Audi poinformowało, że od sezonu 2026 będzie dostarczało silniki do bolidów F1 jednego z zespołów.
Zaangażowanie w sporty motorowe przyniosło Audi wiele wspaniałych triumfów, zarówno w świecie rajdowym, jak i wyścigowym. Bodaj największe sukcesy niemiecka marka odniosła w wyścigach długodystansowych, w tym 13-krotnie wygrywając w klasyfikacji generalnej najsłynniejszego 24-godzinngo – LeMans.
Teraz Audi zdecydowało, że czas na wejście do świata Formuły 1. Na debiut trzeba będzie jednak sporo poczekać, bo aż do 2026 r. Niestety fani marki nie mogą liczyć na możliwość kibicowania kierowcom zespołu Audi Sport. Audi poprzestanie bowiem na dostarczaniu jednostki napędowej jednemu z teamów (informacje o tym, któremu, zostaną ujawnione pod koniec bieżącego roku).
New rules, new lap. Audi joins Formula 1 in 2026. The combination of high performance and competition is always a driver of innovation and technology transfer in our industry >> https://t.co/yXdZePn35o#Audi #F1 #Formula1 #team #news #automotive @F1 pic.twitter.com/37uOKY6wR1
— Audi (@AudiOfficial) August 26, 2022
Decyzja ta (tzn. zaangażowanie techniczne w F1) jest podyktowana kilkoma czynnikami. Pierwszy z nich to zmiany w regulaminie F1, które wejdą w życie w 2026 roku – kładą one większy nacisk na elektryfikację i zastosowanie zaawansowanych proekologicznych paliw. Ponadto do 2030 r. F1 ma być serią wyścigową neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla. Wszystkie te założenia pasują do długofalowego podejścia do rozwoju także marki Audi.
Poza tym Formuła 1, jak zaznaczono w komunikacie, wzbudza wielkie emocje, jest globalnie rozpoznawalna i technicznie zaawansowana oraz obecna na wszystkich rynkach ważnych dla Audi. W 2021 r. ponad 1,5 miliarda osób obejrzało transmisje z wyścigów, a popularność tej dziedziny sportu wyraźnie wzrasta. Wszystko to tworzy idealną kombinację z promocyjno-marketingowego punktu widzenia.
Drivers wanted. Submit CV.#Audi #F1 #Formula1 #team #news #automotive #job @F1 pic.twitter.com/maEyvLK89T
— Audi (@AudiOfficial) August 26, 2022
Od 2026 r. w hybrydowym układzie napędowym bolidu F1 (składającym się z silnika elektrycznego, akumulatora, elektroniki sterującej oraz silnika benzynowego) moc jednostki elektrycznej ma znacząco wzrosnąć w porównaniu z aktualnymi pojazdami i wynosić niemal tyle, ile spalinowej (obecnie to ok. 544 KM). Silnik 1.6 turbo ma być zasilany zaawansowanym paliwem przyjaznym dla środowiska (to był jeden z warunków wejścia Audi do F1).
Hybrydowy układ napędowy będzie opracowywany w Audi Sport w Neuburg an der Donau (Bawaria, Niemcy), niedaleko głównej siedziby marki w Ingolstadt. Osobą odpowiedzialną za prowadzenie całego projektu „Audi w F1” został Adam Baker – doświadczony inżynier związany z branżą motoryzacyjną i wyścigową, który przez ostatnie trzy lata pracował w FIA.