Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Zmartwiony mężczyzna patrzy na silnik pod otwartą maska

Konkretne modele, ukrywane usterki, koszty napraw

Najczęściej „picowane” auta na sprzedaż

Przentujemy siedem samochodów, które po osiągnięciu określonego wieku lub przebiegu mogą wymagać tak kłopotliwych napraw, że niektórzy wolą „podpicować” je do sprzedaży i mieć problem z głowy...

Tak zwane picowanie aut kojarzy się nam wyłącznie z nieuczciwymi handlarzami, którzy celowo kupują graty, poprawiają ich wygląd za grosze i sprzedają ze sporym zyskiem, oszukując nieświadomych kupujących. Nic bardziej mylnego. Bardzo duża grupa „podpicowanych” aut to samochody oferowane przez zwyczajnych kierowców, którzy trafili na „minę” i jakoś próbują się pozbyć problemu, którego uczciwe rozwiązanie (naprawa lub tania sprzedaż auta z wadą) przerasta ich finansowe możliwości.

Uświadomienie sobie tego faktu pokazuje ogromną skalę zjawiska, które nie ogranicza się jedynie do wąskiego grona zawodowych oszustów. Na pułapkę możemy zatem trafić wszędzie – nawet jeśli kupujemy garażowany samochód od szacownego starszego pana. Radzimy zatem, by nie oceniać sprzedawców po wyglądzie, ale zwracać większą uwagę na to, co się kupuje.

Dobierając przykłady do zestawienia, szukaliśmy modeli popularnych, które mimo swoich konstrukcyjnych bolączek cieszą się sporym zainteresowaniem. Spora grupa nabywców nie jest świadoma potencjalnych problemów. Reszta wierzy w swoje szczęście lub w zapewnienia sprzedającego, że wszystkie wady zostały już usunięte i teraz sprzedaje auto z czystym sumieniem...

Audi A6 3.0 TDI V6

  • Uważaj na auta z lat 2004-2011

Audi A6 3.0 TDI V6

Przykładem jest Audi A6 C6, ale ryzykowny jest zakup wszystkich modeli z silnikiem 3.0 TDI V6.

Co sprzedający stara się ukryć?

Audi 3.0 TDI rozrząd

Z czasem zużywa się łańcuchowy rozrząd, który pracuje coraz głośniej. Sprzedawcy wymieniają tylko górne napinacze, aby go wyciszyć.

Dlaczego wada jest ukrywana?

Naprawa wymaga demontażu silnika – rozrząd jest umieszczony od strony skrzyni biegów. Zestaw obejmuje cztery łańcuchy rozrządu oraz sześć elementów, które pełnią rolę ślizgów lub napinaczy. Problem jest tak powszechny, że niektóre serwisy „żyją” wyłącznie z napraw tych silników.

Koszty naprawy

Do wymiany niezbędne jest duże doświadczenie, a koszt całej operacji z częściami w wyspecjalizowanych serwisach wynosi zwykle ponad 8 tys. zł.

BMW z silnikami 2.0d N47

  • Uważaj na auta z lat 2007-2011

BMW 118d

Problem dotyczy m.in. takich modeli jak BMW serii 1 (E87), BMW serii 3 (E90), BMW serii 5 (E60), BMW serii 5 (F10) i BMW X3 (E83) z silnikami wysokoprężnymi z rodziny N47.


Jak rozpoznać wadliwe silniki?

Silnik BMW N47

Nowe silniki N47 (od 2007 r.) mają plastikową pokrywę z „trójkątną” przednią częścią (na zdjęciu głównym). Łatwo je odróżnić od jednostek starszej generacji M47N, które miały pokrywę w kształcie zbliżonym do prostokąta.

Co sprzedający stara się ukryć?

Silnik 2.0d N47 ma awaryjny łańcuchowy rozrząd, który czasem nie wytrzymuje nawet 60 tys. km. Półśrodkiem maskującym problem na chwilę jest czasem wymiana samego napinacza rozrządu.

Dlaczego wada jest ukrywana?

Części nie są drogie – w sklepach niezależnych kosztują ok. 1500 zł – ale wymiana okazuje się kłopotliwa, ponieważ rozrząd znajduje się z tyłu silnika, od strony skrzyni biegów. Do naprawy niezbędny jest demontaż przekładni lub silnika.

