Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Wygodne auta rodzinne i praktyczne pojazdy dla biznesu w jednym

Vany z przesuwnymi drzwiami – przegląd rynku, zalety, wady, ceny

Przesuwne drzwi boczne ułatwiają wsiadanie czy przypinanie dzieci do fotelików. Na rynku wtórnym nie brakuje modeli z takim rozwiązaniem.

 

Marzeniem wielu kierowców jest crossover lub SUV. Uterenowione modele, choć modne, wcale nie są idealne. Technicznie rzecz ujmując, to po prostu podniesione kombi z opcjonalnym napędem na obie osie. Znacznie większą ilość miejsca w  kabinie czy bagażniku oferują minivany z  przesuwnymi drzwiami bocznymi.

Modele z praktycznym wnętrzem

Nieprzypadkowo część prezentowanych aut oferowano nie tylko w wersji osobowej, ale i w konfiguracji towarowej. Za fotelami kierowcy i pasażera miały one przegrodę uniemożliwiającą wniknięcie ładunku do kabiny podczas ostrego hamowania czy zderzenia.

Przesuwne drzwi boczne, brak progu za tylną klapą oraz nisko położona podłoga ułatwiają wkładanie towaru. Nawet małe modele dostawcze były tak projektowane, by mieściły europaletę. Korzystają na tym ich osobowe wersje – mają na tyle szerokie wnętrza, że na ich kanapach mogą wygodnie podróżować po trzy dorosłe osoby. Można też zamontować obok siebie trzy foteliki. 

Oczywiście jest to bardzo pojemna kategoria, w której mieszczą się zarówno mikrovany (bazują na  autach miejskich) czy kompaktowe minivany, jak i pełnowymiarowe vany (np. Mercedes Viano czy Volkswagen Transporter), które w komfortowych warunkach przewiozą siedem osób oraz ich bagaż bez konieczności pakowania go do boxu dachowego. W modelach, które mają dostawcze odpowiedniki, zwykle trzeba pogodzić się z surowo wykończonym wnętrzem. Tworzywa są przeciętnej jakości, a stylizacja kokpitu nie rzuca na kolana wyrafinowaniem.

Bardzo uniwersalne wersje

Oczywiście są wyjątki od tej reguły. Wystarczy wspomnieć o Volkswagenie Multivanie czy Mercedesie Viano – flagowych modelach, które pełniły rolę luksusowych salonek. Podaż tak skonfigurowanych samochodów jest jednak ograniczona, a ich ceny okazują się wyśrubowane. Różnorodność vanów z przesuwnymi drzwiami jest tak duża, że każdy zainteresowany ich zakupem będzie w stanie dopasować samochód do własnych preferencji oraz możliwości finansowych. Wiele modeli dzieli podzespoły mechaniczne z popularnymi autami, co ogranicza koszty serwisowania i przekłada się na dobry dostęp do zamienników.

Citroen C8 (2002-2014)

  • Liczba miejsc: 5-7
  • Pojemność bagażnika: 225-2948 l
  • Ceny: 6-29 tys. zł

_MG_2334

  • Dane techniczne: 2.0 HDi
    Pojemność: 1997 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 194 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 10,5 s, średnie zużycie paliwa: 5,9 l/100  km

Citroen C8 to „brat” Peugeota 807, Fiata Ulysse II i Lancii Phedry. Francuskie auta były najdłużej produkowane. Warto szukać właśnie egzemplarzy z końca produkcji, bo ich stan jest zwykle najlepszy. To istotne, bo część napraw, np. regenerację wtryskiwaczy w dieslach, utrudnia ograniczony dostęp do elementów.

