Jak podaje uznana firma analityczna Jato Dynamics, w kwietniu w Europie (dane obejmują 28 państw) sprzedano 1 078 521 nowych samochodów osobowych. To zaledwie o 1399 egzemplarzy (0,1%) więcej niż w kwietniu 2024 r. Z kolei w ciągu czterech miesięcy 2025 r. nabywców znalazło już 4 4467 681 szt. – więcej o 6560 szt. niż w okresie od stycznia do kwietna 2024 r. (+0,14%).
Do tej pory na prowadzeniu wśród najchętniej kupowanych samochodów znajdowała się Dacia Sandero. W kwietniu nastąpiła jednak zmiana na pierwszej pozycji, na którą awansowało, pochodzące z tego samego koncernu, Renault Clio (kwietniowa sprzedaż: 18 997 do 18 590 szt.). Co ciekawe, to pierwszy miesiąc triumfu Clio od czerwca 2020 r.
Niewielka przewaga Clio w czwartym miesiącu nie wpłynęła jednak na miejsce Sandero w okresie I-IV 2025 r. – nadal jest ono liderem, z wynikiem 85 697 szt. Na szczególne wyróżnienie wśród modeli zasługuje VW Tiguan, który zajął w kwietniu 4. lokatę i popisał się aż 32-procentowym wzrostem. Z kolei Golf (miejsce 8.) zanotował spadek popytu aż o 29% – największy w top 10 za IV miesiąc br.
Naprawdę ciekawie przedstawia się sytuacja na rynku elektryków. W kwietniu sprzedano ich w europie 184 312 szt. (17% wszystkich aut), co oznacza aż 28-procentowy wzrost rok do roku. W kwietniu najpopularniejszymi markami pod względem sprzedaży aut BEV okazały się Volkswagen (23 514 szt.; +61%), BMW (14 867 szt.; +5%) oraz Skoda (13 598 szt.; +214%).
Największym zaskoczeniem jest jednak to, że na 10. miejscu znalazła się chińska firma BYD, która sprzedała 7231 aut na prąd (wszystkich znacznie więcej, bo w gamie ma też hybrydę plug-in Seal U DM-i). Tym samym po raz pierwszy wysforowała się przed Teslę, która znalazła nabywców na 7165 samochodów. Trzeba przy tym zaznaczyć, że BYD rozpoczął szerszą ekspansję w Europie (poza Norwegią) dopiero w końcowych miesiącach 2022 r.
Sporo o sytuacji mówią też zmiany w popycie na auta obu firm – Tesla w kwietniu 2025 r. straciła 49% w stosunku do kwietnia 2024 r., zaś BYD zyskał aż 359% (także dzięki posiadaniu w ofercie PHEV-ów; same "elektryki" wzrosły o 169%). Jak wynika z danych Jato Dynamics, BYD jest zdecydowanie na fali – sprzedał np. więcej aut niż Fiat, Seat i Dacia w Wielkiej Brytanii, niż Fiat i Seat we Francji, niż Seat we Włoszech czy Fiat w Hiszpanii. A to wszystko jeszcze przed uruchomieniem europejskiej fabryki na Węgrzech…
Jeśli chodzi o najchętniej kupowane modele samochodów elektrycznych, to pierwsza dziesiątka za kwiecień przedstawia się następująco: Skoda Elroq (7998), VW ID.3 (6932), VW ID.7 (6776, VW ID.4 (6297), Kia EV3 (5680), Renault 5 (5662), BMW iX1 (5518), Skoda Enyaq (5037), Tesla Model Y (495) oraz Citroen C3 (3962).
Miejsce | Marka/model | Rejestracje IV 2025 r. (szt.) | Zmiana do IV 2024 r. |
---|---|---|---|
1 | Renault Clio | 18 997 | -3,0% |
2 | Dacia Sandero | 18 590 | -28,0% |
3 | Peugeot 208 | 16 529 | -6,0% |
4 | Volkswagen Tiguan | 16 277 | +32,0% |
5 | Citroen C3 | 16 113 | +7,0% |
6 | Toyota Yaris Cross | 15 989 | +14,0% |
7 | Dacia Duster | 15 900 | +17,0% |
8 | Volkswagen Golf | 15 575 | -29,0% |
9 | Volkswagen T-Roc | 15 365 | -21,0% |
10 | Toyota Yaris | 15 277 | -11,0% |