Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Opel Astra, Volkswagen Golf, Audi A4 na podium

Import aut używanych – kraje, modele, trendy, prognozy | Podsumowujemy pierwsze półrocze 2024 r.

archiwum/123RF

Import aut używanych – kraje, modele, trendy, prognozy | Podsumowujemy pierwsze półrocze 2024 r.

Wszystko wskazuje na to, że czas posuchy w imporcie samochodów używanych do Polski mamy za sobą. Sprawdzamy, które modele najliczniej zasilają rynek wtórny i z których krajów sprowadzamy najwięcej aut. Jeden z nich notuje wyjątkowo imponujące wzrosty.

  • Jeżeli rynek nie wyhamuje, 2024 r. może zamknąć się liczbą miliona sprowadzonych aut
  • Dynamicznie rośnie import z USA i Kanady

W czerwcu 2024 r. zarejestrowano w Polsce 78 600 sprowadzonych używanych aut osobowych i dostawczych (o DMC do 3,5 t). Samar podał, że to o 17,3% więcej niż rok wcześniej. Czerwiec był też dwunastym z kolei miesiącem wzrostów, co w ocenie analityków Samaru może wskazywać na rosnącą dostępność samochodów na Zachodzie.

Mimo to importerzy otwierają się na nowe rynki – na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy najbardziej wzrósł import ze Stanów Zjednoczonych, które praktycznie zaczynają już walczyć o podium najpopularniejszych krajów pochodzenia używanych aut. Dynamicznie rośnie też import z Kanady (ale mniejszy rozmiar tego rynku przekłada się na dużo mniejszą liczbę przywożonych samochodów).

Analitycy Samaru prognozują, że w 2024 r. możemy zarejestrować 940-960 tys. sprowadzonych używanych samochodów.

Wskaźniki wzrostu importu dla wszystkich krajów czołówki – poza Francją i Norwegią – były dwucyfrowe. Samar podał, że ustabilizował się wiek importowanych aut – po pierwszym półroczu wynosi 12,23 roku. Statystycznie najstarsze są te benzynowe, które mają średnio 12,91 roku. Wiek diesli w 2024 r. wyniósł 11,56 roku, a „elektryków” – 5,02 roku.

Kraje pochodzenia używanych aut – top 20

Samar raportuje, że niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,2%. Z Norwegii przywozimy głównie „elektryki” i hybrydy, a z Japonii – auta klasyczne oraz youngtimery.

Kraj Rejestracje I-VI 2024 (szt.) 2023 vs 2024
1. Niemcy 249 556 23,50%
2. Francja 50 448 7,00%
3. Belgia 35 694 33,20%
4. Stany Zjednoczone 32 467 65,10%
5. Holandia 24 027 12,70%
6. Włochy 15 553 43,90%
7. Dania 12 964 33,20%
8. Szwecja 12 876 11,10%
9. Austria 11 505 20,90%
10. Szwajcaria 11 095 17,80%
11. Kanada 3375 45,30%
12. Czechy 3019 44,60%
13. Norwegia 2976 2,50%
14. Wielka Brytania 2134 20,60%
15. Luksemburg  1911 38,30%
16. Finlandia 1767 11,40%
17. Hiszpania 1238 18,00%
18. Litwa  981 38,60%
19. Japonia 940 36,80%
20. Słowacja 661 41,80%

Najczęściej sprowadzane modele i marki

Od dawna najbardziej stabilną częścią każdego raportu o imporcie używanych aut pozostaje część poświęcona najpopularniejszym markom i modelom.

W przypadku modeli osobowych tradycyjnie o pozycję lidera nadal walczą Opel Astra, VW Golf i Audi A4, przy czym w ostatnich latach daje się zauważyć rosnące zainteresowanie Oplem.

W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master, na drugim miejscu uplasował się Fiat Ducato, trzecie zajęło IVECO Daily.

W klasyfikacji marek wśród aut osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, drugi jest Ford, trzeci – Opel, a w kategorii aut dostawczych pierwsza trójka to Renault, Volkswagen i Fiat.

Marka i model Rejestracje I-VI 2024
1. Opel Astra 12 224
2. Volkswagen Golf 11 577
3. Audi A4 10 891
4. BMW serii 3 8931
5. Ford Focus 8127
6. Audi A3 7179
7. Volkswagen Passat 7074
8. Nissan Qashqai  6565
9. Ford Fiesta 6412
10. Opel Corsa 6366
11. Audi A6 5820
12. BMW serii 5 5694
13. Ford Kuga 5677
14. Ford Mondeo 5309
15. Volkswagen Polo 5156

Liczba aut sprowadzonych do Polski – 2023 vs 2024

import aut używanych do polski I-VI 2023-2024

Mimo że tempo rejestracji wykazuje pewną sezonowość – wiosną jest wyższe niż w okresie zimowym – wyraźnie widać, że rynek wtórny odżył. W porównaniu z 2023 r. dane wskazują na zdecydowany wzrost liczby rejestracji pojazdów w każdym miesiącu bieżącego roku. Niewykluczone, że część nabywców może obecnie próbować zrealizować potrzebę wymiany auta, która stała się droga w okresie pandemii i tuż po niej.

Czytaj także