Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Clio IV

Renault Clio IV

Archiwum

Renault Clio IV

Praktyczne, a zarazem efektowne Clio staje się przebojem rynku wtórnego. Wszystko za sprawą topniejących cen samochodów.

  • Lata produkcji: 2012-2019
  • Silniki: benz. 0.9-1.6 (65-220 KM), diesle 1.5 (75-110 KM)
  • Wersje: htb 5d, kmb
  • Długość/rozstaw osi: 406-426/259 cm, szerokość/wysokość: 173/142 cm, bagażnik: htb 300-1146 l, kmb 443-1380 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Zainteresowany zakupem Clio ma do wyboru hatchbacka lub – będące już rzadkością w tym segmencie – kombi. Obie wersje mają przestronne wnętrza i pojemne bagażniki, które mogłyby być jednak nieco szersze. Do pełni szczęścia brakuje też lepszych tworzyw wykończeniowych.

Renault-Clio-IV_3
Tworzywa wykończeniowe są przeciętne, ale Clio nadrabia nowoczesnym wzornictwem.

SILNIKI

Blisko 40% używanych Clio ma pod maską diesla 1.5 dCi, który jednoznacznie wskazuje na flotową przeszłość danego auta. Silnika nie trzeba się obawiać. Renault dopracowało go od strony trwałości. Pozostał przy tym bardzo oszczędny. W przypadku jednostek benzynowych rozsądnym wyborem jest wolnossący silnik 1.2 16V. Trzycylindrowy 0.9 TCe ma sporą turbodziurę, a 1.2 TCe (120 KM) do 2016 r.był dostępny tylko z dwusprzęgłową skrzynią, co w oczywisty sposób wpłynęło na podaż i ceny używanych egzemplarzy. Wisienką na torcie jest sportowa wersja RS – szybsza, ale mniej bezkompromisowa od poprzednika z wolnossącą jednostką 2.0 16V i ręczną skrzynią.

AWARYJNOŚĆ

Poważne awarie to rzadkość. Zwykle trzeba wymieniać części eksploatacyjne czy wyrobione elementy zawieszenia.

KOSZTY

Małe Renault kosztuje mniej od rywali, a dzięki zamiennikom naprawy są tanie.

SYTUACJA RYNKOWA

Liczba aut szybko rośnie. Do wyboru jest ponad 1200 szt., ale stan tańszych z nich pozostawia sporo do życzenia.

Renault-Clio-IV_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Klamki tylnych drzwi ukryto w ramkach okien. Tym samym częściowo wypełniono lukę po nieoferowanym już, trzydrzwiowym nadwoziu.
  • Benzynowy silnik 1.2 TCe początkowo był dostępny tylko z dwusprzęgłową skrzynią EDC, która jest mniej „ostra” od DSG grupy VAG.
  • Turbodiesle 1.5 dCi w wersjach o mocy do 90 KM mają tanią i łatwą w regeneracji turbosprężarkę bez kierownicy spalin.

CENY

13 000 zł – Auta, które wymagają naprawy blacharskiej przed rejestracją lub poflotowe diesle z wysokimi przebiegami.
30 000 zł – Kwota pozwalająca na zakup 3-letniego auta z floty lub 7-letniego, ale lepiej wyposażonego i z prywatnych rąk.
70 000 zł – Bezwypadkowe auta w topowej wersji RS Trophy o mocy 220 KM z przebiegiem poniżej 50 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 0.9 TCe 1.2 16V 1.2 TCe EDC 1.6 TCe RS 1.5 dCi 75 1.5 dCi 90 1.5 dCi 110
Pojemność skokowa 898 cm³ 1149 cm³ 1197 cm³ 1618 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³ 1461 cm³
Zasilanie benz. turbo benzynowy benz. turbo benz. turbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 90 KM 73 KM 120 KM 200 KM 75 KM 90 KM 110 KM
Maks. moment obr. 135 Nm 107 Nm 205 Nm 240 Nm 200 Nm 220 Nm 260 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,2 s 14,5 s 9,4 s 6,7 s 14,3 s 12,0 s 11,2 s
Prędkość maks. 177 km/h 167 km/h 199 km/h 230 km/h 168 km/h 181 km/h 190 km/h
Średnie zuż. paliwa 4,9 l/100 km 5,5 l/100 km 5,2 l/100 km 6,3 l/100 km 3,6 l/100 km 3,6 l/100 km 3,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2012 - debiutuje Clio czwartej generacji
2013 - ofertę uzupełniają sportowe Clio RS oraz praktyczny Grandtour (Clio kombi)
2015 - wprowadzenie wersji RS Trophy
2016 - lifting – diodowe reflektory, diesel 1.5 dCi (110 KM), manualna skrzynia dla 1.2 TCe
2019 - wprowadzenie Clio V

Renault-Clio-IV_5
Renault Clio IV Grandtour (2013-2019).

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Luzy w zawieszeniu
    W przednim zawieszeniu pojawiają się luzy. Nawet wymiana wahacza nie jest droga.
    Koszt naprawy: od 250 zł
  • Problemy z łożyskami w skrzyniach
    Łożyska najczęściej ulegały awariom w skrzyniach łączonych z silnikami 1.2 16V.
    Koszt naprawy: od 600 zł
  • Wycieki płynu chłodzącego
    Ubytki cieczy najczęściej dotyczą wersji 0.9 TCe i pojawiają się przy termostacie.
    Koszt uszczelnienia: od 100 zł
  • Spalanie oleju, zużyty łańcuch rozrządu
    Obie usterki mogą pojawić się w opracowanym przez Nissana w silniku 1.2 TCe.
    Koszt naprawy: od 1500 zł

ZALETY I WADY

+ Rozsądne koszty zakupu i utrzymania.
+ Bardzo oszczędne turbodiesle, tolerujący LPG silnik 1.2 16V.
+ Spora podaż praktycznej wersji kombi.

- Tańsze auta w większości pochodzą z flot.
- Skromne wyposażeniu wielu egzemplarzy.
- Przeciętne wykończenie wnętrz (twarde plastiki, ostre krawędzie elementów).

Renault-Clio-IV_4
Bagażnik należy do największych w segmencie miejskich aut.

WARTO KUPIĆ

Na co dzień, a także do instalacji gazowej, polecamy klasyczne 1.2 16V. Diesel 1.5 dCi jest oszczędny i nie sprawia problemów.

UWAŻAJ NA

Benzynowy silnik 0.9 TCe nie zachwyca charakterystyką. Skrzynia EDC przy większych przebiegach będzie droga w serwisie.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 5/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 5/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także