Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Rozruch silnika

Sprawy nagłe i dające się przewidzieć

Dlaczego silnik nie zapala – najczęstsze przyczyny problemów z rozruchem. Co robić dalej w takich sytuacjach?

archiwum

Sprawy nagłe i dające się przewidzieć

Dlaczego silnik nie zapala – najczęstsze przyczyny problemów z rozruchem. Co robić dalej w takich sytuacjach?

Aby uruchomić silnik (oraz by później pracował), potrzeba niewielu rzeczy: paliwa, powietrza i – w jednostkach benzynowych – iskry. Ale wszystko to musi być podane w odpowiedni sposób. Jeśli któryś z tych elementów nie spełnia kryteriów, mamy problem.

Niewiele rzeczy jest bardziej irytujących od problemów z rozruchem auta. Tym bardziej że zwykle pojawiają się one w najmniej odpowiednim momencie – gdy się spieszymy, jesteśmy z dala od domu, pada deszcz itd.

Poziom zdenerwowania w takiej sytuacji jest zwykle wysoki, dobrze jednak zapanować nad nerwami i spróbować znaleźć najlepsze wyjście. Nie zawsze jest to trudne.

Czy jest prąd?

Podstawowa sprawa: sprawny akumulator. Wystarczy włączona lampka we wnętrzu, radio, autoalarm pobierający zbyt dużo prądu, o pozostawieniu auta na włączonych światłach nie wspominając, by po pewnym czasie wyczerpać całą dostępną na pokładzie energię.

Zresztą problemy z bateriami mogą zdarzyć się nawet i bez tego typu spraw. Życie akumulatorów jest coraz trudniejsze, więc częściej odmawiają posłuszeństwa. Co więcej, kiedyś obniżenie parametrów było odczuwalne przez dłuższy czas, teraz często dochodzi do uszkodzenia z dnia na dzień, bez wcześniejszych objawów.

Jeśli mówimy o akumulatorze, warto pamiętać też o połączeniach z instalacją elektryczną auta – zaśniedziałe klemy i bieguny z czasem będą stawiać rosnący opór przepływowi energii, ostatecznie mogą doprowadzić do braku możliwości rozruchu.

Instalacja elektryczna i zapłonowa mogą sprawiać inne problemy  – uszkodzona kostka w stacyjce, przepalone bezpieczniki, problemy z cewką zapłonową, świecami lub przewodami – mamy kolejną receptę na problemy z rozruchem.

Uszkodzeniu mógł też ulec rozrusznik – czasy uruchamiania auta na korbę mamy już dawno za sobą, a osprzęt elektryczny silnika bardzo często lubi stwarzać problemy.

Czy jest paliwo?

Jeśli rozwiążemy podstawową kwestię – bak nie jest pusty – pozostaje zagadnienie dostarczenia do cylindrów paliwa w odpowiedniej ilości, czasie oraz pod wymaganym ciśnieniem. Inaczej nie ma mowy o zapłonie.

Sprawne muszą być pompy paliwa (także wysokiego ciśnienia), przewody – szczelne, a układ nie może być zapowietrzony – na każdym z tych kroków też mogą pojawić się kłopoty.

Czy jest powietrze?

Bez odpowiednio sprężonego powietrza/mieszanki też nie ma mowy o pracy silnika. Poważne zużycie mechanizmów czy złe ustawienie rozrządu również może być przyczyną problemów. O szczegółach piszemy dalej.

Akumulator

akumulator

Sprawa brzmi banalnie, ale wyczerpany akumulator jest najczęstszą przyczyną kłopotów z rozruchem. Co ciekawe, jest to narastający problem w nowych autach, wyposażonych w dużą liczbę systemów o wysokim poborze mocy, w dodatku wykorzystujących układy start-stop: jest dość trudno uzyskać odpowiedni poziom naładowania baterii w czasie codziennej jazdy – i to nawet w całkowicie sprawnym samochodzie! 

