wtryskowe. Potężny motor odpala i pracuje bez jakichkolwiek wibracji. W jego brzmieniu nie sposób doszukać się klekotu typowego dla większości diesli – bez względu na temperaturę, obroty czy obciążenie spod maski dobywa się raczej majestatyczny, basowy dźwięk. Przy właściwej opiece serwisowej jest też trwały. Oczywiście liczba elementów (np. 12 wtryskiwaczy) czy ciasne zabudowanie silnika w komorze generuje wydatki związane z serwisowaniem.

Diesel 6.0 V12 TDI
Tak prezentuje się pozbawiony pokrywy silnik 6.0 V12 TDI. Dla fanów wartości liczbowych – 5934 cm³, 500 KM, 1000 Nm oraz sprint 0-100 km/h w zaledwie 5,5 sekundy.

Pierwszy właściciel wydał na to auto fortunę. Pod koniec okresu produkcyjnego w Polsce 340-konne 4.2 V8 TDI można było kupić za „zaledwie” 309 800 zł, podczas gdy 6.0 V12 TDI startowało z poziomu 612 400 zł. Rachunek za prezentowany egzemplarz był jeszcze wyższy, bo otrzymał większość opcji (np. obszytą alcantarą podsufitkę) oraz dodatki z palety Audi exclusive.

Uzywane Audi Q7 - naglosnienie
Opcjonalny system audio firmy Bang & Olufsen składa się z 14 głośników.

Kupione za 100 tys. zł Q7 Marcin poddał kompleksowemu serwisowi i detailingowi. Zabiegi pochłonęły kilkadziesiąt tysięcy złotych, jednak dzięki nim SUV z przebiegiem 260 tys. km wygląda i jeździ jak nowy. Swój wkład w odświeżenie auta miało też... Audi, które w ramach akcji serwisowej wymieniło tylne zaciski, klocki i ceramiczne tarcze hamulcowe. Koszt operacji przekroczył połowę wartości auta.

Uzywane Audi Q7 - hamulce
Ceramiczne hamulce wyglądają imponująco i są odporne na przegrzanie. W tak ciężkim i szybkim aucie są niezbędne.

Q7 w wersji V12 to nie tylko silnik i wrażenia z jazdy. Samochód zachował zalety typowego dużego SUV-a, a więc znaczny prześwit czy przestronność wnętrza. Komfortem mogą cieszyć się nie tylko pasażerowie pierwszego rzędu. W prezentowanym egzemplarzu jadący w drugim rzędzie mają do dyspozycji monitory w zagłówkach przednich foteli oraz bezprzewodowe słuchawki. Oparcia dobrze wyprofilowanej kanapy mają regulację kąta nachylenia. Mimo obecności trzeciego rzędu siedzeń bagażnik pozostał pakowny.

Uzywane Audi Q7 V12 TDI z tylu
Wersja V12 ma poszerzone nadwozie oraz zwiększony rozstaw kół. Niektóre elementy są współdzielone z Porsche Cayenne. 

Precyzją wykonania, jakością materiałów i wyposażeniem produkowane w latach 2008-2012 Q7 V12 TDI jest w stanie zawstydzić wiele nowych modeli, nawet z półki premium. Największe wrażenie robi jedyny w swoim rodzaju silnik. 12-cylindrowy diesel pali 15 l/100 km. Jak wspomnieliśmy – pracuje bez wibracji, w jego brzmieniu nie sposób doszukać się klekotu, a po wciśnięciu gazu 1000 Nm wgniata w fotele nawet przy prędkościach autostradowych.

Pozostaje cieszyć się, że na rynku wtórnym za równowartość nowego SUV-a popularnej marki można kupić używany samochód będący jednym z kamieni milowych motoryzacji.

Uzywane Audi Q7 V12 TDI - predkosciomierz
Q7 V12 bez limitera prędkości rozpędzają się do licznikowych 280 km/h.

Kto chciałby zobaczyć z bliska wiele ciekawych szczegółów Audi Q7 6.0 V12 i posłuchać tego wyjątkowego diesla, powinien obejrzeć film nagrany przez właściciela auta. Nie zabrakło w nim nawet próby sprintu z... Porsche 911 Turbo S!



Wyścigowe Audi R10 TDI, czyli diesel V12 w Le Mans

Audi R10 TDI
Audi udowodniło, że diesel doskonale sprawdza się także w wyścigach długodystansowych – procentują nie tylko jego parametry, ale również niższe zużycie paliwa względem jednostek benzynowych, które przekładają się na rzadsze postoje na tankowanie.

Dane techniczne Audi R10 TDI

  • Pojemność skokowa: 5500 cm³
  • Moc maksymalna: 650 KM
  • Moment obrotowy: 1200 Nm
  • Masa własna: 925 kg
  • Prędkość maksymalna: ok. 335 km/h (w zależności od przełożeń skrzyni)

V12 TDI zadebiutowało wraz z prototypem klasy LMP1. Model R10 TDI, jako pierwszy w historii diesel, zwyciężył w Le Mans w 2006 r., a następnie w dwóch kolejnych latach. Drogę do sukcesów utorowały niższe spalanie (a więc rzadsze postoje w boksach) i ogrom momentu obrotowego. Doświadczenia zebrane podczas prac nad tym silnikiem wykorzystano przy tworzeniu Audi Q7 V12 TDI.

Wyczynowy silnik V12 TDI
Zarówno wyczynowy, jak i montowany do seryjnego Audi Q7 silnik V12 to inżynieryjne dzieło sztuki.

Za udostępnienie Audi Q7 6.0 V12 TDI dziękujemy stronie polskivan.pl

Czytaj także