BMW zaprezentowało drugą generację liftbacka klasy średniej – serię 4 Gran Coupe oraz zmodernizowane SUV-y X3 oraz X4.
Ostatnie miesiące są w wykonaniu BMW szczególnie bogate w premiery, m.in. gama M doczekała się kabrioletu z serii 4 oraz wariantów M3 i M4 z napędem na 4 koła, a także zaprezentowano elektryczne i4. Teraz dołącza do niego tradycyjny wariant z silnikami spalinowymi, czyli seria 4 z nadwoziem Gran Coupe (w sprzedaży znajdują się już coupe i kabriolet). Ponadto właśnie pokazano popularne SUV-y klasy średniej po face liftingu. Oto najważniejsze informacje o dzisiejszych premierach BMW.
Druga generacja pięciodrzwiowego, pięcioosobowego liftbacka Gran Coupe ma tak jak każdy model z tej serii duży, charakterystycznie stylizowany grill (obecny ponadto także w serii 3, ale tylko w modelu M). W porównaniu z poprzednikiem samochód znacznie urósł. Jego podstawowe wymiary są następujące: długość 478,3 cm (+14,3 cm), szerokość 185,2 cm (+2,7 cm), wysokość 144,2 cm (+5,3 cm), rozstaw osi 285,6 cm (+ 4,6 cm). Zwiększone rozmiary przekładają się na przestronniejsze wnętrze, ale już nie na wzrost pojemności bagażnika. Wręcz przeciwnie – obecnie ma on pojemność od 470 do 1290 l, co oznacza, że zmalał o 10 l.
Karoseria serii 4 Gran Copue stała się sztywniejsza, zwiększono także rozstaw kół. Rozkład mas między osiami wynosi 50 na 50%. W układzie zawieszenia standardowo stosowane są amortyzatory z tłumieniem zależnym od skoku, a opcjonalnie – adaptacyjne. Za dopłatą będą też oferowane sportowe układy kierowniczy i hamulcowy oraz tylny dyferencjał z elektronicznie sterowaną „szperą”.
W gamie na początku znajdą się następujące warianty:
Jednostki 3.0 R6 i diesel 2.0 są wspomagane technologią mikrohybrydową. Wszystkie silniki seryjnie współpracują z 8-biegową skrzynią automatyczną.
Sprzedaż serii 4 Gran Coupe rozpocznie się w listopadzie 2021 r.
Aktualna generacja X3 zadebiutowała w 2017 roku, natomiast jej odmiana w stylu coupe, czyli X4 – rok później. Teraz przeprowadzono ich face lifting.
Na zewnątrz zmieniły się m.in. zderzaki, grill, reflektory (są węższe i seryjnie diodowe), a także tylne lampy i pokrywa bagażnika (X3). Jeszcze większa modernizacja zaszła w kabinach, gdzie deskę rozdzielczą przeprojektowano tak, by przypominała te z nowszych modeli klasy średniej, czyli serii 3 i 4. Najbardziej istotne zmiany wprowadzono w obrębie konsoli środkowej, która w zasadzie jest zupełnie nowa.
Wszystkie wersje X3 i X4 mają napęd 4x4, 8-biegowe automatyczne przekładnie, a każda z jednostek napędowych jest wspierana przez technologię mikrohybrydową z 48-woltową instalacją elektryczną. W obu autach przewidziano do wyboru silniki benzynowe 2.0 R4 turbo (184 i 245 KM), 3.0 R6 turbo (360 KM) oraz turbodiesle 2.0 R4 (190 KM) i 3.0 R6 (286 i 340 KM). W X3 oferowana jest ponadto hybryda plug-in (silniki benzynowy 2.0 R4 i elektryczny o łącznej mocy 292 KM).
Produkcja X3 i X4 po liftingu rozpocznie się w sierpniu 2021 r. i wkrótce potem zacznie się ich wprowadzanie na rynek.
Oczywiście modyfikacje, jakie zafundowano standardowym odmianom SUV-ów klasy średniej objęły także ich sportowe odmiany M. Poza odmienioną stroną wizualną X3 i X4 M Competition otrzymały zmodernizowaną jednostkę napędową 3.0 R6 biturbo z kutym wałem korbowym. Moc nie uległa zmianie i wynosi 510 KM, ale aż o 50 Nm zwiększono maksymalny moment obrotowy (teraz wynosi 650 Nm). W efekcie przyspieszenie od 0 do 100 km/h skróciło się o 0,3 s – z 4,1 do 3,8 sekundy. Prędkość maksymalna wynosu 250 km/h lub 285 km/h (z pakietem M Driver).