Renault Austral to oczekiwane wzmocnienie i odmłodzenie gamy Renault w bardzo popularnym segmencie kompaktowych SUV-ów. Auto miało dziś swoją premierę. Znamy już jego dokładne wymiary, prześwit i pojemności bagażnika. Ujawniono także informacje na temat wyposażenia, multimediów oraz gamy jednostek napędowych – bez diesla, ale i bez „elektryka”.
Kadjar pojawił się w ofercie Renault w 2015 r. i był technicznym odpowiednikiem drugiej generacji Nissana Qashqaia (obie firmy należą do aliansu). Mimo wprowadzanych unowocześnień Kadjar nie sprzedawał się ostatnio dobrze i wyraźnie tracił kontakt z najpopularniejszymi samochodami klasy kompaktowych SUV-ów w Europie. Po właśnie pokazanym następcy, czyli Australu, Renault obiecuje sobie znacznie więcej.
Austral to całkiem postawne auto, skonstruowane w oparciu o nową płytę podłogową o oznaczeniu CMF-CD. Oto jego najważniejsze wymiary: długość 451 cm, szerokość 183 cm, wysokość 162 cm, rozstaw osi 267 cm. Pojemność bagażnika to 500 litów w wersjach z tzw. miękkimi hybrydami oraz 430 l w odmianach hybrydowych (wartości te są zmienne po wyposażeniu samochodu w przesuwaną w zakresie 16 cm kanapę z regulowanym oparciem).
Nowy SUV ma prześwit wynoszący 17 centymetrów i w zależności od wersji obręcze o rozmiarach od 17 do 20 cali. Standardowe odmiany korzystają z tylnego zawieszenia z belką skrętną, natomiast po doposażeniu auta w system tylnych kół skrętnych 4Control Advanced (zmniejszającym średnicę zawracania z 11,5 do 10,1 m) z układu wielowahaczowego. Zamiast napędu na cztery koła wsparciem podczas jazdy po mniej przyczepnych nawierzchniach będzie opcjonalny rozbudowany system kontroli trakcji Extended Grip.
Kabina Australa prezentuje się nowocześnie, ale Renault na szczęście nie zdecydowało się na oparcie obsługi tylko na ekranach i pozostawiło analogowy panel klimatyzacji. Za to w wersjach z automatem nie ma tu dźwigni zmiany biegów w konsoli – umieszczono ją pod ręką, na kolumnie kierownicy.
Jeśli chodzi o wyświetlacze, to cyfrowy kokpit mierzy 12,3 cala, a pionowy centralny – 12 cali. Multimedia „postawiono” na systemie operacyjnym Android Automotive (pobiera zdalne aktualizacje). Ponadto będzie dostępny wyświetlacz przezierny (tzw. head up display) o rozmiarze 9,3 cala.
Wśród wyposażenia znajdzie się m.in. dużo nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy, w tym m.in. adaptacyjny tempomat z funkcją stop&go (ułatwia jazdę w korku), utrzymywanie na środku pasa, asystenci znaków oraz martwego pola, a także układ automatycznego hamowania w przypadku ryzyka kolizji (zarówno podczas jazdy do przodu, jak i cofania).
W gamie nie ma już miejsca na silnik wysokoprężny, nie znajdą się w niej także jednostki wyłącznie benzynowe – wszystkie są zelektryfikowane. Dostępne będą mikrohybrydy 12 V (silnik 1.3 R4 turbo rozwijający 140 lub 160 KM) oraz 48 V (1.2 R3 turbo 130 KM), a także tzw. pełne hybrydy. Zastosowano w nich silniki 1.2 R3 turbo i elektryczny (68 KM, 250 Nm), akumulator o pojemności 1,7 kWh oraz automatyczną przekładnię o siedmiu przełożeniach (dwa obsługują tryb jazdy elektrycznej, a pozostałe – hybrydowy). Hybrydowy Austral może mieć 160 lub 200 KM.