  • Zalety i wady
    + Relacja ceny do wielkości i wyposażenia
    – Zły stan techniczny tanich egzemplarzy

_MG_2477

Chrysler Grand Voyager V (2008-2016)

  • Liczba miejsc: 7
  • Pojemność bagażnika: 934-4100 l
  • Ceny: 27-74 tys. zł

_RM_2178

  • Dane techniczne: 2.8 CRD
    Pojemność: 2777 cm3, moc: 163 KM, maksymalny moment obrotowy: 360 Nm, prędkość maksymalna: 185 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 12,8 s, średnie zużycie paliwa: 8,8 l/100  km

Model trafiał na rynek także jako Chrysler Town & Country, Dodge Grand Cravan, Lancia Voyager oraz VW Routan. Drugi i trzeci rząd foteli można schować w podłodze, szybko uzyskując ogromny przedział bagażowy. Nieco problemów generuje elektronika. W dieslu 2.8 (VM Motori) najczęściej zawodzi osprzęt. Masa ogranicza trwałość zawieszenia.

  • Zalety i wady
    + Ogromne wnętrze
    + Bogate wyposażenie
    – Przeciętne prowadzenie
    – Wykończenie

_RM_9567

Dacia Dokker (od 2012 r.)

  • Liczba miejsc: 5
  • Pojemność bagażnika: 800-3000 l
  • Ceny: 23-50 tys. zł

D3X_7004

  • Dane techniczne: 1.5 dCi
    Pojemność: 1461 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 200 Nm, prędkość maksymalna: 162 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 13,9 s, średnie zużycie paliwa: 4,5 l/100  km

Wbrew obiegowym opiniom nie jest to zubożona wersja Kangoo – Dokker dzieli płytę i przednią część nadwozia z Dacią Lodgy. Oczywiście oznacza to współdzielenie wielu elementów mechanicznych ze starszymi modelami Renault, co przekłada się na niskie koszty serwisowania. Diesli 1.5 dCi nie trzeba się obawiać. Dacia stosuje ich nowsze generacje, które nie mają problemów z panewkami czy układem zasilania.

  • Zalety i wady
    + Kusząco niskie koszty zakupu i serwisowania
    + Ogromny bagażnik
    – Surowo wykończone wnętrze
    – Przeciętne wygłuszenie oraz komfort jazdy

RB0_1453

Fiat Doblo II (2010-2020)

  • Liczba miejsc: 2-7
  • Pojemność bagażnika: 790-4000 l
  • Ceny: 15-74 tys. zł

D3X_6948

  • Dane techniczne: 1.6 M-Jet
    Pojemność: 1598 cm3, moc: 90 KM, maksymalny moment obrotowy: 290 Nm, prędkość maksymalna: 158 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 14,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100  km

Druga odsłona Doblo kosztuje znacznie więcej od „jedynki”, ale ma przestronniejsze i lepiej wykończone wnętrze, a do tego udane diesle. Zakup benzynowej wersji 1.4 16V ma sens wyłącznie wtedy, gdy planujemy montaż instalacji LPG. W przeciwnym razie najlepiej skupić się na poszukiwaniu silnika wysokoprężnego – po zakupie auta warto wymienić uszczelkę smoka olejowego (parcieje, przez co pogarsza smarowanie jednostki). Zawieszenie ma przeciętną trwałość.

  • Zalety i wady
    + Bardzo przestronne wnętrze
    + Oszczędne i mocne diesle
    + Niski koszt serwisu
    – Podatne na zarysowania tworzywa
    – Przeciętna trwałość zawieszenia

DSC_1290

Ford B-Max (2012-2017)

  • Liczba miejsc: 5
  • Pojemność bagażnika: 318-1386 l
  • Ceny: 20-45 tys. zł

D3X_3525

  • Dane techniczne: 1.0 EcoBoost
    Pojemność: 998 cm3, moc: 100 KM, maksymalny moment obrotowy: 170 Nm, prędkość maksymalna: 175 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 13,2 s, średnie zużycie paliwa: 4,9 l/100  km

Przesuwne drzwi zapewniają świetny dostęp do drugiego rzędu siedzeń. Nowe auta były dosyć drogie i przegrały rywalizację o względy klientów z efektowniej wyglądającymi crossoverami. Wersja 1.4 jest nieco za słaba. Polecamy benzynowy trzycylindrowy silnik 1.0 EcoBoost, który łączy dynamikę z  niskim spalaniem oraz trwałością. Newralgicznym elementem silnika jest układ chłodzenia. Z diesli warto wybrać jednostkę 1.6 TDCi (od koncernu PSA).

