Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 407 SW 2.0 HDi (2005)

Używany Peugeot 407 SW 2.0 HDi (2005) – test długodystansowy

archiwum

Używany Peugeot 407 SW 2.0 HDi (2005) – test długodystansowy

Niewiele jest modeli, co do których opinie są tak podzielone. Prawda jednak leży pośrodku. 407 nie jest ideałem, ale ciężko o lepszy samochód w podobnej cenie.

Peugeot 407 SW 2.0 HDi – egzemplarz w teście

  • szczegółowy raport ze 176 tys. km: start – 76 tys. km, meta – 252 tys. km
  • rok produkcji: 2005
  • obecny przebieg: 252 tys. km

Peugeot 407 SW – o modelu

  • lata produkcji: 2005-2011
  • silniki benzynowe: 1.8-3.0 (116-211 KM)
  • silniki Diesla: 1.6-2.7 (109-204 KM)

Nasze raporty z eksploatacji nieraz pokazały, że auta z Francji mogą być bezproblemowe i tanie w eksploatacji. Właściciel prezentowanego Peugeota 407 użytkował wcześniej Renault Lagunę II z owianym złą sławą silnikiem 1.9 dCi i jak twierdzi, oprócz kilku drobnych usterek samochód nie sprawiał w zasadzie problemów.

Następna generacja Laguny była jednak zbyt droga, dlatego zainteresował się Peugeotem 407 SW. Rozważał egzemplarze napędzane silnikiem 1.6 HDi, jednak przeciętne osiągi i brak 6-biegowej skrzyni zniechęcały. W 2010 roku udało się kupić krajowe 407 SW z 2-litrowym dieslem za 28 tys. zł. Cena była bardzo atrakcyjna jak na pięcioletnie auto (nowe kosztowało w 2005 roku 110 tys. zł).

Peugeot 407 SW deska rozdzielcza

Zegary są czytelne, a tablica przyrządów nadal może się podobać. Na konsoli środkowej umieszczono zdecydowanie zbyt dużo przycisków. Większość egzemplarzy jest dobrze wyposażona.

Peugeot 407 SW 2.0 HDi: zawieszenie

Mimo jedynie 76 tys. km przebiegu prezentowany Peugeot w momencie zakupu miał już wymienione wszystkie cztery amortyzatory. Ten fakt i skomplikowana konstrukcja przedniego zawieszenia nie wróżyły dobrze.

Układ jezdny zaprojektowano tak, aby przednie koła nie zmieniały kąta pochylenia w zakrętach lub na nierównościach, a co za tym idzie – miały jak największą przyczepność. Sekretem tego rozwiązania jest wspornik łączący górny i dolny wahacz. Rozwiązanie znane m.in. z Formuły 1 nie generuje problemów, za to już dwukrotnie wymieniono sworznie wahaczy i tuleje zwrotnicy.

Niestety, sporo przyjemności z jazdy odbiera absurdalny, ponad metrowej długości przedni zwis. Użytkownicy tego modelu twierdzą, że zderzakiem zahacza się zawsze i o wszystko. Co więcej, nawet gdy uda się nie zahaczyć o próg zwalniający, to i tak obetrze się o niego podwoziem, bo auto nisko zawieszono. Po zniszczeniu kilku ramek pod rejestrację właściciel zamocował tablicę wyżej, bezpośrednio do zderzaka.

Peugeot 407 SW przód

Długi przedni zderzak utrudnia parkowanie, łatwo go uszkodzić. Duże ryzyko zgubienia tablicy rejestracyjnej.

Wyposażenie seryjne jest dosyć bogate, chociaż w prezentowanym aucie brakuje obecnego w wielu egzemplarzach panoramicznego dachu. Jak na swoje ceny Peugeot oferuje naprawdę bardzo dużo w kwestii bezpieczeństwa, włącznie z poduszką powietrzną kolanową kierowcy.

