Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Fiat Ducato w serwisie

Przegląd popularnych modeli

Najsłabsze punkty 12 aut dostawczych: co generuje największe problemy i wydatki?

Nie wszystkie samochody użytkowe gwarantują bezproblemową eksploatację. Jakich wersji należy unikać i na które usterki trzeba szczególnie uważać? 

Samochody dostawcze stworzone są do pracy. Pokonują znacznie większe przebiegi od osobowych, i to w trudnych warunkach. Auta wykorzystywane przez miejskich dostawców mają najciężej – są wielokrotnie uruchamiane i jeżdżą na krótkich dystansach, a na dodatek często pokonują nierówności w postaci krawężników.

Pomimo tak katorżniczej eksploatacji wiele z nich zdaje egzamin. Sprawdzone konstrukcje, takie jak np. Renault Trafic czy Fiat Ducato, bez większych problemów pokonują przebiegi rzędu 400 tys. km i większe.

Wersje aut dostawczych, których warto unikać

Jednak z drugiej strony często się słyszy o kosztownych naprawach poważnych usterek także w tych modelach. Gdzie zatem tkwi problem? Otóż tkwi on w szczegółach.

Okazuje się, że w wielu przypadkach poziom awaryjności zależy od konkretnej wersji samochodu. Na przykład wspomniany Fiat Ducato z silnikiem 2.3 pokonuje znaczne przebiegi bez poważnych awarii, tymczasem takie samo auto wyposażone w jednostkę 2.2 może być źródłem niekończących się problemów.

W innych przypadkach, np. aut z silnikiem 2.0 HDi (Citroen Jumpy, Peugeot Expert czy Fiat Scudo), ważne jest wykrycie typowej usterki na czas. Wtedy da się ją usunąć za rozsądną kwotę. Chwilę później defekt się powiększa i trzeba już wydać znacznie więcej.

Poniżej prezentujemy najsłabsze punkty popularnych używanych samochodów dostawczych.

Citroen Berlingo I

  • Lata produkcji: 1996-2010

Citroen Berlingo I

Model bliźniaczy z Peugeotem Partnerem. Ze względu na niską cenę bardzo popularny jako używany. Auto dostępne jest w wersji ciężarowej oraz osobowej.

Najbardziej awaryjny element: belka zawieszenia

  • Koszt naprawy: 1000 zł

zużyta belka zawieszenia

W przypadku Berlingo pierwszej generacji najsłabszym punktem jest tylna belka. Problemy dotyczą głównie dostawczych wersji, które są często przeładowywane. Co prawda regeneracja belki to koszt około 500 zł, jednak w tym przypadku należy dodać drugie tyle na pozostałe wydatki. Zwykle podczas demontażu okazuje się, że trzeba przy okazji wymienić np. przewody hamulcowe.

Inne problemy

  • Korozja nadwozia w egzemplarzach sprzed liftingu
  • Silne wyeksploatowanie starszych aut
  • Problemy z instalacją elektryczną

Fiat Doblo II

  • Lata produkcji: 2010-2020

Fiat Doblo II

Fiat Doblo drugiej generacji oferuje obszerne wnętrze i niskie koszty eksploatacji, zwłaszcza gdy jest wyposażony w silnik 1.3 Multijet.

Najbardziej awaryjny element: delikatny rozrząd

  • Koszt naprawy: 3000 zł

pęknięty łańcuch rozrządu

Oszczędny turbodiesel to duża zaleta Fiata Doblo. Jednak silnik wyposażony jest w stosunkowo delikatny łańcuch rozrządu, który wymaga regularnej wymiany co 120 tys. km (koszt ok. 800 zł). Niestety wielu kierowców to bagatelizuje i w używanych egzemplarzach często dochodzi do zerwania łańcucha. W takiej sytuacji naprawa silnika oznacza wydatki rzędu 3 tys. zł.

Inne problemy

  • Zużywanie się końcówek wtryskiwaczy
  • Problemy z instalacją elektryczną
  • Niska trwałość turbosprężarki przy miejskim trybie eksploatacji

Fiat Scudo II

  • Lata produkcji: 2006-2016

Fiat Scudo II

Konstrukcja technicznie tożsama m.in. z Citroenem Jumpy czy Peugeotem Expertem. Najpopularniejszy silnik – 2.0 HDi – wytrzymuje duże przebiegi. Ma jednak wadę.

Najbardziej awaryjny element: napęd pompy common rail

  • Koszt naprawy: 4500 zł

 napęd pompy common rail

Jednostka 2.0 HDi ma poważną wadę, która ujawnia się przy większym przebiegu (powyżej 200 tys. km). Wyrobieniu ulega styk zabieraka napędu oraz wałka pompy common rail. Usunięcie usterki wykrytej na czas ogranicza się do wymiany elementów i kosztuje około 1300 zł. Zaniedbanie prowadzi do uszkodzenia wałka rozrządu i zerwania paska. Wtedy koszty kilkakrotnie rosną.

