Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Opel Insignia I (A)

Mimo wysokich cen model jest niebywale popularny na rynku wtórnym. Insignia kusi wyglądem i rozsądnymi kosztami utrzymania.

  • Lata produkcji: 2008-2017
  • Silniki: 1.4-2.8 (115-325 KM), diesle 2.0 (110-195 KM)
  • Wersje: ltb, sed, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 483-492/274 cm, szerokość/wysokość: 186/150-153 cm, bagażnik: sed 500 l, ltb 530-1470 l, kmb 540-1530 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Atrakcyjna stylizacja liftbacka i sedana ma swoją cenę – opadająca linia dachu ogranicza ilość miejsca na głowy pasażerów drugiego rzędu. Z kolei kombi ma rozbudowany zderzak, który utrudnia załadunek.

Opel-Insignia-I_3
W ramach modernizacji (2013 r.) zmniejszono liczbę przycisków na desce. Nowe systemy multimedialne.

SILNIKI

Na rynku wtórnym rządzą diesle (80% ofert). Montowane do 2015 r. silniki 2.0 CDTI to trwałe konstrukcje Fiata. Później Opel wprowadził jednostki nowej generacji – 1.6/2.0 CDTI z rozwiązaniami pozwalającymi na spełnienie normy emisji Euro 6. Z silników benzynowych nie polecamy wolnossących 1.6/1.8 – są słabe, a brak hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych i tak nie pozwoli na montaż instalacji LPG. Znacznie lepiej nadaje się do tego np. silnik 1.4 Turbo. Flagowe jednostki 2.8 V6 – są zachłanne na paliwo i trudne w serwisowaniu.

AWARYJNOŚĆ

Starzenie się uszczelki smoka pompy oleju w dieslu ogranicza smarowanie, prowadząc do zatarcia na panewkach. Sygnałem ostrzegawczym jest późno gasnąc kontrolka ciśnienia oleju. Sporo różnych problemów generuje elektryka – poza błędami w grę wchodzą też usterki np. mat grzewczych w fotelach. Słabym punktem zawieszenia są sworznie przednich wahaczy.

KOSZTY

Import kwitnie, ceny aut topnieją, solidnych zamienników jest pod dostatkiem.

SYTUACJA RYNKOWA

Auta flotowe w połączeniu ze sprowadzonymi stworzyły imponującą pulę 2600 samochodów. To rekord na rynku!

Opel-Insignia-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Jednym z mankamentów Insignii jest wysoka masa. Topowe OPC (2.8 V6, 4x4) waży blisko 1,9 t. Nadwaga dotyczy także pozostałych wersji. W efekcie Insignia jest mniej dynamiczna od konkurentów z silnikami o podobnej mocy i potrzebuje większych ilości paliwa.
  • Wiele Insignii ma felgi o średnicy 17 lub 18 cali. Nowy markowy komplet opon kosztuje ok. 2 tys. zł.
  • Napęd 4x4 bazuje na sprzęgle Haldex.

CENY

16 000 zł – Diesle z przebiegiem ok. 300 tys. km (deklarowanym). Tańsze są „angliki” i Insignie do napraw blacharskich.
30 000 zł – Przeciętna cena ofertowa jest już rozsądna. W zasięgu głównie diesle sprzed 2012 r. Duża podaż kombi.
80 000 zł – Wersja OPC, diesle 4x4 z końca produkcji z małym przebiegiem – niektóre mają mniej niż 50 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.4 T 1.6 T 1.8 2.0 T 2.8 V6 T (OPC) 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI
Pojemność skokowa 1364 cm³ 1598 cm³ 1796 cm³ 1998 cm³ 2792 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³ 1956 cm³
Zasilanie benz. turbo benz. turbo benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 140 KM 180 KM 140 KM 220 KM 325 KM 110 KM 131 KM 160 KM
Maks. moment obr. 200 Nm 230 Nm 175 Nm 350 Nm 435 Nm 260 Nm 300 Nm 350 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s 8,9 s 11,4 s 7,6 s 6,0 s 12,1 s 11,1 s 9,5 s
Prędkość maks. 205 km/h 225 km/h 207 km/h 235 km/h 250 km/h 190 km/h 205 km/h 218 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,7 l/100 km 7,7 l/100 km 7,6 l/100 km 8,9 l/100 km 11,4 l/100 km 4,4 l/100 km 4,4 l/100 km 4,9 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - premiera Insignii sedan i liftback
2009 - w gamie kombi oraz Insignia OPC
2013 - modernizacja, w ofercie wizualnie uterenowiona Insignia Country Tourer z dość skromnym prześwitem (15 cm)
2015 - diesle nowej generacji
2017 - na rynek wchodzi Opel Insignia II

Opel-Insignia-II_4
Opel Insignia II (od 2017 r.)

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Uszczelka smoka olejowego w dieslu
    Nową uszczelkę warto profilaktycznie montować np. co 4 wymiany oleju.
    Koszt wymiany (uszczelka+olej): od 700 zł
  • Problemy z elektroniką
    Komputer potrafi zgłaszać błędy, przestają działać elementy wyposażenia. Po ponownym uruchomieniu auta wszystko wraca do normy.
  • Awarie skrzyń ręcznych biegów M32
    Mimo że Insignia otrzymała wzmocnioną skrzynię, problemy z łożyskami wciąż występują.
    Koszt regeneracji: od 3500 zł
  • Adaptacyjne amortyzatory FlexRide
    Opcjonalne amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia podwyższają koszty napraw.
    Koszt regeneracji: od 690 zł/szt.

ZALETY I WADY

+ Efektowna stylizacja nadwozia.
+ Wygodne fotele, niezłe wyposażenie wielu aut.
+ Oszczędne i trwałe turbodiesle.
+ Brak problemów z korozją nadwozia.

- Wysoka masa własna ogranicza osiągi, podnosi spalanie i przyspiesza zużycie elementów podwozia.
- Problemy z elektroniką i elektryką.

WARTO KUPIĆ

Liftback oraz kombi to najpraktyczniejsze, a zarazem najłatwiejsze do późniejszego odsprzedania wersje. Zwłaszcza z dieslem.

UWAŻAJ NA

Tania Insignia może okazać się byłą taksówką, a nawet brytyjskim Vauxhallem po „przekładce” kierownicy.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także