Peugeot 407 SW 2.0 HDi: kłopoty z klimatyzacją

Niestety w takich superlatywach nie można mówić o układzie wentylacji auta. Z czasem nawiewy kierowcy zaczęły dmuchać jedynie ciepłym bądź jeszcze cieplejszym powietrzem. To bardzo typowa usterka 407, psuje się sterowanie klapami nawiewów w nagrzewnicy. Według ASO do naprawy trzeba zdemontować konsolę, cena usługi to 1400 zł.

Peugeot 407 SW klimatyzacja

Sterowanie klapami nawiewów w nagrzewnicy może uprzykrzyć życie właściciela 407.

Udało się jednak znaleźć niezależny warsztat, który wykonuje naprawę bez kosztownego i zajmującego sporo czasu demontażu. Mechanicy rozcinają obudowę nagrzewnicy, dokonują naprawy i zaklejają obudowę. Taka procedura może pozornie nie przekonywać fachowością, ale do dzisiaj sterowanie nawiewami działa bez zarzutu.

Peugeot 407 SW 2.0 HDi: rozrząd i sprzęgło

Producent określił trwałość paska rozrządu na aż 280 tys. km (lub 10 lat). Jednak już po 140 tys. km (i ośmiu latach) pasek wyglądał słabo. Na szczęście miło zaskoczyły koszty, na kompletny rozrząd z pompą wody trzeba było wydać ok. 400 zł.

Niestety inaczej było ze sprzęgłem i kołem dwumasowym, koszt samych części zbliżał się do 3 tys. zł. (w ciągu trzech lat od naprawy ceny jednak spadły – w 2018 roku stratowały od 1,4 tys. zł). Właściciel zdecydował się na montaż zestawu sprzęgła ze sztywnym kołem zamachowym. I niestety do dzisiaj żałuje tej decyzji, od samego początku sprzęgło jest twardsze niż oryginalne. Do tego trudniej też o tak płynne jak wcześniej zmiany biegów.

DANE TECHNICZNE Peugeot 407 SW 2.0 HDi
Silnik  turbodiesel
Pojemność skokowa 1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 136 KM
Maks. moment obrotowy 320 Nm
Osiągi (dane fabryczne)
Prędkość maksymalna 203 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,1 s
Średnie zużycie paliwa 6,0 l/100 km

Peugeot 407 SW 2.0 HDi: układ oczyszczania spalin FAP

W przypadku silników HDi z układem oczyszczania spalin FAP bardzo ważne jest dbanie o to, aby zużywać całą zawartość zbiornika paliwa, a następnie tankować go do pełna. Po każdym tankowaniu do paliwa jest wtryskiwana stała dawka płynu Eolys, który obniża o ok. 200°C temperaturę niezbędną do wypalenia sadzy z filtra. Nadmiar płynu w paliwie tak samo nie pomaga filtrowi jak jego brak.

Peugeot 407 SW silnik

Filtr cząstek stałych FAP sprawiał problemy, ale udało się go zregenerować. Dolewki płynu Eolys są dosyć drogie.

Właściciel trzymał się wspomnianej zasady i pewnego dnia zatankował auto podczas podróży – jak się okazało, niestety paliwem fatalnej jakości. Kilkadziesiąt kilometrów od felernej stacji benzynowej zaczęły się problemy, auto w końcu zgasło, a właściciel, czując, w czym problem, nie próbował go już odpalać. Okazało się, że i tak zdążyła się już zatrzeć pompa wysokiego ciśnienia, koszt naprawy wyniósł aż 3800 zł, a auto spędziło w warsztacie ponad 3 tygodnie. Na szczęście po sprawdzeniu okazało się, że nie zaszkodziło to wtryskiwaczom. Sam filtr cząstek stałych zaczął z czasem sprawiać coraz większe problemy, poddano go więc regeneracji, co kosztowało 1100 zł z demontażem i montażem oraz okazało się skuteczne.

Peugeot 407 SW 2.0 HDi: drobne wpadki

Ogólnie Peugeot 407 okazał się przyjemnym w użytkowaniu autem, a trapiły go raczej tylko drobne usterki.

