Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno (2023) – przód

Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno – czy hybrydowa Toyota Yaris ma czego się bać? | TEST

archiwum/Motor

Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno – czy hybrydowa Toyota Yaris ma czego się bać? | TEST

Skoro hybrydy najlepiej spisują się w mieście, to najwięcej sensu powinny mieć te w miejskich rozmiarach. Czy potwierdzi to test odnowionego Renault Clio w hybrydowej wersji?

Najszerszą ofertę hybryd, bo aż 9, ma u nas oczywiście ich „matka”, Toyota, a pokrewny Lexus dorzuca do tego 7 swoich modeli. Na trzecim miejscu, ex aequo z Hondą, plasuje się Renault, oferujące obecnie pięć aut z takim napędem: Clio, Captura, Arkanę, Australa i Espace. Pierwsze z nich przeszło właśnie lifting. Testujemy odświeżone wydanie Clio właśnie z napędem hybrydowym.

Wygląd i wnętrze – bez zastrzeżeń

Odnowione Renault Clio ma odświeżony przód o wyraźniejszym niż dotychczas designie, z ciekawymi, wielosegmentowymi światłami dziennymi. Z tyłu odróżnia się od modelu sprzed face liftingu wycięciami po bokach zderzaka i wypełnieniem świateł.

Renault Clio E Tech 145 full hybrid techno tył
Renault Clio po liftingu to groźny rywal popularnej na naszym rynku Toyoty Yaris, zwłaszcza w oszczędnej wersji hybrydowej.

Testujemy auto w wersji wyposażeniowej techno, w której siedzenia, a także fragmenty przednich drzwi oraz deski rozdzielczej, pokrywa tencel. Tkanina ta jest nie tylko przyjemnie miękka, ale i ekologiczna – austriacka firma Lenzing wytwarza ją przy użyciu energii odnawialnej, w 60% z włókien z masy celulozowej z bioźródeł.

Poza przyjemnym wykończeniem (nie tylko siedzeń) kabina wyróżnia się niezłą ergonomią i bardzo przyjaznym sposobem obsługi multimediów, komputera pokładowego czy innych ważnych przyrządów. Nic nie wymaga tu studiowania instrukcji, wszelkie funkcje łatwo odnaleźć i uruchomić, przyciski na pionowym ekranie są duże, więc nietrudno w nie trafić nawet podczas jazdy, klimatyzacją zarządza się przy pomocy pokaźnych pokręteł, a do obsługi audio służy wygodny pilot przy kierownicy.

Na brak miejsca też trudno narzekać: w obu rzędach mieszczą się wysokie osoby, przy odrobinie współpracy (jeśli jadący z przodu nieco podkurczą nogi) – także jednocześnie.

Bagażnik ma solidną jak na miejską hybrydę pojemność 301 l, a pod dnem może mieścić opcjonalną „dojazdówkę”.

Zużycie paliwa – płynność popłaca

Jeszcze niżej pod podłogą przestrzeni bagażowej jest akumulator układu hybrydowego. Nie za duży (1,2 kWh), ale wystarczający, by po mieście Clio poruszało się głównie w trybie elektrycznym, zużywając przy tym skromne 4,5-5,5 l benzyny na 100 km. Na trasach pokonywanych płynnie z prędkościami nieprzekraczającymi „setki” auto potrafi spalić nawet mniej niż 4 litry. Na autostradzie trzeba być gotowym na dwukrotnie wyższy (czyli wciąż akceptowalny) wynik.

Dane techniczne Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno
Silnik  benzynowy + 2 x elektryczny
Pojemność skokowa 1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 94 KM/5600
Moc maksymalna (elektr./syst.) 49+20/145 KM
Maks. moment obr. (benz.) 148 Nm/3200
Maks. moment obr. (elektr./syst.) 205+50/b.d. Nm
Napęd; skrzynia biegów przedni; aut./wielotryb.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 405/180/144/258 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność 1238/520 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 301/979 l
Pojemność zbiornika paliwa 39 l (Pb 95)
Opony 195/55 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 174 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Średnie zużycie paliwa 4,2 l/100 km
Zasięg 920 km

Benzynowy silnik często gaśnie, także powyżej 100 km/h. Przy niespiesznym rozpędzaniu utrzymuje w miarę stałe obroty, a po mocniejszym dodaniu gazu nie „zawiesza się” na wysokich, lecz z pomocą wielotrybowej skrzyni moduluje swój dźwięk i nie męczy uszu. Gdy z napędu Clio „wyciśnie się” wszystko, potrafi on jednak hałasować. Niezbyt dobre wrażenie robi też dość ospała reakcja na nagłe dodanie gazu. Sam „sprint do setki” w 9,3 s w zupełności wystarcza.