Koszty naprawy

W niezależnych serwisach za wymianę rozrządu zapłacimy od 3 do 5 tys. zł (koszt naprawy wzrasta w drogich autach z napędem na 4 koła). W ASO taka usługa kosztuje ponad 10 tys. zł!

Ford Mondeo Mk3 2.0 TDCi

  • Uważaj na auta z lat 2000-2007

Ford Mondeo Mk3 2.0 TDCi

Problem dotyczy Fordów Mondeo Mk3 z silnikami 2.0 TDCi i 2.2 TDCi. Jednostki te były montowane także w Jaguarach X-Type.

Co sprzedający stara się ukryć?

Pompa common rail Ford Mondeo TDCi

Opiłki z łuszczącej się pompy wysokiego ciśnienia paliwa zaśmiecają cały układ wtryskowy common rail, co przekłada się na nierówną pracę silnika i zapalanie się kontrolki świec żarowych podczas jazdy.

Dlaczego wada jest ukrywana?

Wada jest ukrywana, ponieważ jej naprawa wymaga regeneracji pompy ciśnieniowej układu common rail, regeneracji wtryskiwaczy, a także płukania całego układu paliwowego włącznie ze zbiornikiem paliwa, co jest pracochłonne i drogie. Czasem w celu chwilowej poprawy stanu auta regeneruje się same wtryskiwacze, co jest prezentowane jako zaleta, tymczasem to rozwiązanie „na chwilę”.

Koszty naprawy

Koszt prawidłowo przeprowadzonej naprawy może wynieść nawet 5 tys. zł (całe auta kosztują niewiele więcej).

Mazda 6 MZR-CD

  • Uważaj na auta z lat 2002-2012

Mazda 6 MZR-CD

Problem dotyczy układu smarowania dwulitrowych diesli montowanych w Mazdach 6. Największym ryzykiem obarczony jest zakup modelu pierwszej generacji. W Maździe 6 II (na zdjęciu) też się to często zdarza, a właśnie ta generacja jest przecież coraz popularniejsza na rynku wtórnym.

Co sprzedający stara się ukryć?

Sitko pompy olej Mazda diesel

Pogarsza się jakość smarowania. Gdy zapali się kontrolka oleju, może być już za późno. Trzeba jak najszybciej wymienić zużytą pompę oleju i oczyścić sitko smoka. Mycie silnika przed sprzedażą pomaga zamaskować inną wadę wskazującą na zanieczyszczenie wspomnianego sitka – nieszczelności pod wtryskiwaczami.

Dlaczego wada jest ukrywana?

Naprawy są drogie, a ich odwlekanie powoduje zacieranie się panewek.

Koszty naprawy

Łączny koszt to od 2 do 4 tys. zł.

Opel Insignia 2.0 CDTI

  • Uważaj na auta z lat 2008-2017

Opel Insignia 2.0 CDTI

Pierwszy problem dotyczy rozpadającej się ręcznej skrzyni biegów M32 montowanej m.in. w Oplu Insignii. Drugi problem to rozszczelnienie układu smarowania w dieslach 2.0 CDTI (to bardzo popularna jednostka w Insignii).

Co sprzedający stara się ukryć?

Uszkodzona skrzynia biegów Opel M32

Objawami zużycia skrzyni biegów są dziwne ruchy lewarka zmiany biegów podczas jazdy i hałas łożysk. Efektem zużycia układu smarowania jest to, że kontrolka oleju z opóźnieniem gaśnie po uruchomieniu silnika.

Dlaczego wady są ukrywane?

Naprawa zużytej skrzyni biegów jest droga i czasem wiąże się z wymianą na inną po regeneracji, bo w starej pęka obudowa. Auto, które długo jeździło z nieszczelnym układem smarowania, ma zwykle zużyte panewki i jest duże prawdopodobieństwo, że jego silnik wkrótce się zatrze. 

Koszty naprawy

Regeneracja skrzyni kosztuje na ogół ok. 3500 zł. Wymiana zatartego silnika to zwykle ponad 6 tys. zł.

