Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Renault Twingo III

Projektując Twingo III, Renault zmieniło koncepcję modelu. Postawiono na tylny napęd, który poprawił zwrotność.

  • Lata produkcji: od 2014 r.
  • Silniki: benz. 0.9-1.0 (65-110 KM)
  • Wersje: htb 5d
  • Długość/rozstaw osi: 359-362/249 cm, szerokość/wysokość: 165–166/154–156 cm, bagażnik: 219-980 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

5-drzwiowe, dość wysokie nadwozie ma krótkie zwisy i spory rozstaw osi, co sprawia, że przedział pasażerski jest spory. Pod podłogą bagażnika nie ma ani schowka, ani wnęki na koło zapasowe.

Renault-Twingo-III_3
Wnętrze jest atrakcyjnie stylizowane i całkiem funkcjonalne. Szerokie możliwości personalizacji.

SILNIKI

Do napędu Twingo zaprzęgnięto wyłącznie trzycylindrowe jednostki. Bazowa, o pojemności litra, jest pozbawiona turbodoładowania i jeździ dosyć wolno. Wyposażeniem standardowym były 5-biegowe, ręczne skrzynie.

AWARYJNOŚĆ

Skrajnie wysoka usterkowość Renault to już przeszłość. W Twingo wizyty w serwisie najczęściej kończą się na wymianach części eksploatacyjnych. Nieco problemów potrafi przysparzać też rozbudowana elektronika – powoduje np. zawieszanie się radia.

KOSZTY

Relatywnie świeże auto, które na wzór modeli z półki premium nabywca mógł personalizować na różne sposoby. Oznacza to tylko jedno – używane egzemplarze są dosyć drogie. Korekty cen nie wymusza wysyp samochodów poflotowych – firmy stawiały raczej na Clio.

SYTUACJA RYNKOWA

W Polsce Twingo sprzedawało się tak marnie, że Renault wycofało je z oferty. Siłą rzeczy większość używanych aut pochodzi z importu. Nierzadko z Francji czy Włoch, gdzie drobne obcierki przy parkowaniu są na porządku dziennym. Znalezienie idealnego egzemplarza może wymagać nieco cierpliwości.

Renault-Twingo-III_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Technicznym bliźniakiem Renault Twingo III jest trzecia odsłona Smarta. Oba auta pochodzą z fabryki na Słowenii.
  • Nastawiona na oferowanie kierowcy radości z jazdy wersja z silnikiem 0.9 TCe ma bardziej bezpośrednie przełożenie układu kierowniczego.
  • By sprawdzić poziom oleju trzeba odkręcić aż sześć śrub mocujących osłonę silnika. Przez zakupem warto rzucić okiem na poziom oleju.

CENY

19 000 zł – Najtańsze Twingo już na zdjęciach znajdujących się w ogłoszeniu noszą ślady po trudach eksploatacji.
25 000 zł – Optymalny budżet zakupowy, który pozwoli na znalezienie ciekawego samochodu. Raczej sprowadzonego.
37 000 zł – Świetnie utrzymane i bogato wyposażone Twingo z małymi przebiegami oraz bez wypadków na koncie.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.0 SCe 65 1.0 SCe 70 1.0 SCe 75 0.9 TCe 90 0.9 TCe 90 0.9 TCe 110
Pojemność skokowa 999 cm³ 999 cm³ 999 cm³ 898 cm³ 898 cm³ 898 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benz., turbo benz., turbo benz., turbo
Moc maks. 65 KM 71 KM 73 KM 90 KM 93 KM 110 KM
Maks. moment obr. 95 Nm 91 Nm 95 Nm 135 Nm 135 Nm 170 Nm
Przysp. 0-100 km/h 15,1 s 14,5 s 14,1 s 10,8 s 11,1 s 9,6 s
Prędkość maks. 158 km/h 151 km/h 163 km/h 165 km/h 165 km/h 182 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,4 l/100 km 4,2 l/100 km 4,4 l/100 km 4,3 l/100 km 4,7 l/100 km 5,3 l/100 km

HISTORIA MODELU

2014 - debiutuje trzecia odsłona Twingo
2016 - gamę uzupełnia sportowe Twingo GT
2017 - na liście opcji do wybranych wersji pojawia się dwusprzegłowa skrzynia EDC
2019 - modernizacja – Twingo otrzymuje m.in. pas przedni z nowymi reflektorami, a także paletę silników dopasowanych do nowych norm emisji

Renault-Twingo-III_5
Usportowione Twingo GT.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Problemy z elektroniką
    Aktualnie najwięcej problemów przysparzają błędy pokładowej elektroniki.
    Koszt diagnostyki: od 200 zł
  • Zużycie tarczy sprzęgła
    W miejskim aucie z przebiegiem ponad 100 tys. km sprzęgło bywa mocno zużyte.
    Koszt wymiany: od 850 zł
  • Wymiana tarcz i klocków hamulcowych
    Świeżo zakupione auto może wymagać montażu nowych tarcz i klocków.
    Wymiana tarcz i kloców (przód): od 380 zł
  • Serwisowanie skrzyni EDC
    W dwusprzęgłowej skrzyni warto zadbać o wymianę oleju co ok. 60 tys. km.
    Koszt wymiany oleju: od 200 zł

ZALETY I WADY

+ Atrakcyjna stylizacja nadwozia i wnętrza.
+ Spora przyjemność z jazdy.
+ Bardzo mała średnica zawracania (8,7 m).
+ Praktyczny schowek pod kanapą.

- Wysokie ceny i mała podaż.
- Słabe osiągi wersji 1.0 SCe.
- Spore, jak na miejskie auto zużycie paliwa.

Renault-Twingo-III_4
Podłoga bagażnika znajduje się wysoko, bo pod nią umieszczono zespół napędowy.

WARTO KUPIĆ

Zadbane auto z prywatnych rąk. Najlepiej w wersji 0.9 TCe z ręczną skrzynią. To przepis na sporą radość z jazdy.

UWAŻAJ NA

Okazyjnie tanie samochody. Zwykle są powypadkowe lub mogą mieć przekręcony przebieg. Dobre Twingo są dość drogie.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 3/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 18/24 pkt

Czytaj także