  • Samochód może mieć problem z rozruchem z winy akumulatora, nawet jeśli po przekręceniu kluczyka widzimy świecące się kontrolki lub światła. Do uruchomienia silnika potrzeba jest dużo więcej energii.

Co dalej

Mamy kilka opcji odnośnie dalszego postępowania. Warto sprawdzić klemy, połączenia kabli. Możemy uruchomić silnik na kable rozruchowe, „pożyczając prąd” od innego auta. Jeśli problemy się ponawiają, konieczne pewnie będzie kupno nowego akumulatora.

Elektronika oraz elektryka

elektronika

Temat rzeka – przyczyn z tej dziedziny może być bez liku – od braku styku na połączeniach elektrycznych po awarię sterownika. Niestety, diagnozowanie źródła problemu bywa często kłopotliwe, nawet mechanicy miewają problemy ze znalezieniem źródła problemu. 

  • Jeśli mamy pewność, że akumulator nie jest wyczerpany, sprawdźmy na początek, czy zaciski na akumulatorze nie są zbyt luźne.

Co dalej

W przypadku problemów z elektroniką konieczne będzie dostarczenie auta do serwisu.

Czujnik położenia wału

czujnik polozenia walu

Aby cała elektronika sterująca działaniem silnika mogła działać precyzyjne, wymagane jest m.in. dokładne określenie położenia wału korbowego, co pozwala na ustalenie właściwego momentu wtrysku paliwa i kąta zapłonu. 

  • Awarie mogą polegać np. na wewnętrznym zwarciu, zaśniedzeniu styków, uszkodzeniu tarczy pomiarowej itp.

Co dalej

Uszkodzony czujnik położenia wału wymaga wymiany.

Pompa paliwa 

pompa_paliwa

Jeżeli nie stwierdziliśmy problemu z zasilaniem i rozrusznik kręci silnikiem, a mimo to nie dochodzi do rozruchu, winna może być wadliwa pompa paliwowa. Wiele aut ma dwie – jedna pracuje w baku, a druga – pod maską.

  • Uszkodzenie można rozpoznać po braku charakterystycznego odgłosu zasysania paliwa z baku po przekręceniu kluczyka.

Co dalej

Pompę umieszczoną w zbiorniku paliwa należy zdemontować i sprawdzić poprawność jej działania.

Zapowietrzenie układu

zapowietrzenie

To problem przede wszystkim diesli. Jeśli dojdzie do zapowietrzenia układu paliwowego (zwykle dochodzi do tego przy „wyjeżdżeniu” paliwa do końca, ale też np. przy naprawach), pompa może mieć problem z ponownym poprawnym działaniem.

  • W niektórych silnikach układ paliwowy jest wyposażony w system samoodpowietrzania i nie powinno być tego problemu. 

Co dalej

W niektórych autach układ paliwowy wyposażony jest w ręczną pompkę, która pozwala na zassanie odpowiedniej dawki paliwa do rozruchu auta.

AdBlue

adblue

Obowiązujące od 2015 r. przepisy narzuciły radykalne ograniczenie emisji tlenków azotów. W praktyce wymaga to stosowania katalizatorów SCR wymagających użycia preparatu AdBlue – w ten sposób spełnia się wymagania homologacyjne. Auto musi je spełniać przez cały okres eksploatacji, zatem po wyczerpaniu płynu AdBlue system musi zapobiegać uruchomieniu pojazdu. 

  • Ostrzeżenia o kończącym się preparacie pojawiają się z dużym wyprzedzeniem, nawet ponad 2000 km.

Co dalej

Jeśli wyczerpaliśmy płyn AdBlue – nie gaśmy silnika, ale pojedźmy na stację paliw, gdzie uzupełnimy poziom preparatu. Silnikowi nic się nie stanie.

Świece żarowe

swiece

Problem dotyczy silników wysokoprężnych – stosowane w nich świece żarowe służą do ułatwienia rozruchu, to grzałki podgrzewające powietrze zasysane do cylindra. Gdy są zużyte lub niesprawne, rozruch może być niemożliwy.

