Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Prius III

Toyota Prius III

Toyota Prius III

Model zachował wzorową trwałość poprzedników. Zmodernizowany napęd poprawił osiągi i komfort jazdy.

  • Lata produkcji: 2009-2015
  • Silniki: benz. 1.8 (136 KM)
  • Wersje: ltb
  • Długość/rozstaw osi: 446/270 cm, szerokość/wysokość: 175/149 cm, bagażnik: 445 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Z zewnątrz Prius III wygląda bardziej nowocześnie od poprzednika. Najwięcej zmian zaszło we wnętrzu, które stało się futurystyczne, ale za sprawą przesadnie rozbudowanej konsoli środkowej straciło nieco na przestronności czy funkcjonalności.

Toyota-Prius-III_3

Atutem Priusa jest przestronność wnętrza. Jakość tworzyw czy projekt kokpitu są dyskusyjne.

SILNIKI

Powiększenie silnika z 1.5 do 1.8 oraz zwiększenie systemowej mocy ze 112 do 136 KM poprawiło osiągi. Prius pozostał wyjątkowo oszczędny. Przy typowej jeździe zużywa w mieście niecałe 5,5 l/100 km. Z powodu bezstopniowej skrzyni biegów zużycie paliwa przy jeździe z prędkościami autostradowymi podnosi spalanie do ok. 7 l/100 km. W 2012 r. gamę uzupełnił Prius Plug-in Hybrid (oznaczany też Prius PHV) z ładowanym prądem 230 V akumulatorem, który zapewnia do 25 km zasięgu w trybie elektrycznym (realnie to ok. 20 km). Ta odmiana była szczególnie popularna w krajach przyznających dotacje nabywcom aut o ograniczonej emisji spalin.

AWARYJNOŚĆ

Poważne usterki to rzadkość. Problemy z chłodzeniem mogą doprowadzić do przegrzania falownika. Akumulator w poprawnie użytkowanym aucie (m.in. brak długich przestojów) przejedzie 0,5 mln km.

KOSZTY

Prius jest drogi w zakupie, ale pali mało, nie psuje się ani nie traci dużo na wartości.

SYTUACJA RYNKOWA

Niecałe 100 ofert. Zadbane Priusy w rozsądnych cenach szybko znikają z rynku – szukają ich m.in. taksówkarze.

Toyota-Prius-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Przyciski na kierownicy służą nie tylko do obsługi komputera pokładowego czy radia, ale również zmiany trybu pracy wentylacji.
  • Standardem jest bezstopniowa skrzynia, która do osiągnięcia pożądanej prędkości utrzymuje silnik na niemal stałych obrotach, czemu towarzyszy jednostajny hałas w kabinie.
  • Dostępny od 2011 r. Prius+ ma wydłużone o 13 cm nadwozie, które pozwoliło na zamontowanie trzeciego rzędu siedzeń.
Toyota-Prius-III_5

Na wyświetlaczu pojawiają się szczegóły dotyczące pracy napędu.

CENY

26 000 zł – Deklarowane 300-450 tys. km przebiegu, duże ślady eksploatacji i jazda w roli taksówki na zachodzie Europy.
43 000 zł – Przeciętna cena z ogłoszeń. Nie jest uzależniona od rocznika, a od stanu pojazdu oraz jego przebiegu.
56 000 zł – Zadbane „zwykłe” Priusy z małymi przebiegami z krajowych salonów. Sprowadzone auta w wersji plug-in.

JEDNOSTKA NAPĘDOWA – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.8 Hybrid
Pojemność skokowa 1798 cm3
Zasilanie Benzynowy+elektryczny
Moc maks. 136 KM
Maks. moment obr. 142+207 Nm
Przysp. 0-100 km/h 10,4 s
Prędkość maks. 180 km/h
Toyota-Prius-III_4

Dzięki hydraulice zaworowej silnik dobrze pracuje na LPG.

HISTORIA MODELU

2009 premiera Toyoty Prius III
2011 ofertę poszerza 7-osobowy Prius+
2012 niewielka modernizacja, pojawia się Plug-in Hybrid z akumulatorem ładowanym prądem 230 V (w latach 2010-2012 trafiła na rynek pilotażowa seria modelu).
2015 debiutuje Toyota Prius IV

Toyota-Prius-III_7

7-osobowa Toyota Prius+.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z hamulcami
    Hamulce (szczególnie tylne) mają niewiele pracy i potrafią się zapiekać czy korodować.
    Koszt serwisu: od 250 zł 
  • Serwisowanie klimatyzacji
    Układ z elektrycznym kompresorem musi być napełniany specjalnym czynnikiem.
    Koszt dorocznego serwisu: od 250 zł 
  • Problemy z akumulatorem
    Nie należą do częstych, ale warto wiedzieć, że są firmy naprawiające uszkodzone ogniwa.
    Koszt naprawy: od 1200 zł
  • Uszkodzona pompa cieczy chłodzącej
    Prius ma także elektryczną pompę cieczy, która wytrzymuje ok. 350 tys. km.
    Koszt wymiany: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Imponująca trwałość, symboliczne spalanie.
+ Przestronne wnętrze, niezłe wyposażenie.
+ Wolno postępująca utrata wartości, łatwość ponownej odprzedaży dobrych aut.

- Ciemne plamy w przeszłości wielu sprowadzonych aut (mogły być np. taksówką).
- Hałas, zużycie paliwa i oleju przy jeździe autostradą.

Toyota-Prius-III_6

Bagażnik ma duży otwór załadunkowy i regularny kształt.

WARTO KUPIĆ

Najpewniejszą inwestycją jest Prius z polskiego salonu. Sporo sprowadzanych egzemplarzy naprawiono po wypadkach.

UWAŻAJ NA

Okazje, które mogą okazać się byłą taksówką lub sprowadzonym z USA egzemplarzem po poważnych przejściach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 5/6
Gama silników 2/6
Niezawodność 6/6
Koszty 5/6

SUMA 18/24 pkt

Czytaj także