Kia po cichu pożegnała jeden ze swoich największych hitów – Ceeda. Jednak jego dziedzictwo żyje dalej w dwóch zupełnie nowych modelach. Po stronie elektrycznej pojawiło się EV4, a po spalinowej – K4. Ten drugi model właśnie wjechał na polski rynek i poznaliśmy jego ceny.
Ceed, który przez lata stanowił trzon europejskiej oferty Kii, przeszedł już do historii. Zastąpiły go dwa modele. To elektryczne EV4 i spalinowe K4. Pierwsze z nich występuje w odmianach hatchback i fastback w cenie, odpowiednio, 173 900 i 192 900 zł.
O ile w innych częściach świata K4 występuje również w odmianie z wydłużonym tyłem, o tyle w Polsce Koreańczycy na razie milczą na jej temat. Jedyna dostępna u nas wersja hatchback kosztuje od 107 490 zł, czyli niewiele więcej niż schodzący ze sceny, a wciąż dostępny Ceed (od 98 400 zł w wersji hatchback). Tyle że pod jego maską pracuje 140-konny silnik 1.5 T-GDI, a w bazowym K4 jednostka 115-konna 1.0 T-GDI.
Do napędu Kii K4 może służyć jedna z trzech jednostek benzynowych oferowanych w tym modelu. Wspomniana już bazowa o pojemności 998 cm³ rozwija 115 KM przy 6000 obr./min i współpracuje z 6-biegową skrzynią ręczną. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 12,0 s, a średnie zużycie paliwa to 5,7-6,0 l/100 km.
Powyżej w ofercie są dwa warianty silnika 1.6 T-GDI, łączone z przekładnią dwusprzęgłową 7DCT. Słabszy wytwarza 150 KM (0-100 km/h w 9,1 s i prędkość maksymalna 207 km/h), a mocniejszy – 180 KM. Przekłada się to na sprint do „setki” w 8,4 s i 210 km/h prędkości maksymalnej.
Średnie zużycie paliwa w obu wariantach zamyka się w 6,3-6,9 l/100 km. Zbiornik paliwa dysponuje pojemnością 47 l.
Kia K4 dostępna jest w wersjach wyposażenia M, L oraz GT Line:
Kia dla K4 oferuje dziewięć lakierów do wyboru (m.in. czerwony, niebieski, złoty, dwa odcienie bieli i szarości). Kolory metalizowane i pastelowe kosztują po 3000 zł. Dostępne są też szklany dach panoramiczny (3500 zł) oraz pakiety:
Na Kię K4 producent udziela 7-letniej gwarancji z limitem do 150 000 km.
Kia K4 mierzy 444 cm długości i 185 cm szerokości, czyli wyraźnie więcej niż Ceed (431 cm i 180 cm). Bagażnik ma pojemność 438 l, a po złożeniu oparcia kanapy rośnie do 1217 l.
Koreańczycy podkreślają, że pasażerowie kanapy mogą liczyć na rekordową w segmencie przestrzeń na nogi. Na razie trzeba wierzyć im tylko na słowo.
Kabina Kii K4 robi wrażenie poziomem cyfryzacji. Panoramiczny ekran (dostępny od wersji L) składa się z trzech wyświetlaczy: 12,3-calowych zegarów, 5,3-calowego panelu klimatyzacji i 12,3-calowego systemu multimedialnego z nawigacją.
Standardem jest bezprzewodowe Apple CarPlay/Android Auto, a w bogatszych odmianach – ładowarka indukcyjna, zestaw kamer dookoła nadwozia i cyfrowy klucz (Digital Key 2.0). Asystent głosowy AI reaguje na komendę „Hej, Kia” i potrafi obsłużyć multimedia, klimatyzację czy wskazać restaurację.