Inne problemy

  • Zapiekające się w podłużnicach śruby sanek zawieszenia
  • Usterki tylnych zacisków hamulcowych
  • Defekty instalacji elektrycznej

Fiat Ducato III

  • W produkcji: od 2006 r.

Fiat Ducato III

Wieloletni lider na rynku używanych samochodów dostawczych. Popularność zawdzięcza m.in. zróżnicowanej ofercie wersji nadwoziowych.

Najbardziej awaryjny element: wtryskiwacze

 

  • Koszt naprawy: 7000 zł

wtryskiwacz

Problemy z układem wtryskowym dotyczą aut wyposażonych w silniki 2.2. Już przy przebiegu 150 tys. km często dochodzi do zużycia końcówek wtryskiwaczy. Naprawa usterki zauważonej na czas ogranicza się do regeneracji i kosztuje ok. 2500 zł. Jej zbagatelizowanie prowadzi do uszkodzenia tłoków i oznacza konieczność remontu silnika. Wtedy wydatki to ponad 7 tys. zł.

Inne problemy

  • Usterki turbosprężarki
  • Wypalanie tłoków
  • Zacieranie się silników
  • Usterki synchronizatorów skrzyń biegów

Ford Transit V

  • Lata produkcji: 2000-2013

Ford Transit V

Niskie ceny używanych Transitów wynikają ze złej sławy, którą okryły się egzemplarze sprzed liftingu w 2006 r. Są one bardzo awaryjne.

Najbardziej awaryjny element: układ wtryskowy

  • Koszt naprawy: 6500 zł

wtryskiwacz

Najwięcej problemów mają użytkownicy Transitów wyposażonych w turbodiesla o pojemności 2 litrów. Dochodzi tam do zacierania pompy wysokiego ciśnienia, co pociąga za sobą uszkodzenie wtryskiwaczy. Poza naprawą pompy i wtrysków trzeba wyczyścić cały układ paliwowy. Koszt kompleksowej naprawy przekracza 6 tys. zł. Auta sprzed liftingu borykają się też z problemem  korozji.

Inne problemy

  • Korozja nadwozia
  • Skrajne wyeksploatowanie starszych egzemplarzy z dużymi przebiegami
  • Usterki koła pasowego wału napędowego

Mercedes Sprinter II

  • Lata produkcji: 2006-2019

Mercedes Sprinter II

W przeciwieństwie do pierwszej druga generacja Sprintera okazała się awaryjna. Kupno używanego egzemplarza z początku produkcji jest ryzykowne.

Najbardziej awaryjny element: korodujące nadwozie

  • Koszt naprawy: 8000 zł

korodujące nadwozie

Używane Sprintery borykają się z wieloma problemami. Najbardziej uciążliwa jest korozja. Auta są słabo zabezpieczone i pod lakierem często rozwija się rdza. Mankament drastycznie obniża wartość auta, poza tym jest trudny do usunięcia. Przywrócenie pierwotnego wyglądu wymaga prac blacharskich i lakierniczych. Auta dotykają też usterki mechaniczne.

Inne problemy

  • Szybkie zużywanie się krzyżaków wału napędowego
  • Usterki silnika 2.2 biturbo
  • Awarie stacyjki

Opel Combo II

  • Lata produkcji: 2001-2011

Opel Combo II

Niewielki, bazujący na Corsie C samochód dostawczy zdobył dużą popularność. Na rynku używanych nie brakuje ofert, a ceny są atrakcyjne.

Najbardziej awaryjny element: pompa wtryskowa

  • Koszt naprawy: 1500 zł

silnik opel ecotec

Samochody wyposażone w silniki 1.7 CDTI Isuzu borykają się często z usterkami sterownika pompy wtryskowej. W wyniku nieprawidłowej pracy pompy dochodzi do przegrzania i uszkodzenia sterownika. Aby skutecznie naprawić samochód, powinno się zregenerować pompę wtryskową i jej sterownik. Koszt naprawy w porównaniu do wartości samochodu jest znaczny.

Inne problemy

  • Mocne wyeksploatowanie egzemplarzy o znacznym przebiegu
  • Usterki zawieszenia
  • Awarie przekładni kierowniczych

Renault Kangoo I

  • Lata produkcji: 1998-2008

Renault Kangoo I

Najmniej problemów, nawet przy dużych przebiegach, przysparzają silniki benzynowe oraz stare diesle. Najbardziej awaryjny jest 1.5 dCi.

