Wszystko wskazuje na to, że czas posuchy w imporcie samochodów używanych do Polski mamy za sobą. Sprawdzamy, które modele najliczniej zasilają rynek wtórny i z których krajów sprowadzamy najwięcej aut. Jeden z nich notuje wyjątkowo imponujące wzrosty.
W czerwcu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 78 600 sprowadzonych używanych aut osobowych i dostawczych (o DMC do 3,5 t). Samar podał, że to o 17,3% więcej niż rok wcześniej. Czerwiec był też dwunastym z kolei miesiącem wzrostów, co w ocenie analityków Samaru może wskazywać na rosnącą dostępność samochodów na Zachodzie.
Mimo to importerzy otwierają się na nowe rynki – na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy najbardziej wzrósł import ze Stanów Zjednoczonych, które praktycznie zaczynają już walczyć o podium najpopularniejszych krajów pochodzenia używanych aut. Dynamicznie rośnie też import z Kanady (ale mniejszy rozmiar tego rynku przekłada się na dużo mniejszą liczbę przywożonych samochodów).
Analitycy Samaru prognozują, że w 2024 r. możemy zarejestrować 940-960 tys. sprowadzonych używanych samochodów.
Wskaźniki wzrostu importu dla wszystkich krajów czołówki – poza Francją i Norwegią – były dwucyfrowe. Samar podał, że ustabilizował się wiek importowanych aut – po pierwszym półroczu wynosi 12,23 roku. Statystycznie najstarsze są te benzynowe, które mają średnio 12,91 roku. Wiek diesli w 2024 r. wyniósł 11,56 roku, a „elektryków” – 5,02 roku.
Samar raportuje, że niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,2%. Z Norwegii przywozimy głównie „elektryki” i hybrydy, a z Japonii – auta klasyczne oraz youngtimery.
Kraj | Rejestracje I-VI 2024 (szt.) | 2023 vs 2024 |
---|---|---|
1. Niemcy | 249 556 | 23,50% |
2. Francja | 50 448 | 7,00% |
3. Belgia | 35 694 | 33,20% |
4. Stany Zjednoczone | 32 467 | 65,10% |
5. Holandia | 24 027 | 12,70% |
6. Włochy | 15 553 | 43,90% |
7. Dania | 12 964 | 33,20% |
8. Szwecja | 12 876 | 11,10% |
9. Austria | 11 505 | 20,90% |
10. Szwajcaria | 11 095 | 17,80% |
11. Kanada | 3375 | 45,30% |
12. Czechy | 3019 | 44,60% |
13. Norwegia | 2976 | 2,50% |
14. Wielka Brytania | 2134 | 20,60% |
15. Luksemburg | 1911 | 38,30% |
16. Finlandia | 1767 | 11,40% |
17. Hiszpania | 1238 | 18,00% |
18. Litwa | 981 | 38,60% |
19. Japonia | 940 | 36,80% |
20. Słowacja | 661 | 41,80% |
Od dawna najbardziej stabilną częścią każdego raportu o imporcie używanych aut pozostaje część poświęcona najpopularniejszym markom i modelom.
W przypadku modeli osobowych tradycyjnie o pozycję lidera nadal walczą Opel Astra, VW Golf i Audi A4, przy czym w ostatnich latach daje się zauważyć rosnące zainteresowanie Oplem.
W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master, na drugim miejscu uplasował się Fiat Ducato, trzecie zajęło IVECO Daily.
W klasyfikacji marek wśród aut osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, drugi jest Ford, trzeci – Opel, a w kategorii aut dostawczych pierwsza trójka to Renault, Volkswagen i Fiat.
Marka i model | Rejestracje I-VI 2024 |
---|---|
1. Opel Astra | 12 224 |
2. Volkswagen Golf | 11 577 |
3. Audi A4 | 10 891 |
4. BMW serii 3 | 8931 |
5. Ford Focus | 8127 |
6. Audi A3 | 7179 |
7. Volkswagen Passat | 7074 |
8. Nissan Qashqai | 6565 |
9. Ford Fiesta | 6412 |
10. Opel Corsa | 6366 |
11. Audi A6 | 5820 |
12. BMW serii 5 | 5694 |
13. Ford Kuga | 5677 |
14. Ford Mondeo | 5309 |
15. Volkswagen Polo | 5156 |
Mimo że tempo rejestracji wykazuje pewną sezonowość – wiosną jest wyższe niż w okresie zimowym – wyraźnie widać, że rynek wtórny odżył. W porównaniu z 2023 r. dane wskazują na zdecydowany wzrost liczby rejestracji pojazdów w każdym miesiącu bieżącego roku. Niewykluczone, że część nabywców może obecnie próbować zrealizować potrzebę wymiany auta, która stała się droga w okresie pandemii i tuż po niej.