Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BYD Seal 5 DM-i – przód

Najszybciej rozwijający się producent samochodów na świecie łapie zadyszkę

fot. BYD

Najszybciej rozwijający się producent samochodów na świecie łapie zadyszkę

Najszybciej rozwijający się producent samochodów na świecie właśnie zwalnia tempo. BYD, bo o nim mowa, raczej nie osiągnie ambitnych tegorocznych celów sprzedażowych.

BYD, który jeszcze w 2022 roku na całym świecie sprzedał 1,86 mln samochodów, w zeszłym roku znalazł już 4,3 mln nabywców. Ba, w październiku 2024 roku na jego produkty skusiło się ponad 0,5 mln klientów, co dało mu pozycję wicelidera światowego rankingu.

Obecnie BYD zaczął umacniać się w Europie, gdzie początkowo wszedł z gamą samochodów elektrycznych, a więc niespecjalnie dostosowanych do gustów tutejszych klientów. Od jakiegoś czasu Chińczycy naprawiają ten błąd, oferując kolejne modele hybrydowe

BYD Seal 5 DM-i
Seal 5 DM-i to nowość BYD-a na polskim rynku. Cena startuje od niecałych 130 tys. zł. 
fot. BYD

Dosłownie przed chwilą w Polsce zadebiutowało drugie (po modelu Seal U DM-i) takie auto w postaci Seala 5 DM-i. To niemal 4,8-metrowa limuzyna z napędem hybrydowym typu plug-in o mocy 212 KM, zdolna na samym prądzie pokonać nawet 100 km. Cena? Od niecałych 130 tys. zł. 

Chińczycy zaciągają hamulec ręczny

Ale BYD ostatnio zaczyna łapać zadyszkę na najważniejszym dla siebie rynku. Czyli w Chinach, gdzie ostatnio oskarżono go również o sztuczne zawyżanie swoich wyników. W jaki sposób?

Otóż ten gigant w Państwie Środka stosował proceder sprzedawania samochodów nowych, jako używane, ale z praktycznie z zerowym przebiegiem. W ten sposób klienci uzyskiwali atrakcyjną cenę, a BYD – dodatkowe dotacje rządowe za dostawę nowych samochodów na prąd. 

BYD_FABRYKA
BYD w niektórych swoich fabrykach zrezygnował z produkcji na trzecią zmianę. 
fot. BYD

To nie wszystkie złe wieści z Chin. Zgodnie z informacjami Reutersa BYD został właśnie zmuszony do ograniczenia produkcji w swoich fabrykach. Kilka z nich zrezygnowało z nocnych zmian, w rezultacie czego ich moce zostały zmniejszone o 1/3. 

Co więcej, BYD odłożył także plany budowy nowych linii produkcyjnych.

BYD wywołał wojnę rabatową

Aby utrzymać wzrosty sprzedaży, BYD w maju tego roku wprowadził m.in. ogromne rabaty, sięgające 34%, na ponad 20 modeli samochodów, czym wywołali wojnę rabatową. Od stycznia do maja 2025 roku sprzedaż BYD-a w Państwie Środka wzrosła o 11% względem tego samego okresu ubiegłego roku. 

Mało prawdopodobne jest jednak, że ten chiński koncern osiągnie w tym roku plan zakładający sprzedaż 5,5 mln aut. Jeśli nie dopnie swego, grozi mu spadek rentowności. 

BYD
Zadyszka u BYD-a, który co rusz sypie nowościami, może spowodować ograniczenie zysków. 
fot. BYD

Zgodnie z badaniem Car Industry Analysis BYD w 2024 roku na jednym samochodzie zarabiał 1556 euro, czyli niewiele mniej niż w 2023 roku (1604 euro). Dało mu to 16. miejsce na liście w otoczeniu JLR-a (1794 euro) oraz Renault (1137 euro). 

W przypadku piątej Tesli to 3801 euro. Siódma w zestawieniu Toyota w 2024 roku na jednym sprzedanym samochodzie zarabiała zaś 2710 euro

Czytaj także