Niewiele jest modeli, co do których opinie są tak podzielone. Prawda jednak leży pośrodku. 407 nie jest ideałem, ale ciężko o lepszy samochód w podobnej cenie.
Nasze raporty z eksploatacji nieraz pokazały, że auta z Francji mogą być bezproblemowe i tanie w eksploatacji. Właściciel prezentowanego Peugeota 407 użytkował wcześniej Renault Lagunę II z owianym złą sławą silnikiem 1.9 dCi i jak twierdzi, oprócz kilku drobnych usterek samochód nie sprawiał w zasadzie problemów.
Następna generacja Laguny była jednak zbyt droga, dlatego zainteresował się Peugeotem 407 SW. Rozważał egzemplarze napędzane silnikiem 1.6 HDi, jednak przeciętne osiągi i brak 6-biegowej skrzyni zniechęcały. W 2010 roku udało się kupić krajowe 407 SW z 2-litrowym dieslem za 28 tys. zł. Cena była bardzo atrakcyjna jak na pięcioletnie auto (nowe kosztowało w 2005 roku 110 tys. zł).
Mimo jedynie 76 tys. km przebiegu prezentowany Peugeot w momencie zakupu miał już wymienione wszystkie cztery amortyzatory. Ten fakt i skomplikowana konstrukcja przedniego zawieszenia nie wróżyły dobrze.
Układ jezdny zaprojektowano tak, aby przednie koła nie zmieniały kąta pochylenia w zakrętach lub na nierównościach, a co za tym idzie – miały jak największą przyczepność. Sekretem tego rozwiązania jest wspornik łączący górny i dolny wahacz. Rozwiązanie znane m.in. z Formuły 1 nie generuje problemów, za to już dwukrotnie wymieniono sworznie wahaczy i tuleje zwrotnicy.
Niestety, sporo przyjemności z jazdy odbiera absurdalny, ponad metrowej długości przedni zwis. Użytkownicy tego modelu twierdzą, że zderzakiem zahacza się zawsze i o wszystko. Co więcej, nawet gdy uda się nie zahaczyć o próg zwalniający, to i tak obetrze się o niego podwoziem, bo auto nisko zawieszono. Po zniszczeniu kilku ramek pod rejestrację właściciel zamocował tablicę wyżej, bezpośrednio do zderzaka.
Wyposażenie seryjne jest dosyć bogate, chociaż w prezentowanym aucie brakuje obecnego w wielu egzemplarzach panoramicznego dachu. Jak na swoje ceny Peugeot oferuje naprawdę bardzo dużo w kwestii bezpieczeństwa, włącznie z poduszką powietrzną kolanową kierowcy.
Niestety w takich superlatywach nie można mówić o układzie wentylacji auta. Z czasem nawiewy kierowcy zaczęły dmuchać jedynie ciepłym bądź jeszcze cieplejszym powietrzem. To bardzo typowa usterka 407, psuje się sterowanie klapami nawiewów w nagrzewnicy. Według ASO do naprawy trzeba zdemontować konsolę, cena usługi to 1400 zł.
Udało się jednak znaleźć niezależny warsztat, który wykonuje naprawę bez kosztownego i zajmującego sporo czasu demontażu. Mechanicy rozcinają obudowę nagrzewnicy, dokonują naprawy i zaklejają obudowę. Taka procedura może pozornie nie przekonywać fachowością, ale do dzisiaj sterowanie nawiewami działa bez zarzutu.
Producent określił trwałość paska rozrządu na aż 280 tys. km (lub 10 lat). Jednak już po 140 tys. km (i ośmiu latach) pasek wyglądał słabo. Na szczęście miło zaskoczyły koszty, na kompletny rozrząd z pompą wody trzeba było wydać ok. 400 zł.
Niestety inaczej było ze sprzęgłem i kołem dwumasowym, koszt samych części zbliżał się do 3 tys. zł. (w ciągu trzech lat od naprawy ceny jednak spadły – w 2018 roku stratowały od 1,4 tys. zł). Właściciel zdecydował się na montaż zestawu sprzęgła ze sztywnym kołem zamachowym. I niestety do dzisiaj żałuje tej decyzji, od samego początku sprzęgło jest twardsze niż oryginalne. Do tego trudniej też o tak płynne jak wcześniej zmiany biegów.
