Audi ujawniło dane jednej z najbardziej oczekiwanych tegorocznych nowości, czyli RS 3.
To jeszcze zdjęcia w kamuflażu, ale Audi wraz z nimi ujawniło wreszcie pierwsze konkrety na temat nowej generacji swojego najmocniejszego kompaktowego samochodu, czyli modelu RS 3. Ile ma mocy? Jak szybko przyspiesza od 0 do 100 km/h? Czy otrzymał jakieś nowatorskie rozwiązania?
Nową generację RS 3 wyposażono w 400-konny pięciocylindrowy turbodoładowany silnik 2.5. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 500 Nm i jest rozwijany już przy 2250 obr./min.
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa jedynie 3,8 s. To znakomity wynik jak na kompaktowego hatchbacka. Lub sedana, ponieważ RS 3 będzie dostępne w obu tych wersjach karoserii. Wcześniejsza generacja jest wolniejsza o 0,3 s.
Prędkość maksymalna nowego modelu wynosi 250 km/h, ale za dopłatą zostanie podwyższona do 280 km/h. Jest jeszcze jedna opcja: w pakiecie RS dynamic otrzymujemy nie tylko karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, ale także np. maksymalne 290 km/h.
RS 3 to pierwszy samochód Audi z systemem RS Torque Splitter, który bardzo dokładnie rozdziela moment obrotowy między tylnymi kołami. Dzięki niemu auto prowadzi się bardziej precyzyjnie, jest zwinniejsze i mniej podsterowne.
RS Torque Splitter rozdziela moment nie tylko w oparciu o aktualne warunki jazdy, ale także np. o tryb wybrany przez kierowcę w systemie Audi drive select. W sumie jest ich aż siedem. Są to:
Tryby nie tylko zmieniają charakterystykę silnika, amortyzatorów i wspomagania układu kierowniczego oraz brzmienie wydechu, ale także modyfikują działanie RS Tourqe Splittera. Na przykład w trybach Comfort i Efficiency moment obrotowy jest kierowany na obie osie, ale bardziej faworyzowana jest przednia. W Auto torque splitter rozdziela go w bardziej zrównoważony sposób, a w Dynamic przekazuje tyle momentu obrotowego na tylne koła, ile to możliwe z punktu widzenia warunków jazdy.
Nowe Audi RS 3 otrzymało także system Launch Control pozwalający ruszyć z maksymalnym możliwym przyspieszeniem.
Standardem jest sportowe zawieszenie z nowymi amortyzatorami, ale za dopłatą klient otrzyma zawieszenie aktywne, które reaguje na zmieniające się warunki jazdy w ciągu kilku tysięcznych części sekundy. Nowe RS 3 jest o centymetr niższe od Audi S3 i o 2,5 cm niższe od zwykłego A3.
Kolejna generacja RS 3 pojawi się na polskim rynku już w trzecim kwartale 2021 r. W 2022 r. gamę może uzupełnić jeszcze jedna wersja nadwoziowa, przypominającą z profilu Audi A5 Sportback.