Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Toyota Prius II

Toyota Prius II

Toyota Prius II

Hybryda niemal idealna. Prius II jest oszczędny, trwały oraz całkiem przestronny. Lepszy mógłby być jedynie komfort jazdy.

  • Lata produkcji: 2003-2009
  • Silniki: benz. 1.5 (78+68 KM)
  • Wersje: ltb
  • Długość/rozstaw osi: 445/270 cm, szerokość/wysokość: 172/149 cm, bagażnik: 408-1210 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Charakterystyczny kształt nadwozia został podyktowany aerodynamiką – postawiono na profil, który generuje najmniej oporów zwiększających zużycie paliwa. Prius II wciąż zachwyca futuryzmem wnętrza. Mimo że to model z 2003 r., nie znajdziemy w nim żadnego analogowego wskaźnika. Nie brakuje przestrzeni, a fotele są wygodne. Użytkownicy narzekają jedynie na przeciętną widoczność do tyłu czy słabe wyciszenie silnika, który daje o sobie znać podczas jazdy poza miastem.

Toyota-Prius-II_3

Wnętrze Priusa nie urzeka stylizacją, ale jest funkcjonalne. Przyzwoita jakość materiałów.

SILNIKI

Do wyboru jest tylko jedna wersja hybrydowego napędu z bezstopniową skrzynią. Kto potrafi docenić płynność jazdy i niskie zużycie paliwa, będzie zachwycony Priusem – w mieście bez trudu można zmieścić się w 6 l/100 km. Przy próbach agresywnej jazdy auto rozczarowuje jednostajnym hałasem pracującego na wysokich obrotach silnika benzynowego.

AWARYJNOŚĆ

Większość problemów wynika z eksploatacyjnego zużycia podzespołów auta lub zaniedbań serwisowych.

KOSZTY

Prius jest dość drogi w zakupie, ale tani w utrzymaniu i doskonale trzyma cenę.

SYTUACJA RYNKOWA

O hybrydach mówi się coraz więcej, co sprawia, że mający najbardziej rozsądną cenę z nich Prius II szybko znika z rynku. Wiele z aut po doposażeniu w instalację LPG służy do przewozu osób (np. w Uberze).

Toyota-Prius-II_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Prius zużywa mniej paliwa w mieście niż na autostradzie czy drodze ekspresowej.
  • Przy długotrwałej szybkiej jeździe obserwowane bywa spalanie oleju.
  • Akumulator nie lubi długich przestojów. Następujące wówczas głębokie rozładowanie niszczy ogniwa.
  • Felgi Priusa są odlane z magnezu. Nietypowy stop zmniejszył ich masę, ale jest mniej odporny na uszkodzenia od popularnego aluminium.
Toyota-Prius-II_4

Przyciski na kierownicy do sterowania wentylacją.

CENY

16 000 zł – 300 tys. km, a niewykluczone że 0,5 mln km rzeczywistego przebiegu. Wiele aut po wypadkach.
20 000 zł – Kwota na zakup przeciętnego Priusa. Będzie nosił ślady eksploatacji, ale jeszcze posłuży przez kilka lat.
26 000 zł – Priusy z udokumentowanymi przebiegami 160-200 tys. km. Część z nich pochodzi z krajowych salonów.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.5 Hybrid
Pojemność skokowa 1497 cm3
Zasilanie benz., turbo
Moc maks. 78+68 KM
Maks. moment obr. 115+400 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s
Prędkość maks. 170 km/h
Toyota-Prius-II_5

Zespół napędowy nie przepada za agresywną jazdą – towarzyszy jej hałas.

HISTORIA MODELU

2003 premiera drugiej generacji Toyoty Prius podczas salonu samochodowego w Nowym Jorku
2005 niewielki face lifting, w ramach którego m.in. poprawiono wyciszenie wnętrza
2009 zakończenie produkcji Priusa II, do salonów trafia Prius III

Toyota-Prius-I_7

Pierwsza odsłona Priusa (1997-2003).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Regeneracja akumulatora
    Z czasem ogniwa tracą pojemność, ale można je wymienić na nowe.
    Koszt regeneracji: od 1500 zł
  • Wysokie spalanie oleju
    Problem może pojawiać się po 300 tys. km przebiegu. Remont silnika się nie opłaca.
    Zakup używanego silnika: od 1000 zł
  • Rdzewienie podwozia
    Fabryczne zabezpieczenie antykorozyjne warto poprawić, nim będzie za późno. 
    Koszt usługi: od 500 zł
  • Korozja tarcz hamulcowych
    Tylne tarcze korodują. Jeżeli mają właściwą grubość, lepiej je przetoczyć niż wymieniać.
    Koszt usługi: od 100 zł

ZALETY I WADY

+ Niskie zużycie paliwa, ogólna trwałość.
+ Przestronne wnętrze, niezłe wyposażenie.
+ Koszty utrzymania, łatwość sprzedaży.

- Realne przebiegi wielu aut są astronomiczne.
- Hałas i zużycie oleju przy szybkiej jeździe.
- Mało komfortowe nastawy zawieszenia.
- Słaba widoczność do tyłu.

Toyota-Prius-II_9

Zamontowany w tylnej części nadwozia akumulator nie zmniejszył bagażnika.

WARTO KUPIĆ

Egzemplarz z udokumentowaną historią serwisową. Nie będzie sprawiał problemów i szybciej znajdzie kolejnego nabywcę.

UWAŻAJ NA

„Okazje”, auta bez historii czy sprowadzone z USA. Stan techniczny wielu z nich pozostawia dużo do życzenia.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 3/6
Niezawodność 6/6
Koszty 5/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także