Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Renault Clio III

Miejski model Renault okazuje się lepszy niż opinie o nim. Clio III jest całkiem trwałe, a do tego wygodne i niedrogie.

  • Lata produkcji: 2005-2012
  • Silniki: benz. 1.2-2.0 (65-200 KM), diesle 1.5 (68-106 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 399-420/258 cm, szerokość/wysokość: 172/149 cm, bagażnik: htb 288-1028 l, kmb 439-1277 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Clio ma duży rozstaw osi, dzięki czemu mogą nim wygodnie podróżować cztery dorosłe osoby. Plusy przyznajemy też za komfortowe zawieszenie oraz pojemny bagażnik o regularnych kształtach.

Renault-Clio-III_3
Droższe wersje wyposażeniowe otrzymywały deskę rozdzielczą z miękką górną częścią.

SILNIKI

Silniki benzynowe to najbezpieczniejszy wybór. Są wolne od poważnych awarii. Nie trzeba się też bać doładowanej odmiany 1.2 TCe, która zapewnia dobre osiągi i nieźle współpracuje z LPG. Diesle zwykle są mocno zużyte. Nikt nie kupował ich do jazdy po mieście.

AWARYJNOŚĆ

W dieslu 1.5 dCi, szczególnie gdy miał rzadko wymieniany olej, zawodzą trwałe panewki i turbo. Możliwe są też awarie pompy wtryskowej. Ze względu na koszty naprawa coraz częściej sprowadza się do montażu używanego silnika. W silnikach benzynowych możliwe są wycieki, usterki cewek i czujników (np. sonda lambda). Przełącznik zespolony przy kierownicy potrafi się stopić. Zawodzą też karty zapłonowe. Niezbyt trwałe hamulce.

KOSZTY

Relatywnie prosta budowa, łatwo dostępne zamienniki i duża baza używanych części sprawiają, że naprawy Clio są łatwe i dość tanie. Poradzi sobie z nimi każdy mechanik. Specjalista jest potrzebny tylko do okiełznania kapryszącej elektroniki.

SYTUACJA RYNKOWA

Blisko 800 aut do wyboru. Niestety trzeba przekopać się przez bezkres ogłoszeń dotyczących zaniedbanych Clio z flot.

Renault-Clio-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Pomiar grubości lakieru na przednich błotnikach nie ma sensu – są wykonane z plastiku (który niestety pęka nawet przy małych kolizjach). Reszta nadwozia jest stalowa.
  • Bazowa wersja Authentique nie ma klimatyzacji czy dzielonej tylnej kanapy. Nie warto kupować tak ubogo wyposażonego auta, bo będzie trudne do sprzedania.
  • Clio Grandtour to jedno z ostatnich miejskich kombi. Jego bagażnik mieści 439-1277 l.

CENY

5000 zł – Najtańsze, świeżo sprowadzone, często poflotowe Clio z dieslem, wysokim przebiegiem i śladami użytkowania.
12 000 zł – Średnia cena ofertowa Clio spadła względem ubiegłego roku o około 3 tys. zł. Można trafić na krajowe auta.
24 000 zł – Najdroższe „cywilne” Clio III. Za sportowe, kolekcjonerskie już Clio RS trzeba zapłacić 25-45 tys. zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 16V 1.2 TCe 1.4 2.0 Sport 1.5 dCi 1.5 dCi 1.5 dCi
Pojemność skokowa 1149 cm³ 1149 cm³ 1390 cm³ 1998 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Zasilanie benzynowy benz. turbo benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 75 KM 100 KM 98 KM 197 KM 68 KM 86 KM 106 KM
Maks. moment obr. 105 Nm 145 Nm 127 Nm 215 Nm 159 Nm 200 Nm 240 Nm
Przysp. 0-100 km/h 13,4 s 11,8 s 11,0 s 6,9 s 15,2 s 12,7 s 10,2 s
Prędkość maks. 167 km/h 185 km/h 183 km/h 215 km/h 162 km/h 174 km/h 190 km/h
Średnie zuż. paliwa 5,9 l/100 km 5,8 l/100 km 6,6 l/100 km 8,7 l/100 km 4,5 l/100 km 4,4 l/100 km 4,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2005 - debiutuje Renault Clio III
2006 - wprowadzenie 197-konnej wersji RS
2007 - paletę silników wzmacnia 1.2 TCe
2008 - premiera kombi Grandtour
2009 - modernizacja- m.in. nowe reflektory, poszerzona oferta silników
2012 - premiera Clio IV

Renault-Clio-III_5
Praktyczne Clio Grandtour (2008-2012).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie diesla 1.5 dCi
    Najgorszym scenariuszem są zatarcie na panewkach i awarie pompy wtryskowej.
    Wymiana silnika: od 2000 zł (używany)
  • Wariator faz rozrządu w wersji 1.6
    Nastawnik wałka warto wymieniać z kompletnym napędem rozrządu.
    Koszt wymiany: od 1000 zł
  • Awarie kart Hands Free
    Problem większości modeli Renault. Serwisy opanowały naprawę elektroniki.
    Koszt naprawy: od 200 zł
  • Łączniki i gumy stabilizatora
    Hałasy z przedniego zawieszenia to zwykle efekt zużycia łączników i gum stabilizatora.
    Koszt wymiany: od 150 zł (komplet)

ZALETY I WADY

+ Dobra relacja ceny do wieku i wyposażenia.
+ Przestronne wnętrze, komfortowe zawieszenie.
+ Skuteczne zabezpieczenie antykorozyjne.

- Stan i wyposażenie tanich egzemplarzy.
- Usterki silników wysokoprężnych.
- Przeciętne wykończenie (m.in. rysujące się plastiki w kabinie, hałasujące elementy).

WARTO KUPIĆ

Dobrym wyborem jest oferowany do modernizacji benzynowy silnik 1.4 16V. Trwały, a do tego elastyczny jest też 1.2 TCe.

UWAŻAJ NA

Diesle bez dokumentacji serwisowej, szczególnie z pierwszych lat, to ryzyko. Wiele z nich jeździło we flotach.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 5/6

SUMA: 19/24 pkt

Czytaj także