  • Należy pamiętać, że poza świecami żarowymi w skład układu wchodzi też moduł sterujący. On także może ulec awarii.

Co dalej

Możemy sprawdzić działanie świec – po ich demontażu podając właściwe napięcie na świece.

Brak kompresji 

kompresja

Aby doszło do zapłonu mieszanki paliwo-powietrznej, musi ona zostać odpowiednio sprężona. Jeśli silnik nie daje się uruchomić dlatego, że stopień ten jest niewystarczający, zwykle mówimy już o bardzo poważnej usterce silnika lub jego skrajnym wyeksploatowaniu. 

  • Przyczyny braku kompresji mogą występować w dwóch obszarach: na styku tłoka z cylindrem lub w głowicy.

Co dalej

Często najlepszym rozwiązaniem jest wymiana silnika lub złomowanie auta.

Rozrząd

rozrzad

Uszkodzony lub źle ustawiony mechanizm rozrządu nie jest w stanie w odpowiedni sposób zsynchronizować pracy zaworów z ruchami tłoków – z tego powodu nie ma warunków do prawidłowego zapłonu mieszanki. 

  • Problemy z rozrządem to ogólnie duże zagrożenie dla silnika – próby rozruchu auta z taką awarią mogą, a wręcz zazwyczaj prowadzą do poważnego uszkodzenia silnika, po którym konieczny jest jego kompletny remont, o ile nie wymiana na inny.

Co dalej

Jeśli dojdzie do tzw. przeskoczenia rozrządu, szkody – poza brakiem możliwości uruchomienia silnika – zależą od jego konstrukcji. W jednostkach bezkolizyjnych do wymiany będzie tylko napęd rozrządu, w innych – na pewno zawory, ale może dojść i do uszkodzenia tłoków czy korbowodów.

Immobiliser oraz autoalarm

immobiliser

Często jest tak, że systemy mające zadanie utrudnić życie złodziejom, unieruchamiają prawowitych właścicieli auta – zwłaszcza te akcesoryjne, w starszych egzemplarzach, gdy pojawiają się już problemy z jakością połączeń elektronicznych. Uszkodzony transponder immobilisera w obudowie kluczyka lub pilota to klasyka tego gatunku.

  • Często za problemy z alarmem odpowiada wyczerpana bateria w pilocie. 

Co dalej

Wizyta w profesjonalnym serwisie elektrycznym lub elektronicznym. Tam możemy wykasować uszkodzony nadajnik i ewentualnie wgrać nowy.

Pompa wtryskowa diesla

pompa CR

Objawy uszkodzenia pompy wysokiego ciśnienia zwykle narastają – zaczyna się od utraty mocy na wysokich obrotach, a poprzez falowanie obrotów kończy na wydłużonym rozruchu i jego braku.

  • Na trwałość pompy wtryskowej największy wpływ ma jakość oleju napędowego.

Co dalej

Uszkodzoną pompę wysokiego ciśnienia najlepiej poddać regeneracji.

Paliwo

paliwo

Jeśli wyeliminujemy podstawowe zagadnienie – brak paliwa w baku – przyczyną braku rozruchu może być pomyłka na stacji paliw, czyli zatankowanie diesla benzyną (w drugą stronę jest to dużo trudniejsze).

  • Diesel na benzynie najprawdopodobniej „odpali”, ale po kilku-kilkunastu kilometrach silnik przestanie działać. Ponownie już go nie uruchomimy.

Co dalej

Do wymiany będą pewnie wtryskiwacze, pompa CR, do tego dojdzie holowanie itp.

Bezpieczniki

bezpieczniki

Przekręcamy kluczyk w stacyjce i nie ma żadnej reakcji? Warto sprawdzić w takiej sytuacji bezpieczniki. Należy wówczas zajrzeć pod maskę i sprawdzić, w jakim stanie są te odpowiedzialne za rozruch, np. od rozrusznika czy pompy paliwa (ich położenie znajdziemy w instrukcji auta i oczywiście internecie). Przepalony bezpiecznik nie jest przezroczysty.