 Dane testowe Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,3 s
Przyspieszenie 0-140 km/h 18,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 36,8 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 57,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,9 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 5,0/4,0/4,5 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 860 km

Wygodnie, cicho i w rozsądnej cenie

Auto prowadzi się przyzwoicie, ale dla szukających emocji „za kółkiem” są w tej klasie inne modele. Za to komfortem jazdy Renault wybija się ponad przeciętność. Na uwagę zasługuje też niezłe wyciszenie.

Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno przód w ruchu na trasie
Hybrydowe Renault Clio najlepiej czuje się w ruchu miejskim i podmiejskim.

Hybrydowe Clio można kupić za mniej niż 100 tys. zł – to bardzo rozsądna kwota. Testowana wersja techno kosztuje wciąż niezłe 107 900 zł, zapewniając przy tym dobre wyposażenie i rozsądnie wycenione pakiety dodatków.

WYPOSAŻENIE/CENY (w zł) Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno
Poduszki czoł./bocz./kurt./centr. +/+/+/–
Asyst. pasa ruchu/martwego pola +/3200*
Asyst. znaków/zapobieg. kolizji +/+
Klimatyzacja aut. 1-/2-strefowa +/–
Cyfrowe zegary/ładowarka ind. +/+
Nawigacja/ekran head-up   3500*/–
Czujniki parkowania t./p. i t. +/ 3000*
Asystent parkowania  3000*
Kamera cofania/kamery 360º +/3000*
Tempomat/aktywny tempomat +/ 3200*
Szklany dach/dostęp bezkluczykowy –/+
Podgrzewane fotele/kierownica 1500*/1500*
Fotele półskórzane/skórzane +/–
Światła główne LED/przeciwm. +/–
Aluminiowe felgi 16''/17''/18'' +/1200*/–
Lakier metalik 2200
Cena wersji podstawowej (z tym samym silniukiem) 99 200 zł
Cena wersji techno 107 900 zł

* pakiet

Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno – plusy i minusy

Nadwozie i wnętrze

  • przyjemne wnętrze
  • wygodna obsługa
  • niezłe wyciszenie
  • sporo schowków
  • niezbyt imponująca przestrzeń na nogi
  • niektórym design Clio („ostry” przód, obła reszta) może się wydać niespójny

Układ napędowy

  • bardzo nieduże zapotrzebowanie na benzynę, zwłaszcza w ruchu miejskim i podmiejskim
  • niezłe osiągi
  • płynna praca napędu
  • hałas podczas dynamicznego przyspieszania

Właściwości jezdne

  • wyższy niż przeciętny w tej klasie komfort podróżowania
  • przyjemne prowadzenie – pewne, z bezpieczną tendencją do podsterowności
  • twarde wybieranie krótkich poprzecznych nierówności

Wyposażenie i cena

  • rozsądna cena
  • bardzo przyzwoite wyposażenie standardowe testowanej wersji
  • korzystnie wycenione pakiety opcji
  • niektóre elementy, jak podgrzewanie foteli, powinny być seryjne

Renault Clio E-Tech 145 full hybrid techno – test: podsumowanie

Preferujący płynną jazdę i nagradzający ją niskim zapotrzebowaniem na paliwo hybrydowy napęd bardzo pasuje do charakteru Clio, do jego sporego, przyjemnie wykończonego i przyjaznego podróżnym wnętrza, a także do sprawnie czuwającego nad komfortem podróżujących zawieszenia. Stosunkowo niewysoka cena z pewnością mu nie zaszkodzi.

Czytaj także