Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Toyota Prius II

Hybryda niemal idealna. Prius II jest oszczędny, trwały oraz całkiem przestronny. Lepszy mógłby być jedynie komfort jazdy.

  • Lata produkcji: 2003-2009
  • Silniki: benz. 1.5 (78+68 KM)
  • Wersje: ltb
  • Długość/rozstaw osi: 445/270 cm, szerokość/wysokość: 172/149 cm, bagażnik: 408-1210 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Charakterystyczny kształt nadwozia został podyktowany aerodynamiką – postawiono na profil, który generuje najmniej oporów zwiększających zużycie paliwa. Prius II wciąż zachwyca futuryzmem wnętrza. Mimo że to model z 2003 r., nie znajdziemy w nim żadnego analogowego wskaźnika. Nie brakuje przestrzeni, a fotele są wygodne. Użytkownicy narzekają jedynie na przeciętną widoczność do tyłu czy słabe wyciszenie silnika, który daje o sobie znać podczas jazdy poza miastem.

Toyota-Prius-II_3

Wnętrze Priusa nie urzeka stylizacją, ale jest funkcjonalne. Przyzwoita jakość materiałów.

SILNIKI

Do wyboru jest tylko jedna wersja hybrydowego napędu z bezstopniową skrzynią. Kto potrafi docenić płynność jazdy i niskie zużycie paliwa, będzie zachwycony Priusem – w mieście bez trudu można zmieścić się w 6 l/100 km. Przy próbach agresywnej jazdy auto rozczarowuje jednostajnym hałasem pracującego na wysokich obrotach silnika benzynowego.

AWARYJNOŚĆ

Większość problemów wynika z eksploatacyjnego zużycia podzespołów auta lub zaniedbań serwisowych.

KOSZTY

Prius jest dość drogi w zakupie, ale tani w utrzymaniu i doskonale trzyma cenę.

SYTUACJA RYNKOWA

O hybrydach mówi się coraz więcej, co sprawia, że mający najbardziej rozsądną cenę z nich Prius II szybko znika z rynku. Wiele z aut po doposażeniu w instalację LPG służy do przewozu osób (np. w Uberze).

Toyota-Prius-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Prius zużywa mniej paliwa w mieście niż na autostradzie czy drodze ekspresowej.
  • Przy długotrwałej szybkiej jeździe obserwowane bywa spalanie oleju.
  • Akumulator nie lubi długich przestojów. Następujące wówczas głębokie rozładowanie niszczy ogniwa.
  • Felgi Priusa są odlane z magnezu. Nietypowy stop zmniejszył ich masę, ale jest mniej odporny na uszkodzenia od popularnego aluminium.
Toyota-Prius-II_4

Przyciski na kierownicy do sterowania wentylacją.

CENY

16 000 zł – 300 tys. km, a niewykluczone że 0,5 mln km rzeczywistego przebiegu. Wiele aut po wypadkach.
20 000 zł – Kwota na zakup przeciętnego Priusa. Będzie nosił ślady eksploatacji, ale jeszcze posłuży przez kilka lat.
26 000 zł – Priusy z udokumentowanymi przebiegami 160-200 tys. km. Część z nich pochodzi z krajowych salonów.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.5 Hybrid
Pojemność skokowa 1497 cm3
Zasilanie benz., turbo
Moc maks. 78+68 KM
Maks. moment obr. 115+400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s
Prędkość maks. 170 km/h
Toyota-Prius-II_5

Zespół napędowy nie przepada za agresywną jazdą – towarzyszy jej hałas.

HISTORIA MODELU

2003 premiera drugiej generacji Toyoty Prius podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku
2005 niewielki face lifting, w ramach którego m.in. poprawiono wyciszenie wnętrza
2009 zakończenie produkcji Priusa II, do salonów trafia Prius III

Toyota-Prius-I_7

Pierwsza odsłona Priusa (1997-2003).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Regeneracja akumulatora
    Z czasem ogniwa tracą pojemność, ale można je wymienić na nowe.
    Koszt regeneracji: od 1500 zł
  • Wysokie spalanie oleju
    Problem może pojawiać się po 300 tys. km przebiegu. Remont silnika się nie opłaca.
    Zakup używanego silnika: od 1000 zł
  • Rdzewienie podwozia
    Fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne warto poprawić, nim będzie za późno. 
    Koszt usługi: od 500 zł
  • Korozja tarcz hamulcowych
    Tylne tarcze korodują. Jeżeli mają właściwą grubość, lepiej je przetoczyć niż wymieniać.
    Koszt usługi: od 100 zł

ZALETY I WADY

+ Niskie zużycie paliwa, ogólna trwałość.
+ Przestronne wnętrze, niezłe wyposażenie.
+ Koszty utrzymania, łatwość sprzedaży.

- Realne przebiegi wielu aut są astronomiczne.
- Hałas i zużycie oleju przy szybkiej jeździe.
- Mało komfortowe nastawy zawieszenia.
- Słaba widoczność do tyłu.

Toyota-Prius-II_9

Zamontowany w tylnej części nadwozia akumulator nie zmniejszył bagażnika.

WARTO KUPIĆ

Egzemplarz z udokumentowaną historią serwisową. Nie będzie sprawiał problemów i szybciej znajdzie kolejnego nabywcę.

UWAŻAJ NA

„Okazje”, auta bez historii czy sprowadzone z USA. Stan techniczny wielu z nich pozostawia dużo do życzenia.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 3/6
Niezawodność 6/6
Koszty 5/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także