Funkcjonalna, otwierana szyba w tylnej klapie zaczęła uchylać się sama podczas jazdy. Serwis odłączył przycisk służący do jej otwierania, teraz można ją odblokować tylko za pomocą przycisku na kluczyku.

Peugeot 407 SW uchylana szyba w klapie bagażnika

Uchylna szyba w tylnej klapie to bardzo funkcjonalne rozwiązanie. Szkoda, że czasami psuje się jej zamek.

Spore koszty generują 16-calowe felgi aluminiowe bez centralnego otworu, nie wszystkie wulkanizacje mają przystawki niezbędne do ich wyważania, a wiele zakładów liczy sobie za taką usługę dodatkową należność

Peugeot 407 SW 2.0 HDi: co jest udanym pomysłem, a co irytuje?

To nam się podoba

  • Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa (aktywne zagłówki, 7 poduszek powietrznych, w tym chroniąca nogi kierowcy)
  • Dosyć trwałe materiały wykończeniowe kabiny

To się nam nie podoba

  • Szeroki tylny próg, utrudniający zajmowanie miejsc pasażerom
  • Przeładowana przyciskami konsola środkowa
Peugeot 407 SW felga

16-calowe felgi aluminiowe nie mają centralnego otworu, ich obsługa generuje dodatkowe koszty.

Peugeot 407 SW 2.0 HDi: koszty czynności serwisowych

Przebieg Opis czynności Koszt (zł)
76 000 km Przegląd przed zakupem w ASO. 340
80 000 km Przegląd, wymiana oleju, wymiana przednich klocków hamulcowych.  400
92 000 km Naprawa zerwanych wieszaków wydechu. 250
99 000 km Wymiana zepsutego czujnika parkowania. 380
101 000 km Przegląd, wymiana oleju, wymiana tulei i sworznia wahacza przedniego prawego. 650
120 000 km Przegląd, wymiana tarcz i klocków hamulcowych z przodu oraz klocków z tyłu.  1420
122 000 km Uzupełnienie płynu Eolys.  730
137 000 km Naprawa zerwanego wydechu. 300
140 000 km Przegląd, wymiana kompletnego rozrządu, wymiana tulei w przednim zawieszeniu. 1290
156 000 km Przegląd, wymiana łożyska prawego na tylnej osi, wymiana sworznia wahacza. 850
170 000 km Przegląd, uzupełnienie płynu Eolys.  600
182 000 km  Naprawa klap sterujących nawiewami w nagrzewnicy w niezależnym warsztacie.  490
185 000 km Przegląd, wymiana klocków hamulcowych. 550
191 000 km Wymiana sprzęgła, naprawa pompy wysokiego ciśnienia układu common rail.  5130
203 000 km Przegląd, regeneracja filtra FAP.  1450
216 000 km Przegląd, wymiana amortyzatorów.  1840
232 000 km  Przegląd, wymiana tulei w zawieszeniu.  800
248 000 km Przegląd, uzupełnienie płynu Eolys.  820
SUMA WYDATKÓW   18 290

Używany Peugeot 407 SW 2.0 HDi: podsumowanie

Peugeot 407 SW tył

Komfort jazdy udało się połączyć z dającym sporo przyjemności układem jezdnym. Nie jest to oczywiście król zakrętów, ale Peugeot 407 prowadzi się lepiej od średniej w klasie.

Peugeota 407 oceniamy na „czwórkę” w pięciostopniowej skali. Dobrą ocenę dostaje awansem, a zawdzięcza to atrakcyjnej cenie i dosyć niskim kosztom eksploatacji. Co bardzo istotne, jest to samochód bezpieczny i nadal wyglądający nowocześnie. Właściciel mówi, że drobne usterki bywały irytujące, ale jedyna poważna awaria to skutek zatankowania paliwa fatalnej jakości.

Peugeot 407 SW 2.0 HDi: galeria

Czytaj także