  • Zalety i wady
    + Zaskakująco dobre właściwości jezdne
    + Nieźle wykończone wnętrze
    – Przeciętna ergonomia kabiny
    – Brak silnika do montażu LPG
    – Wysokie ceny

DSC_5091

Ford C-Max (2010-2019)

  • Liczba miejsc: 5-7
  • Pojemność bagażnika: 471-1867 l
  • Ceny: 22-60 tys. zł

D3X_7231

  • Dane techniczne: 1.6 TDCi
    Pojemność: 1560 cm3, moc: 115 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 184 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 11,3 s, średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100  km

Oparty o mechanikę Focusa III minivan występował w dwóch wersjach – podstawowej oraz przedłużonej o 14 cm Grand, która otrzymała przesuwną parę tylnych drzwi. Większość używanych egzemplarzy ma silnik 1.6 TDCi, którego przypadłością są przedmuchy spod uszczelek wtryskiwaczy. Diesel 2.0  TDCi zapewnia lepsze osiągi i jest przy tym nieco trwalszy. Planując zakup egzemplarza z dwusprzęgłową skrzynią PowerShift, warto ustalić, w jakim zakresie była serwisowana. Wymiana pakietu sprzęgłowego pochłania kilka tysięcy złotych. Problemy sprawia też elektronika.

  • Zalety i wady
    + Bogate wyposażenie i dobry stan wielu aut
    + Ponadprzeciętne prowadzenie
    – Niezbyt duża podaż używanej wersji Grand
    – Przestrzeń w trzecim rzędzie

DSC_4315

Mercedes Vito I (1996-2003)

  • Liczba miejsc: 2-8
  • Pojemność bagażnika: 581-4564 l
  • Ceny: 4-16 tys. zł

_MG_1436

  • Dane techniczne: 112 CDI
    Pojemność: 2151 cm3, moc: 122 KM, maksymalny moment obrotowy: 300 Nm, prędkość maksymalna: 164 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 17,5 s, średnie zużycie paliwa: 8,0 l/100  km

Pierwsza odsłona Vito oraz jej lepiej wykończona, typowo osobowa odmiana, czyli klasa V, schodzą z rynku z powodu zużycia eksploatacyjnego oraz korozji nadwozia. Na tle Volkswagena Transportera T4 (Vito dzieli z nim płytę i silnik 2.8 VR6) ceny Mercedesów, nawet w kempingowych wersjach, bywają wręcz okazyjne. Przed zakupem stan pojazdu należy bardzo dobrze sprawdzić, by nie trafić na „minę”. Kompleksowe naprawy pozakupowe relatywnie taniego auta mogą nie mieć już ekonomicznego uzasadnienia.

  • Zalety i wady
    + Atrakcyjne ceny, prosta mechanika
    + Trwałe i oszczędne diesle
    – Fatalny stan wielu samochodów

_MG_1589

Mercedes Vito II (2003-2014)

  • Liczba miejsc: 2-9
  • Pojemność bagażnika: 430-4610 l
  • Ceny: 14-130 tys. zł

DSC_6968

  • Dane techniczne: 115 CDi
    Pojemność: 2148 cm3, moc: 150 KM, maksymalny moment obrotowy: 330 Nm, prędkość maksymalna: 174 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 15,6 s, średnie zużycie paliwa: 8,3 l/100  km

Druga odsłona Vito jest większa od poprzednika. Ma napęd na koła tylnej osi lub permanentny 4x4 (egzemplarze w takiej konfiguracji mają zwiększony prześwit). Samochody były dostępne z trzema różnymi długościami nadwozia, także jako bardziej luksusowe Viano. Największym problemem, zwłaszcza w  egzemplarzach sprzed liftingu z  2010 r. (na fot.), jest korozja nadwozia. Szeroka paleta silników obejmowała nawet benzynowe 3.7 V6. Trzonem oferty na rynku wtórnym są znacznie oszczędniejsze turbodiesle. W dostępnych po 2010 r. jednostkach z rodziny OM651 problemy generują wtryskiwacze Delphi. Serwisy dobrze znają jednak budowę i przypadłości modelu, który jest też dobrze zaopatrzony w części zamiennie (a te należą do tanich).

