W styczniu 2022 roku import aut używanych do Polski był najniższy od ośmiu lat. Z jakich krajów sprowadzamy najwięcej samochodów? W jakim wieku? Jakie marki i rodzaje napędu dominują?
Trzonem rynku wtórnego w Polsce są samochody sprowadzane z zachodu Europy. W szczytowym okresie przywoziliśmy ich ponad milion rocznie. Taka sytuacja może się jednak długo nie powtórzyć.
Samar podsumował import w styczniu br. Zarejestrowano wówczas 61 062 sprowadzone z zagranicy używane auta o DMC do 3,5 tony, co oznacza spadek na przestrzeni roku o 6,8%.
Zdecydowaną większość z nich (55 284 szt.) stanowiły samochody osobowe, a pozostałą część – lekkie samochody dostawcze (5778 szt.).
Samar dodaje też, że średni wiek samochodów sprowadzonych w pierwszym miesiącu nowego roku wynosi 12 lat oraz 4 miesiące. Dominują wśród nich roczniki 2006-2009 (zwłaszcza w autach z silnikami benzynowymi).
Lp. | Kraj | Liczba sprowadzonych aut | Zmiana (I 2021/I 2022) [proc.] |
---|---|---|---|
1 | Niemcy | 34 267 | -0,108 |
2 | Francja | 7234 | 0,088 |
3 | Belgia | 3878 | -0,029 |
4 | Holandia | 2870 | 0,06 |
5 | USA | 2430 | 0,18 |
6 | Włochy | 1781 | -0,169 |
7 | Austria | 1700 | 0,012 |
8 | Szwajcaria | 1569 | -0,15 |
9 | Szwecja | 1430 | 0,048 |
10 | Dania | 1342 | -0,088 |
Pod maskami aut osobowych zaczynają dominować silniki benzynowe. Samar podaje, że ich średni wiek to 13 lat i 3 miesiące. Tracące na popularności diesle są młodsze – statystyczne przywożone auto z jednostką wysokoprężną ma 11 lat i 5 miesięcy.
Wyniki importu w styczniu nigdy nie należały do wysokich. Samar podał jednak, że w pierwszym miesiącu br. roku liczba sprowadzonych aut osobowych i dostawczych była najniższa od 8 lat.