Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes-AMG C43 4Matic

Mercedes-AMG C43 4Matic – pierwsza sportowa wersja nowej klasy C

Mercedes

Mercedes-AMG C43 4Matic – pierwsza sportowa wersja nowej klasy C

Koniec z silnikami V6 także w sportowych wersjach klasy C. Nowa generacja C43 od AMG ma jednostkę 2.0 R4 turbo o mocy 408 KM.

Aktualna generacja klasy C debiutowała w lutym 2021 roku i już wtedy było wiadomo, że – dla wielu niestety – wśród silników nie znajdą się inne, niż czterocylindrowe. Mercedes zamiast na duże jednostki stawia teraz na mniejsze, ale wspomagane przez technologię hybrydową.

I tak jest także w usportowionych wariantach, których pierwszym przedstawicielem jest model C43 4Matic. Później powinien do niego dołączyć jeszcze ostrzejszy, prawdziwy rywal dla BMW M3.

Najważniejszy jest oczywiście układ napędowy AMG C43. Wykorzystano w nim rozwiązania, które niedawno debiutowały w bazowej wersji SL-a. Dwulitrowa benzynowa jednostka napędowa korzysta z napędzanej elektrycznie turbosprężarki (prąd pochodzi z 48-woltowej instalacji), która gwarantuje wyjątkowo szybką reakcję na dodanie gazu – nie występuje tu bowiem zjawisko tzw. turbodziury. Ponadto zastosowano instalację mikrohybrydową z napędzanym paskiem alternatororozrusznikiem.

Do dyspozycji jest 408 KM (wspomniany układ hybrydowy jest w stanie dostarczyć chwilowo „doładowanie” w postaci 14 KM) oraz 500 Nm. Skrzynia biegów to 9-biegowa „dwusprzęgłówka” AMG Speedshift MCT, a moment obrotowy przekazywany jest na obie osie (standardowy rozdział siły napędowej wynosi 31% na przednie koła i 69% na tylne).

Osiągi AMG C43 są następujące: sedan przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,6 s, natomiast odmiana kombi w 4,7 s. W obu wariantach prędkość maksymalna jest standardowo ograniczona do 250 km/h, ale po dokupieniu pakietu AMG Driver's wzrasta o 15 km/h. Mercedes podaje, że średnie zużycie paliwa wynosi 8,7-9,1 l/100 km (4d) lub 8,8-9,2 l/100 km (kombi).

Kierowca, poprzez system AMG Dynamic Select, może wybierać spośród pięciu trybów jazdy: Slippery (śliska nawierzchnia), Comfort, Sport, Sport + oraz Individual. W zależności od załączonego programu zmienia się m.in. działanie układu ESP, który nie tylko odpowiada za bezpieczeństwo i stabilizację pojazdu, ale także za poprawę właściwości jezdnych auta. Podczas pokonywania zakrętów chwilowe przyhamowywanie wewnętrznego koła sprawia, że samochód niejako „wkręca” się w łuk.

W układzie jezdnym C43 zastosowano adaptacyjne zawieszenie z trzema trybami pracy do wyboru (Comfort, Sport, Sport+), system tylnych kół skrętnych, sportowy układ hamulcowy oraz opony o rozmiarze 245/45 R18 (z przodu i z tyłu).

mercedes_amg_c43_przod_1
Odmianę AMG wyróżniają m.in. grill, zderzaki, nakładki progowe czy wzory obręczy. Seryjnie felgi mają 18-cali, a za dopłatą będą dostępne 19- lub 20-calowe.
Mercedes
mercedes_amg_c43_tyl
Mercedes-AMG C43 ma seryjnie sportowy układ wydechowy.
Mercedes
mercedes_amg_c43_tyl_1
Poza odmianą sedan dostępna będzie także kombi.
Mercedes
mercedes_amg_c43_deska_rozdzielcza
C43 ma sportową spłaszczona kierownicę, na której zamontowano dwa dodatkowe okrągłe przyciski ułatwiające sterowanie funkcjami odpowiadającymi za dynamikę jazdy.
Mercedes
mercedes_amg_c43_siedzenia
Sportowe siedzenia to standard, pełna skórzana tapicerka – opcja.
Mercedes
mercedes_amg_c43_silnik
Dwa litry, cztery cylindry, najnowocześniejsza technologia turbodoładowania – benzynowy silnik o oznaczeniu M139l rozwija 408 KM. 
Mercedes

Czytaj także