  • Jeśli bezpiecznik przepalił się raz i po jego wymianie problemy nie powracają – sprawa załatwiona. Gdy jednak sytuacja się powtarza, dobrze jest sprawdzić jej przyczynę.

Co dalej

Uszkodzony bezpiecznik można „na szybko” podmienić innym, o podobnych parametrach, ale mniej kluczowym w danej chwili, np. od klaksonu.

Alternator i rozrusznik

alternator

Jeśli myślimy o problemach z rozruchem spowodowanych elektroosprzętem silnika, zwykle kojarzy się to z rozrusznikiem. Jego awaria jest jednak łatwa do diagnozy, silnik po prostu nie kręci. Pomijamy jednak inny element: zatarty alternator. Może on stawiać tak duży opór, że niemożliwe będzie obrócenie wału korbowego przez sprawny rozrusznik, a to też równa się brakowi zapłonu.

  • Nie trzymajmy zbyt długo włączonego rozrusznika, to bardzo szkodliwe. Po dwóch czy trzech próbach dajmy mu odpocząć.

Co dalej

Zużyty alternator lub rozrusznik najlepiej oddać do regeneracji. 

Wtryskiwacze common rail

wtryskiwacz

Podczas uruchamiania silnika wysokoprężnego jednym z kluczowych elementów jest właściwe rozpylenie paliwa przez końcówkę wtryskiwacza. Jeżeli ta jest zużyta, mogą pojawić się problemy, prowadzące ostatecznie do braku możliwości rozruchu.

Na szczęście w większości przypadków problemy z uruchamianiem silnika z powodu wtryskiwaczy nie pojawiają się z dnia na dzień. Poprzedzone są szarpaniem silnika, gaśnięciem auta, zwłaszcza na niskich obrotach, czy też głośniejszą pracą wtrysków. Może do tego dochodzić zwiększone dymienie z rury wydechowej.

  • Jeśli diesel zaczyna dymić na czarno (jest to szczególnie widoczne po mocnym dodaniu gazu), możemy być niemal pewni, że jego wtryskiwacze będą wymagały rychłej naprawy.

Co dalej

Sposobem na rozwiązanie problemu jest ich regeneracja lub wymiana na nowe, za co trzeba zapłacić od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Cewka zapłonowa

cewka_zaplonowa

Cewki zapłonowe mogą występować jako niezależne elementy, być zintegrowane z tzw. fajkami lub stanowić jeden podzespół, tzw. kasetę zapłonową. Zużyte są wrażliwe na wilgoć – i właśnie w takich warunkach mogą najszybciej pojawić się problemy z rozruchem spowodowane przez ten element.

  • Na stopień zużycia cewek zapłonowych powinni szczególnie zwracać uwagę właściciele aut z LPG.

Co dalej

Należy sprawdzić układ testerem diagnostycznym i ocenić kolor świec zapłonowych.

Sterownik instalacji gazowej

komputer gazu

Zwykle problemy z instalacją gazową nie wpływały na zachowanie auta podczas zasilania benzyną – zwłaszcza że rozruch auta odbywa się domyślnie właśnie na tym paliwie. Coraz częściej jednak uszkodzenia sterownika gazu mogą wpływać na brak możliwości uruchomienia silnika na obu rodzajach zasilania.

  • Problem może być bardzo poważny, gdy zamontowana w aucie instalacja jest nietypowa, rzadko stosowana na naszym rynku.

Co dalej

Konieczna będzie wizyta w fachowym serwisie gazowym.

PODSUMOWANIE

Niektóre problemy z rozruchem możemy rozwiązać sami, bez większej znajomości mechaniki auta. Jeśli jednak awaria nie ma ewidentnych przyczyn, konieczna jest interwencja mechanika. Zwłaszcza w przypadku problemów z układem elektrycznym, czujnikami, sterownikami itp. diagnostyka bywa kłopotliwa. Niestety, niektóre przyczyny problemów rozruchowych są na tyle poważne, że ich usunięcie może być nieopłacalne.

Czytaj także