Honda poważnie zabrała się za odrabianie strat na europejskim rynku. Ma jej w tym pomóc m.in. najnowszy hybrydowy SUV tej japońskiej marki – ZR-V. Model wypełni lukę pomiędzy mniejszym HR-V a większym CR-V, a za jego naturalnego konkurenta można uznać choćby popularną Toyotę Corollę Cross. Zadanie ma więc niełatwe.
Portfolio Hondy w ostatnich latach nie przekonywało w naszym kraju różnorodnością. O udział w rynku rywalizowało zaledwie kilka modeli. To się niebawem zmieni. Nowe auto – ZR-V – uzupełnia gamę w popularnym segmencie kompaktowych SUV-ów i ma wypełnić lukę między większym CR-V a miejskim crossoverem HR-V.
Honda ZR-V ma ok. 4,6 m długości i 1,84 m szerokości, jest więc mniej więcej tak duża jak VW Tiguan. Wnętrze oferuje wystarczającą ilość miejsca dla czterech dorosłych osób, przyjemne materiały i bogate wyposażenie. To ostatnie obejmuje wiele rozwiązań z zakresu łączności, w tym Apple CarPlay i Android Auto, a także różne usługi online.
Nowoczesny kokpit starannie wykończono stosunkowo wysokiej jakości materiałami. Błyszczy prostą obsługą, a także funkcjonalnymi detalami. Uwagę zwracają efektownie wkomponowane nawiewy.
Rozczarowuje natomiast bagażnik, który pomieści skromne jak na tę klasę 380 l. Wrażenia nie robi też maksymalna pojemność: 1312 l. Za to Honda ma elektryczną klapę, która automatycznie się zamyka, gdy oddalimy się od samochodu. Aby ją ponownie otworzyć, wystarczy wsunąć stopę pod tylny zderzak.
Podczas jazdy japoński pojazd przekonuje skuteczną izolacją akustyczną. Na pochwałę zasługuje również ogólny komfort zawieszenia. Konwencjonalne elementy resorująco-tłumiące pewnie wybierają większość nierówności, ale podczas jazdy z niższą prędkością zaskakująco wyraźnie informują o mniejszych wybojach. Pasażerowie docenią natomiast wygodnie wyściełane fotele o dużym zakresie regulacji.
Choć Honda nie ustaje w podkreślaniu, że nowy ZR-V to dynamiczny SUV, nie należy oczekiwać, że japoński samochód dostarczy wyjątkowo dużo radości z jazdy. Nie skręca wystarczająco zwinnie, a do tego w szybkich łukach dość wcześnie ujawnia tendencję do podsterowności.
Do wysokiego poziomu bezpieczeństwa przyczynia się cały szereg seryjnie montowanych systemów wsparcia, w tym ostrzeganie przed kolizją z wykrywaniem pieszych i aktywnym hamowaniem, rozpoznawanie znaków drogowych i adaptacyjny tempomat z asystentem jazdy w korku.
Choć wąskie słupki, wyprofilowana maska i duża tylna szyba zapewniają dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, to na pokładzie zawsze znajdziemy kamerę cofania i czujniki parkowania.
Za napęd odpowiada typowy dla marki układ hybrydowy e:HEV. W zależności od sytuacji na drodze i zapotrzebowania na moc przednie koła napędza silnik elektryczny, dwulitrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub obie jednostki naraz.
Moc systemowa wynosi 184 KM, dzięki czemu ZR-V przyspiesza jak pojazd całkowicie elektryczny i w ok. 8 s osiąga prędkość 100 km/h. Moc można precyzyjnie dozować, a – również dzięki dobremu wygłuszeniu silnika benzynowego – kierowca w niewielkim stopniu zauważa pracę skomplikowanego układu. Zużycie paliwa w cyklu WLTP wynosi 5,8 l na 100 km, japoński SUV jest więc też całkiem wydajny.
Dane techniczne | Honda ZR-V e:HEV |
---|---|
Silnik | benzynowy + elektr. |
Pojemność skokowa | 1993 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna (benz./el./syst.) | 143/184/184 KM |
Maks. mom. obr. (benz./el./syst.) | 186/315/b.d. Nm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 173 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Średnie zużycie paliwa | 5,7-5,8 l/100 km |
CENA | od 189 900 zł |
Honda ZR-V jest aktulanie dostępna w tzw. ofercie przedsprzedażowej. Ceny zaczynają się od 189 900 zł, a kończą na 211 900 zł.
Honda ZR-V debiutuje w otoczeniu pełnym rywali najwyższej klasy. Dopiero się okaże, czy odniesie sukces i sięgnie czołowych pozycji w statystykach rejestracji. Do jej atutów należy wydajny napęd hybrydowy, wadą jest natomiast nieduży bagażnik i stosunkowo wysoka cena.
Czas pokaże, czy połączenie przynależności do pożądanego segmentu rynkowego z efektywnym napędem hybrydowym przysporzy Hondzie popularności.