Po pięciu miesiącach 2021 r. Volkswagen Golf ponownie jest najczęściej kupowanym nowym samochodem osobowym w Europie.
Od lat regułą, z drobnymi wyjątkami, było to, że Volkswagen Golf jest co miesiąc najlepiej sprzedającym się samochodem osobowym w Europie. Ten rok przyniósł jednak spore zmiany na liście bestsellerów.
W styczniu na pierwszym miejscu znalazła się Toyota Yaris, natomiast w lutym wyprzedził ją Peugeot 208 i utrzymał się na czele także po marcu i kwietniu. Niemiecki kompakt, którego gama stopniowo się rozrasta (m.in. o wersje sportowe, ale przede wszystkim o odmianę z nadwoziem kombi), zaczął jednak odrabiać straty.
W maju Golf ponownie znalazł się na topie – kupiono go w 23 190 egzemplarzach (wszystkie dane: Jato Dynamics). Na drugim miejscu uplasowało się Renault Clio (19 703 szt.), a na trzecim – Fiat 500 (18 353 szt.). W efekcie po pięciu miesiącach Volkswagen ponownie jest najchętniej kupowanym modelem na Starym Kontynencie, wyprzedzając Peugeota 208 oraz Toyotę Yaris.
Sprzedaż samochodów w Europie wyraźnie rośnie w stosunku do ubiegłego roku, co widać choćby po wynikach 50. najczęściej rejestrowanych modeli. Wśród nich – w okresie od stycznia do maja włącznie – tylko jeden notuje bowiem spadek popularności. To Ford Focus (–31,1%). Niejako dla równowagi najbardziej wzrósł popyt na Fordy Kuga (+320,9%) i Puma (+159,0%).
Na liście top 50 połowa modeli to SUV-y lub crossovery. Ulubionym jest obecnie Peugeot 2008 (88 041 szt.), a na kolejnych miejscach znajdują się Volkswageny: Tiguan (86 411 szt.) oraz T-Roc (85 270 szt.).
Wśród modeli marek premium podium przedstawia się zaś następująco: Volvo XC40 (60 148 szt.; ogólnie miejsce 19.), Mercedes klasy A (59 967 szt.; miejsce 21.) oraz BMW serii 3 (54 714 szt.; miejsce 25.).
Wśród samochodów elektrycznych na pierwszym miejscu uplasowała się Tesla Model 3, która wygrała z konkurencją zarówno w maju (8810 szt.), jak i prowadzi po pięciu miesiącach tego roku z wynikiem 40 858 szt. Daje jej to ogólnie 40. miejsce, przed takimi autami jak np. Opel Crossland, Skoda Karoq czy Mercedes GLC. Wśród „elektryków” w maju za Teslą znalazły się Volkswagen ID.3 (6031 szt.) oraz Renault Zoe (5738 szt.). Konkurencja w tym segmencie robi się niezwykle zażarta i coraz więcej modeli walczy o palmę pierwszeństwa, zatem bardzo ciekawe jest to, jaki model pod koniec roku wysforuje się na czoło stawki.
Warto na koniec przypomnieć ogólne wyniki sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie (30 krajów: EU, EFTA i Wielka Brytania). W okresie I-V 2021 r. zarejestrowano ich 5 204 398 – więcej aż o 31,1% (1 234 557 szt.) niż w analogicznym okresie 2020 r.
Poniżej lista 10 modeli nowych samochodów osobowych, które sprzedały się najlepiej w Europie w okresie I-V 2021 r. (dane: Jato Dynamics).
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-V 2021 r. (szt.) | Zmiana do I-V 2020 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen Golf | 99 259 | +3,8 |
2 | Peugeot 208 | 95 585 | +45,1 |
3 | Toyota Yaris | 92 559 | +65,8 |
4 | Peugeot 2008 | 88 041 | +143,4 |
5 | Renault Clio | 87 558 | +7,2 |
6 | Opel/Vauxhall Corsa | 86 981 | +38,7 |
7 | Volkswagen Tiguan | 86 411 | +32,7 |
8 | Volkswagen T-Roc | 85 270 | +58,6 |
9 | Citroen C3 | 78 566 | +58,2 |
10 | Skoda Octavia | 75 427 | +26,0 |