Najbardziej awaryjny element: pompa common rail

  • Koszt naprawy: 4000 zł

pompa common rail

Sporo problemów z silnikiem 1.5 dCi, m.in. zacieranie się, wynika z zaniedbania użytkowników – zbyt rzadkiej wymiany oleju. Przy większych przebiegach w tych jednostkach dochodzi do łuszczenia się fragmentów metalu z pompy common rail. Opiłki uszkadzają wtryskiwacze. Poza regeneracją pompy i „wtrysków” trzeba płukać zbiornik i cały układ paliwowy.

Inne problemy

  • Korozja w egzemplarzach sprzed liftingu
  • Usterki belki tylnego zawieszenia
  • Problemy z instalacją elektryczną
  • Wyeksploatowanie starszych egzemplarzy

Renault Trafic II

  • Lata produkcji: 2001-2014

Renault Trafic II

Niezwykle popularny średniej wielkości samochód dostawczy. Nie jest pozbawiony wad, ale dużą zaletą jest dobra dostępność części zamiennych.

Najbardziej awaryjny element: wtryskiwacze

  • Koszt naprawy: 6000 zł

wtryskiwacz

Renault Trafic, choć uważany za solidną i dość bezawaryjną konstrukcję, z czasem może przysporzyć problemów. Największym z nich okazuje się zużycie wtryskiwaczy w silnikach 2.0 dCi. Okazuje się, że po kilkuset tysiącach kilometrów „wtryski” zapiekają się w głowicy, a ich demontaż kończy się często uszkodzeniem korpusu. Komplet nowych wtryskiwaczy to wydatek około 5000 zł plus wymiana.

Inne problemy

  • Usterki synchronizatorów skrzyni biegów
  • Defekty instalacji elektrycznej
  • Słaby stan ogólny egzemplarzy o dużych przebiegach

Renault Master II

  • Lata produkcji: 1997-2010

Renault Master II

Master swoją rynkową popularność zawdzięcza dużej podaży używanych egzemplarzy, zróżnicowaniu wersji oraz niskim cenom zakupu.

Najbardziej awaryjny element: układ rozrządu

  • Koszt naprawy: 5500 zł

przekrój Renault MAster

W silnikach 2.2 oraz 2.5 dCi zastosowano skomplikowany mechanizm rozrządu, do napędu którego użyto kół zębatych, paska oraz łańcucha. Z czasem dochodzi do zużycia elementów kasujących luz na kołach, a silnik zaczyna głośno stukać i nierówno pracować. W takiej sytuacji trzeba wymienić koła zębate na nowe. Operacja wymaga demontażu jednostki napędowej.

Inne problemy

  • Problemy z demontażem wtryskiwaczy
  • Zacieranie się silników
  • Korozja egzemplarzy sprzed liftingu w 2003 r.

Volkswagen Caddy III

  • Lata produkcji: 2003-2020

Volkswagen Caddy III

Popularny mały samochód dostawczy produkowany był w wariantach z krótkim i długim rozstawem osi. Dostępna jest też wersja osobowa.

Najbardziej awaryjny element: pompowtryskiwacze

  • Koszt naprawy: 3500 zł

pompowtryskiwacz

W Volkswagenie Caddym montowane były silniki wysokoprężne 1.9 i 2.0 TDI. Oba wyposażone są w pompowtryskiwacze, które do czasu nie stwarzają problemów. Przy przebiegu ponad 200 tys. km wzrasta ryzyko wyrobienia gniazda „wtrysku” w głowicy. Poza tym dochodzi do wycierania wałków rozrządu w miejscu napędu wtryskiwaczy. Zepsute pompowtryskiwacze można regenerować.

Inne problemy

  • Wycieranie wałków rozrządu i hydraulicznych popychaczy zaworowych
  • Wycieki oleju z uszczelniacza wału
  • Niska trwałość zawieszenia przedniego

Volkswagen Transporter T5

  • Lata produkcji: 2003-2015

Volkswagen Transporter T5

Następca słynącego z niezawodności modelu T4 nie jest już tak bezawaryjny jak poprzednik. Głównym problemem Transportera T5 są silniki 2.5 TDI.

Najbardziej awaryjny element: powłoka na cylindrach

  • Koszt naprawy: 12 000 zł

 powłoka na cylindrach

W 2.5 TDI cylindry pokryte są powłoką Nikasil (warstwa niklu i węgliku krzemu), mającą zmniejszać tarcie współpracujących elementów. Niestety z czasem powłoka odchodzi od gładzi cylindra, co prowadzi do zatarcia silnika. W praktyce jedyną metodą naprawy jest wymiana jednostki na używaną, także najprawdopodobniej obarczoną taką samą wadą.

Inne problemy

  • Usterki układu korbowo-tłokowego
  • Pękanie głowic
  • Wycieranie wałków rozrządu i hydraulicznych popychaczy

Czytaj także