DANE TECHNICZNE | Peugeot 407 SW 2.0 HDi |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 136 KM |
Maks. moment obrotowy | 320 Nm |
Osiągi (dane fabryczne) | |
Prędkość maksymalna | 203 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 6,0 l/100 km |
W przypadku silników HDi z układem oczyszczania spalin FAP bardzo ważne jest dbanie o to, aby zużywać całą zawartość zbiornika paliwa, a następnie tankować go do pełna. Po każdym tankowaniu do paliwa jest wtryskiwana stała dawka płynu Eolys, który obniża o ok. 200°C temperaturę niezbędną do wypalenia sadzy z filtra. Nadmiar płynu w paliwie tak samo nie pomaga filtrowi jak jego brak.
Właściciel trzymał się wspomnianej zasady i pewnego dnia zatankował auto podczas podróży – jak się okazało, niestety paliwem fatalnej jakości. Kilkadziesiąt kilometrów od felernej stacji benzynowej zaczęły się problemy, auto w końcu zgasło, a właściciel, czując, w czym problem, nie próbował go już odpalać. Okazało się, że i tak zdążyła się już zatrzeć pompa wysokiego ciśnienia, koszt naprawy wyniósł aż 3800 zł, a auto spędziło w warsztacie ponad 3 tygodnie. Na szczęście po sprawdzeniu okazało się, że nie zaszkodziło to wtryskiwaczom. Sam filtr cząstek stałych zaczął z czasem sprawiać coraz większe problemy, poddano go więc regeneracji, co kosztowało 1100 zł z demontażem i montażem oraz okazało się skuteczne.
Ogólnie Peugeot 407 okazał się przyjemnym w użytkowaniu autem, a trapiły go raczej tylko drobne usterki.
Funkcjonalna, otwierana szyba w tylnej klapie zaczęła uchylać się sama podczas jazdy. Serwis odłączył przycisk służący do jej otwierania, teraz można ją odblokować tylko za pomocą przycisku na kluczyku.
Spore koszty generują 16-calowe felgi aluminiowe bez centralnego otworu, nie wszystkie wulkanizacje mają przystawki niezbędne do ich wyważania, a wiele zakładów liczy sobie za taką usługę dodatkową należność
Przebieg | Opis czynności | Koszt (zł) |
---|---|---|
76 000 km | Przegląd przed zakupem w ASO. | 340 |
80 000 km | Przegląd, wymiana oleju, wymiana przednich klocków hamulcowych. | 400 |
92 000 km | Naprawa zerwanych wieszaków wydechu. | 250 |
99 000 km | Wymiana zepsutego czujnika parkowania. | 380 |
101 000 km | Przegląd, wymiana oleju, wymiana tulei i sworznia wahacza przedniego prawego. | 650 |
120 000 km | Przegląd, wymiana tarcz i klocków hamulcowych z przodu oraz klocków z tyłu. | 1420 |
122 000 km | Uzupełnienie płynu Eolys. | 730 |
137 000 km | Naprawa zerwanego wydechu. | 300 |
140 000 km | Przegląd, wymiana kompletnego rozrządu, wymiana tulei w przednim zawieszeniu. | 1290 |
156 000 km | Przegląd, wymiana łożyska prawego na tylnej osi, wymiana sworznia wahacza. | 850 |
170 000 km | Przegląd, uzupełnienie płynu Eolys. | 600 |
182 000 km | Naprawa klap sterujących nawiewami w nagrzewnicy w niezależnym warsztacie. | 490 |
185 000 km | Przegląd, wymiana klocków hamulcowych. | 550 |
191 000 km | Wymiana sprzęgła, naprawa pompy wysokiego ciśnienia układu common rail. | 5130 |
203 000 km | Przegląd, regeneracja filtra FAP. | 1450 |
216 000 km | Przegląd, wymiana amortyzatorów. | 1840 |
232 000 km | Przegląd, wymiana tulei w zawieszeniu. | 800 |
248 000 km | Przegląd, uzupełnienie płynu Eolys. | 820 |
SUMA WYDATKÓW | 18 290 |
Peugeota 407 oceniamy na „czwórkę” w pięciostopniowej skali. Dobrą ocenę dostaje awansem, a zawdzięcza to atrakcyjnej cenie i dosyć niskim kosztom eksploatacji. Co bardzo istotne, jest to samochód bezpieczny i nadal wyglądający nowocześnie. Właściciel mówi, że drobne usterki bywały irytujące, ale jedyna poważna awaria to skutek zatankowania paliwa fatalnej jakości.