Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Audi RS 3

400 KM i 3,8 s od 0 do 100 km/h – najnowsze Audi RS 3

Audi ujawniło dane jednej z najbardziej oczekiwanych tegorocznych nowości, czyli RS 3.

  • 5 cylindrów i 500 Nm
  • W opcji prędkość maksymalna 290 km/h
  • Aż 7 trybów jazdy

To jeszcze zdjęcia w kamuflażu, ale Audi wraz z nimi ujawniło wreszcie pierwsze konkrety na temat nowej generacji swojego najmocniejszego kompaktowego samochodu, czyli modelu RS 3. Ile ma mocy? Jak szybko przyspiesza od 0 do 100 km/h? Czy otrzymał jakieś nowatorskie rozwiązania?

Osiągi Audi RS 3

Nową generację RS 3 wyposażono w 400-konny pięciocylindrowy turbodoładowany silnik 2.5. Jego maksymalny moment obrotowy wynosi 500 Nm i jest rozwijany już przy 2250 obr./min

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa jedynie 3,8 s. To znakomity wynik jak na kompaktowego hatchbacka. Lub sedana, ponieważ RS 3 będzie dostępne w obu tych wersjach karoserii. Wcześniejsza generacja jest wolniejsza o 0,3 s.

Prędkość maksymalna nowego modelu wynosi 250 km/h, ale za dopłatą zostanie podwyższona do 280 km/h. Jest jeszcze jedna opcja: w pakiecie RS dynamic otrzymujemy nie tylko karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, ale także np. maksymalne 290 km/h.

RS Torque Splitter

RS 3 to pierwszy samochód Audi z systemem RS Torque Splitter, który bardzo dokładnie rozdziela moment obrotowy między tylnymi kołami. Dzięki niemu auto prowadzi się bardziej precyzyjnie, jest zwinniejsze i mniej podsterowne.

RS Torque Splitter rozdziela moment nie tylko w oparciu o aktualne warunki jazdy, ale także np. o tryb wybrany przez kierowcę w systemie Audi drive select. W sumie jest ich aż siedem. Są to:

  1. Comfort
  2. Auto
  3. Dynamic
  4. Efficiency
  5. RS Individual
  6. RS Performance
  7. RS Torque Rear

Tryby nie tylko zmieniają charakterystykę silnika, amortyzatorów i wspomagania układu kierowniczego oraz brzmienie wydechu, ale także modyfikują działanie RS Tourqe Splittera. Na przykład w trybach Comfort i Efficiency moment obrotowy jest kierowany na obie osie, ale bardziej faworyzowana jest przednia. W Auto torque splitter rozdziela go w bardziej zrównoważony sposób, a w Dynamic przekazuje tyle momentu obrotowego na tylne koła, ile to możliwe z punktu widzenia warunków jazdy.

Nowe Audi RS 3 otrzymało także system Launch Control pozwalający ruszyć z maksymalnym możliwym przyspieszeniem.

Standardem jest sportowe zawieszenie z nowymi amortyzatorami, ale za dopłatą klient otrzyma zawieszenie aktywne, które reaguje na zmieniające się warunki jazdy w ciągu kilku tysięcznych części sekundy. Nowe RS 3 jest o centymetr niższe od Audi S3 i o 2,5 cm niższe od zwykłego A3.

Kolejna generacja RS 3 pojawi się na polskim rynku już w trzecim kwartale 2021 r. W 2022 r. gamę może uzupełnić jeszcze jedna wersja nadwoziowa, przypominającą z profilu Audi A5 Sportback.

Audi RS 3
W gamie nowego RS 3 początkowo znajdą się dwie wersje karoserii: hatchback i sedan.
Audi
Audi RS 3
Osiągi obu odmian będą identyczne.
Audi
Audi RS 3
W porównaniu z A3 i S3 nowe RS 3 będzie mieć np. większe boczne wloty powietrza w przednim zderzaku.
Audi
Audi RS 3
Na razie producent opublikował zdjęcia nowego RS 3 wyłącznie w kamuflażu.
Audi
Audi RS 3
Opcjonalne aktywne zawieszenie dopasuje się do warunków jazdy w ciągu kilku tysięcznych części sekundy.
Audi
Audi RS 3
Ciąg cyfr na kamuflażu pokazuje kolejność działania pięciu cylindrów 400-konnego silnika.
Audi
Audi RS 3
Tylny spoiler w RS 3 sedanie jest bardzo subtelny.
Audi
Audi RS Torque Splitter
Nowe RS 3 to pierwsze Audi wyposażone w RS Torque Splitter.
Audi
Audi RS 3
Nowa generacja Audi RS 3 pojawi się w Polsce w trzecim kwartale 2021 r.
Audi

Czytaj także