Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ przód

Najmocniejszy samochód elektryczny Mercedesa – Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+

Mercedes

Najmocniejszy samochód elektryczny Mercedesa – Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+

Mercedes rozszerza gamę modeli spod znaku AMG o dwa warianty elektrycznego EQE – 43 o mocy 476 KM i topowy 53, osiągający maksymalnie 687 KM.

Mercedes EQE to elektryczny odpowiednik tradycyjnej klasy E, ale niemający z nią nic wspólnego. Jest zbudowany na platformie EVA2.

Mercedes-AMG właśnie przedstawił dwa usportowione warianty EQE – 43 i 53 (co ciekawe, z czasem pojawią się oddzielne elektryczne auta pod marką Mercedes-AMG, niepowiązane z istniejącymi modelami z gamy Mercedesa).

AMG EQE korzystają z innych niż standardowe silników (po jednym przy każdej z osi) – w 43 mają one specyficzny dla tej wersji tuning, a dla 53 opracowano je od podstaw. EQE 43 dysponuje 476 KM mocy i 858 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Standardowe EQE 53 ma 626 KM i 950 Nm, ale po dokupieniu pakietu AMG Dynamic Plus obie wartości mogą chwilowo wzrastać do 687 KM i 1000 Nm. Przeniesienie tak potężnej siły na asfalt gwarantuje napęd 4x4 z błyskawicznym i zmiennym rozdziałem momentu obrotowego. Osiągi są następujące:

  • EQE 43 4Matic: 0-100 km/h 4,2 s, prędkość maksymalna 210 km/h
  • EQE 53 4Matic+: 0-100 km/h 3,5 s (3,3 s z pakietem Dynamic Plus przy wykorzystaniu procedury Race Start), prędkość maksymalna 220 km/h (240 km/h z pakietem Dynamic Plus)

Trzeba zaznaczyć, że czasy przyspieszeń podane powyżej są do uzyskania w EQE 43, gdy bateria jest naładowana minimum w połowie, a w EQE 53 – gdy energii jest co najmniej 70%.

Oba auta zostały wyposażone w baterię nowej generacji o pojemności użytkowej 90,6 kWh (maksymalnie można korzystać z ładowarki 170 kW – wtedy energię potrzebną na pokonanie ok. 180 km można uzupełnić w kwadrans). Zasięg modelu 43 wynosi 462-533 km, a mocniejszego 53 – 444-518 km. Ważne, że oprogramowanie sterujące akumulatorem można będzie uaktualniać zdalnie.

Standardowym wyposażeniem jest pneumatyczne zawieszenie obu osi z adaptacyjną charakterystyką tłumienia, a także układ tylnych kół skrętnych. W porównaniu ze słabszymi modelami EQE zmieniono także stabilizatory na sztywniejsze i zastosowano wydajniejszy układ hamulcowy z 6-tłoczkowymi zaciskami z przodu i tarczami o średnicy 415 mm (z tyłu: 1-tłoczkowe zaciski i tarcze 378 mm). Opcjonalnie oferowany jest jeszcze mocniejszy układ z tarczami ceramicznymi (dostępny tylko w połączeniu z 21-calowymi obręczami).

mercedes_amg_eqe_53_przod
EQE to duży, mierzący 496,4 cm samochód. Odmiany AMG wyróżniają się m.in. zmienionymi zderzakami, grillem, listwami progowymi i felgami. 
Mercedes
mercedes_amg_eqe_53_tyl
Wersje AMG otrzymały większy spojler na pokrywie bagażnika (swoją drogą pojemność tego ostatniego jest skromna – ma 430 l).
Mercedes
mercedes_amg_eqe_53_przod_1
EQE AMG mają nową baterię, którą można ładować z mocą do 170 kW.
Mercedes
mercedes_amg_eqe_53_wnetrze
Za dopłatą oferowany jest tzw. Hyperscreen, czyli trzy ekrany przykryte jedną taflą szkła. Warianty AMG otrzymują specyficzne wykończenie i m.in. sportową kierownicę. 
Mercedes
mercedes_amg_eqe_53_fotele
Skórzana tapicerka jest standardem.
Mercedes
mercedes_amg_eqe_53_kanapa
EQE są pięcioosobowe.
Mercedes
mercedes_amg_eqe_53_silniki
Warianty AMG mają po jednym silniku przy każdej osi. Napęd – 4x4.
Mercedes

Czytaj także