Mimo tego, że w Polsce trudno znaleźć dobry pojazd z drugiej ręki, już 21% Polaków deklaruje, że kupiłoby używane auto wyłącznie przez internet!
Czasy pandemicznych ograniczeń istotnie zwiększyły gotowość wielu osób do zakupów online. Trend sukcesywnie obejmuje kolejne produkty. Z najnowszego badania „Auto używane w sieci”, które zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Multirent, wynika, że już 21 proc. polskich kierowców byłoby skłonnych kupić używany samochód całkowicie przez internet.
To niemalże rewolucyjna zmiana. Jeszcze do niedawna mało kto wyobrażał sobie możliwość kupna pojazdu bez jazdy próbnej, oględzin czy weryfikacji stanu technicznego przez serwis. Fakt, że co piąty z polskich kierowców deklaruje ewentualną gotowość do zakupu pojazdu za pośrednictwem internetu świadczy o sukcesywnie rosnącym zaufaniu do sprzedających.
Z drugiej strony prawie połowa ankietowanych Polaków zaznacza jednak, że największą zaletą zakupu pojazdu na odległość byłaby opcja jego zwrotu w wyznaczonym czasie i przy określonym limicie kilometrów. Nie chcemy więc kupować „kota w worku”. Możliwość zwrotu była najważniejsza dla osób korzystających z auta na co dzień.
Bez względu na to, jaki produkt kupujemy za pośrednictwem sieci, cenimy ten proces za wygodę – zamówiony towar otrzymujemy pod wskazany adres, więc oszczędzamy czas. W przypadku zakupu o tak wysokiej wartości jak samochód potencjalni kupujący doceniają informację o jego stanie, możliwość zwrotu oraz gwarancję.
Osoby mające mniej lat zwykle są bardziej otwarte na nowe rozwiązania. Dotyczy to także zakupu pojazdu przez internet. Nie można jednak wykluczyć, że po dokonaniu pierwszej transakcji i trafieniu „na minę” zmieniłyby zdanie.
W gronie najmniej zainteresowanych zakupem pojazdu przez sieć znajdują się kobiety, osoby bardziej zaawansowane wiekiem i rzadko używające pojazdu.
Zarobki na rękę | w proc. |
---|---|
5000-6999 zł | 32% |
7000 zł i więcej | 23% |
Z raportu „Auto używane w sieci” wynika, że im wyższe zarobki netto, tym większa rezerwa do zakupu używanego pojazdu samochodu. Może to mieć częściowy związek także ze strukturą wieku – osoby w bardziej zaawansowanym wieku są mniej zainteresowane zakupami online, a ich większe doświadczenie zawodowe może przekładać się na lepsze płace.
Typ nabywcy używanego auta | w proc. |
---|---|
Osoby korzystające z auta na co dzień | 56% |
50-latkowie | 66% |
Zarabiający na rękę powyżej 5000 zł | 65% |
W myśl prawa produkty zakupione przez sieć można zwrócić. To cenny wentyl bezpieczeństwa – zwłaszcza w przypadku tak drogiego towaru, jakim jest samochód. Przed dokonaniem zakupu zawsze należy sprawdzić, jak wyglądają warunku zwrotu samochodu.
Typ nabywcy używanego auta | w proc. |
---|---|
Mieszkańcy małych miast | 28% |
Zarabiający 5000-6999 zł na rękę | 28% |
Zarabiający 4000-5000 zł na rękę | 27% |
Osoby w wieku 50-59 lat | 22% |
Statystycznie rzecz biorąc, możliwość skorzystania z finansowania zewnętrznego przy zakupie używanego auta online zadeklarowało 17% kierowców. Grupy bardziej otwarte na finansowanie prezentujemy w tabeli.