  • Zalety i wady
    + Przestronność wnętrza
    + Mnogość dostępnych wersji
    + Bogate wyposażenie modelu Viano
    – Problemy z korozją
    – Wysokie ceny

DSC_6929

Peugeot Partner II (2008-2018)

  • Liczba miejsc: 2-7
  • Pojemność bagażnika: 675-3000 l
  • Ceny: 13-53 tys. zł

D3X_3429

  • Dane techniczne: 1.6 HDi
    Pojemność: 1560 cm3, moc: 92 KM, maksymalny moment obrotowy: 230 Nm, prędkość maksymalna: 163 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 14,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,3 l/100  km

„Bliźniak” Citroena Berlingo II występował w licznych ciekawych konfiguracjach. Typowo osobową oznaczano dopiskiem Tepee. Warto szukać egzemplarza z turbodieslem. Benzynowe silniki 1.6 VTi mają problemy z trwałością łańcucha i napinacza rozrządu. Nie należy natomiast obawiać się trzycylindrowych jednostek 1.2 PureTech. Dzięki popularności i dobremu zaopatrzeniu w części zamienne Partner nie okazuje się drogi w obsłudze serwisowej.

  • Zalety i wady
    + Funkcjonalna i przestronna kabina
    + Oszczędne i trwałe jednostki 1.6 HDi
    – Niska jakość plastików w kabinie
    – Niedostępność świetnego diesla 2.0 HDi

RB0_1561

Peugeot Traveller (2007-2016)

  • Liczba miejsc: 2-9
  • Pojemność bagażnika: od 770 l
  • Ceny: 13-60 tys. zł

D3X_5551

  • Dane techniczne: 2.0 HDi
    Pojemność: 1997 cm3, moc: 136 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 13,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,3 l/100  km

Traveller jest osobowym odpowiednikiem użytkowego Peugeota Experta II oraz „bratem” Citroena Jumpy II, Fiata Scudo II i Toyoty ProAce. Wnętrza osobowych wersji można aranżować na wiele sposobów. Po wyjęciu foteli funkcjonalnością nie odbiegają od dostawczych odmian. Przeciętną trwałością wykazuje się zawieszenie – na jego elementach dość często wykrywane są luzy. Codzienną eksploatację mogą uprzykrzać także kaprysy elektroniki.

  • Zalety i wady
    + Przestronne wnętrze
    + Dwie długości nadwozia
    + Baza tanich zamienników
    – Ograniczona podaż wersji osobowych
    – Dosyć surowe wnętrze

DSC_4372

Renault Kangoo II (od 2007 r.)

  • Liczba miejsc: 2-7
  • Pojemność bagażnika: 174-2688 l
  • Ceny: 12-40 tys. zł

_MG_4316

  • Dane techniczne: 1.6 16V
    Pojemność: 1598 cm3, moc: 106 KM, maksymalny moment obrotowy: 148 Nm, prędkość maksymalna:170 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 13,0 s, średnie zużycie paliwa: 7,5 l/100  km

Kangoo I (1997-2009) są tanie, ale zwykle skrajnie zużyte. Lepiej poszukać „dwójki”, która będzie też lepiej wykończona i wyposażona. Bliźniaczy Mercedes Citan pojawił się na rynku w 2012 r., a rok później Kangoo II przeszło lifting. Polecamy benzynowy silnik 1.6, który dobrze współpracuje z instalacjami LPG i jest łatwy w serwisie. Problemy generuje głównie elektronika.

