Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes klasy C

Czas na rewolucję – Mercedes-AMG C 63 4Matic

Czas na rewolucję – Mercedes-AMG C 63 4Matic

Wygląda na to, że także w wersjach AMG nowej klasy C zabraknie genialnego V8 biturbo.

Echa prezentacji nowej klasy C jeszcze nie umilkły, a fotografowie już „dopadli” zakamuflowane prototypy kombi i sedana w wersji AMG podczas testów na północy Szwecji.

W standardowych wersjach Mercedesa klasy średniej nie będzie już silników innych niż 4-cylindrowe. I choć to na razie tylko przypuszczenia, niepotwierdzone oficjalnie przez niemiecki koncern, wszystko wskazuje na to, że tak będzie też w przypadku sportowych wariantów AMG, w których zabraknie miejsca dla stosowanego w poprzedniej generacji klasy C 4.0 V8 biturbo (476 lub 510 KM) lub mocnego, doładowanego R6.

Obecnie najmocniejsza czterocylindrówka, jaką dysponuje Mercedes, to dwulitrowa turbodoładowana jednostka stosowana m.in. w klasie A AMG 45.  Rozwija ona 421 KM i 500 Nm. To imponujące wartości jak na tę pojemność, ale gorsze zarówno w porównaniu z parametrami czterolitrowej „V-ósemki” (510 KM, 700 Nm w topowym 63 S), jak i tym, co oferują rywale (BMW M3 Competition 3.0 R6 510 KM, 650 Nm; Audi RS 4  2.9 V6 450 KM, 600 Nm).

Rozwiązaniem tego problemu jest elektryfikacja, czyli zastosowanie hybrydowego układu napędowego. Moc systemowa silnika 2.0 R4 turbo wspomaganego przez elektryczny powinna oscylować w granicach 500-510 KM we flagowej odmianie 63 S lub ok. 480 w 63 (czy pojawią się obie – nie wiadomo).

Jeśli warianty AMG beda miały równie duże baterie jak hybrydy plug-in w normalnej klasie C (pojemność 25,4 kWh), otrzymamy prawdziwie sportowy samochód zdolny do pokonania tylko „na prądzie” około 100 km. Może być jednak tak, że do AMG trafią mniejsze akumulatory, by poświęcić zasięg w imię zaoszczędzenia zbędnych kilogramów. Należy się spodziewać, że masa nowych aut będzie porównywalna, albo nieco wyższa niż obecnych, a osiągi – zbliżone (0-100 km/h w około 4 s). Na pewno celem jest za to obniżenie zużycia paliwa, a zatem emisji CO2.

Oczywiście dźwięku i charakterystyki genialnego 4.0 V8 biturbo nic nie zastąpi, ale zastosowanie mniejszej jednostki także ma swoje plusy. Jest bowiem lżejsza i co z tym idzie, w mniejszym stopniu obciąża przednią oś, co może pozytywnie wpłynąć na rozkład mas i jeszcze poprawić właściwości jezdne samochodu.

Mercedes AMG C63 Wagon 19
Mercedes testuje odmiany AMG zarówno w wersji sedan, jak i kombi. Wygląda na to, że limuzyna wystepuje tu w innej specyfikacji niż kombi (możliwe, że to zajmująca niższe miejsce w gamie odmiana AMG 43/53).
Carpix
Mercedes AMG C63 Wagon 2
Klasa C 63 AMG będzie mieć napęd na cztery koła.
Carpix
Mercedes AMG C63 Wagon 10
Jak na AMG przystało, klasa C otrzyma grill Panamericana z pionowymi listwami. Mimo kamuflażu widać potężne wloty powietrza w zderzaku.
Carpix
Mercedes AMG C63 Wagon 4
Niskie zawieszenie, duże koła i potężne hamulce zdradzają, z jakimi wariantami klasy C mamy do czynienia.
Carpix
Mercedes AMG C63 Wagon 7
O tym, że to sportowe wersje klasy C świadczy m.in. wydech z czterema potężnymi końcówkami.
Carpix
Mercedes AMG C63 Wagon 20
Nowa klasa C będzie oferowana jako kombi i limuzyna. Klasycznego coupe i kabrioletu nie należy się spodziewać.
Carpix
Mercedes AMG C63 Wagon 6
Dodatkowa klapka na tylnym lewym błotniku pozwala zakładać, że C 63 będą hybrydami
plug-in (wlew paliwa znajduje się po prawej stronie). 
Carpix

Czytaj także