Skoda Superb 1.8 TSI

  • Uważaj na auta z lat 2009-2011

Skoda Superb 1.8 TSI

Starsze modele z grupy VW z silnikami 1.8 TSI to tykające bomby. Mają kapitalne osiągi, ale w egzemplarzach z lat 2009-2011 ujawniła się wadliwa konstrukcja tłoków i pierścieni tłokowych. Jeśli ktoś trafi na pechowy egzemplarz, narazi się na olbrzymie koszty.

Co sprzedający stara się ukryć?

Pierścienie tłokowe VW 1.8 TSI

Problemem jest wysokie zużycie oleju silnikowego. Dodawanie „motodoktorów” czasem pomaga, ale tylko na krótką metę.

Dlaczego wada jest ukrywana?

Naprawa jest droga i polega na remoncie połączonym z przeróbką tłoków, które fabrycznie mają zbyt cienkie pierścienie. W grupie ryzyka są jednostki z lat 2009-2011, ale uwaga – przypadłość dotyka głównie tych, które były mocno obciążane na autostradach. Okazuje się bowiem, że jeśli ktoś od początku jeździł łagodnie, wąskie pierścienie olejowe nie zużywały się ponad miarę.

Koszty naprawy

Koszty powalają, ponieważ oscylują w okolicy 7-10 tys. zł. Podana cena obejmuje nowe tłoki i robociznę.

Volkswagen Passat 2.0 TDI PD

  • Uważaj na auta z lat 2005-2008

Volkswagen Passat 2.0 TDI PD

To chyba najbardziej znany problem ze wszystkich opisywanych w tym zestawieniu, ale przypominamy o nim Czytelnikom, którzy przymierzają się do kupna pierwszego samochodu. Sprawa dotyczy m.in. VW Passata B6 z silnikiem 2.0 TDI PD.

Co sprzedający stara się ukryć?

Pompa oleju 2.0 TDI PD

Głównym problemem jest zużycie rozbudowanego modułu pompy oleju, co prowadzi do zatarcia silnika. Inną bolączką są awaryjne pompowtryskiwacze.

Dlaczego wada jest ukrywana?

Pompa oleju zintegrowana z zespołem wałków wyrównoważających ma wadliwą konstrukcję i w kolejnych latach produkcji Passata (a także samych silników 2.0 TDI PD) była ona modyfikowana. Zatarte silniki na ogół wymienia się również na wersje 2.0 TDI PD, ale w innych wariantach – np. ze Skody Octavii, w której zastosowano inną, trwalszą pompę oleju.

Koszty naprawy

Jeśli pompę oleju zregeneruje się profilaktycznie, wystarczy na to ok. 1000 zł. Jeśli zatrze się turbosprężarka – wydamy dodatkowo 1500 zł.

Zwróć uwagę na to, co mówi sprzedawca

Bardzo często sprzedawca w charakterystyczny sposób próbuje odwrócić uwagę kupującego od problemów z autem. Oto przykładowe sposoby „bajerowania”.

„Coś stuka? Niemożliwe, ja nic nie słyszę...”

Sprzedający zaprzecza faktom lub bagatelizuje je i szybko zmienia temat rozmowy. Nie widzi, nie słyszy problemu, tłumaczy, że to normalne itp.

„Sprzedaję, bo mam pilne wydatki”

Sprzedawca tłumaczy się z wyjątkowo krótkiego okresu posiadania samochodu jakimś abstrakcyjnym powodem – nagle okazało się, że „buduje dom, rozwija interes, kupuje busa, koparkę itp.”. Popularną „ściemą” jest także chęć szybkiej zamiany na mniejsze/większe auto, bo się okazało, że to nie sprawdza się w mieście/na trasie.

„Nie wiem, nie znam się”

Bardzo wygodna opcja – sprzedawca udaje, że nie zna tego samochodu, bo kupił go żonie, ale okazało się, że jej się nie podoba, więc chce się pozbyć dobrego, sprawnego auta.

„Ja już nie miałem czasu tego zrobić”

 Sprzedawca widzi usterkę, ale bagatelizuje jej przyczynę, sugerując, że prawdopodobnie wystarczy jakaś tania naprawa – ″Mechanik mówi, że chyba wystarczy wymienić olej”. No cóż – gdyby tak było, sam by to naprawił przed sprzedażą.

Czytaj także