  • Zalety i wady
    + Koszty zakupu i utrzymania
    + Ilość miejsca
    – Mała gama diesli (tylko 1.5 dCi)

_MG_3741

Volkswagen Caddy III (2003-2020)

  • Liczba miejsc: 2-7
  • Pojemność bagażnika: 190-3950 l
  • Ceny: 11-105 tys. zł

D3X_7661

  • Dane techniczne: 1.6 TDI
    Pojemność: 1598 cm3, moc: 102 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 170 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 12,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100  km

W trakcie długiego okresu produkcyjnego VW Caddy był modernizowany w 2010 i 2015 r. (auta po ostatnim liftingu bywają nazywane Caddy IV), dzięki czemu dotrzymywał kroku rywalom. Najgorszym wyborem będą egzemplarze z początku produkcji. Są już mocno zużyte, a pod maską często mają potencjalnie awaryjnego diesla 2.0 TDI PD. W Caddy z wysokim przebiegiem źródłem poważnych wydatków serwisowych może się okazać zużyta skrzynia DSG.

  • Zalety i wady
    + Szeroka paleta wersji silnikowych
    + Ergonomia i funkcjonalność wnętrza
    – Problemy z korozją w wielu autach
    – Komfort resorowania (sztywna oś z tyłu)

DSC_0944

Volkswagen Sharan II (od 2010 r.)

  • Liczba miejsc: 5-7
  • Pojemność bagażnika: 267-2430 l
  • Ceny: 28-120 tys. zł

D3X_1134

Dane techniczne: 2.0 TDI
Pojemność: 1968 cm3, moc: 140 KM, maksymalny moment obrotowy: 320 Nm, prędkość maksymalna: 194 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 10,9 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100  km

Status wciąż produkowanego modelu ogranicza spadek cen używanych Sharanów. Jego „bliźniakiem” jest Seat Alhambra. Za kierownicą aut dostarczanych przez portugalską fabrykę VW można szybko zapomnieć, że jedzie się minivanem. Usterki dotyczą w dużej mierze osprzętu silników.

  • Zalety i wady
    + Przestronność i wykończenie wnętrza
    + Właściwości jezdne
    + Udane diesle
    – Bardzo wysokie ceny ofertowe
    – Mały bagażnik przy jeździe w 7 osób

DSC_5356

Volkswagen T5 (2003-2015)

  • Liczba miejsc: 2-9
  • Pojemność bagażnika: od 664 l
  • Ceny: 17-76 tys. zł

_RM_4256

  • Dane techniczne: 2.0 TDI CR
    Pojemność: 1968 cm3, moc: 114 KM, maksymalny moment obrotowy: 250 Nm, prędkość maksymalna: 163 km/h, przyspieszenie 0-100  km/h: 16,9 s, średnie zużycie paliwa: 7,0 l/100  km

Piąta odsłona Transportera odstaje trwałością od legendarnego T4, co absolutnie nie oznacza, że to zły model. Potwierdzają to zresztą jego bardzo wysokie notowania na rynku wtórnym – zwłaszcza luksusowo wykończonych Multivanów czy kempingowych Californii. Tanie samochody albo są zaniedbane lub powypadkowe, albo mają monstrualne przebiegi. Diesel 1.9 TDI (84-105 KM) jest nieco za słaby do T5. Pięciocylindrowy 2.5 TDI (130-174 KM) był oferowany do 2009 r. Zastąpiła go jednostka 2.0  TDI CR (84-180 KM).

  • Zalety i wady
    + Ergonomia i wykończenie wnętrza
    + Zaopatrzenie w części
    – Wyśrubowane ceny ładnych aut
    – Problemy z benzynowym silnikiem 2.0 TSI

_RM_4101

PODSUMOWANIE

Osoby zainteresowane zakupem samochodu z przesuwnymi drzwiami nie mogą narzekać na skromny wybór. Wiele marek miało w swoich ofertach takie modele. Niektóre wersje zaskakiwały wręcz mocą silników czy standardem wykończenia wnętrza, który nie odstawał znacząco od znanego z limuzyn.

Przed zakupem należy skupić się na dokładnym sprawdzeniu stanu technicznego pojazdu. Przebieg to kwestia wtórna. Wiele z tych modeli jest kupowanych do pracy, więc wskazania liczników szybko rosną. Zdarza się, że milion kilometrów „pęka” w zaledwie 4-5 lat!

Czytaj także