Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
linia fabryczna produkcji akumulatorów

Ogromny wzrost światowej produkcji akumulatorów trakcyjnych

Globalny rynek baterii samochodowych rośnie w bardzo szybkim tempie. Według Adamas Intelligence – firmy doradczej w zakresie metali i minerałów – w pierwszej połowie 2021 roku wytworzono o 157% więcej akumulatorów niż rok wcześniej.  

Dane dotyczą baterii przeznaczonych zarówno dla modeli w pełni elektrycznych, jak i hybrydowych, w tym hybryd typu plug-in. Według Adamas Intelligence w pierwszej połowie 2021 roku łącznie na drogach całego świata przybyło nowo sprzedanych samochodów, w których „zabudowano” baterie o łącznej pojemności wynoszącej 108 GWh, co oznacza wzrost o 157%.  

Co ciekawe, zwiększenie pojemności akumulatorów okazuje się znacznie szybsze niż wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów, w pierwszej połowie 2020 roku wynoszący 4,16 mln sztuk – wzrost rok do roku o 109% (z 1,99 mln). A to oznacza, że średnia pojemność akumulatorów na pojedynczy samochód zwiększyła się o około 23%.  

Volkswagen - bateria
Rynek akumulatorów do aut elektrycznych, podobnie jak sama technologia ich dotycząca, rozwija się bardzo szybko. To pozytywnie wpływa na ich koszt.
Volkswagen

90% wszystkich akumulatorów do „elektryków” pochodzi od zaledwie siedmiu wytwórców. Są to CATL, LG Energy Soution, Samsung SD, BYD, SK Innovation oraz CALB. Obecny lider rynku, czyli CATL, rok do roku zwiększył produkcję aż o 253%, a LG Energy Solution – tylko niewiele mniej.  

Kolejna ciekawostka – w Tesli przyrost GWh był większy niż wynosił średnio u sześciu najbliższych rywali, co wynika z faktu, że ten amerykański producent sprzedał bardzo dużo samochodów z wielkimi zestawami akumulatorów.  

W kwestii materiałów wykorzystanych w bateriach sytuacja wygląda następująco: 

  • węglan litu: 65 700 ton (wzrost o 155% rok do roku; 51% jako węglan, 49% jako wodorotlenek), 
  • nikiel: 58 900 ton (+115%), 
  • kobalt: 12 600 ton (+115%). 

Rynek baterii rośnie w takim tempie, jak nigdy wcześniej, dlatego Adamas Intelligence przewiduje, że już za kilka lat przekroczy poziom 1000 GWh rocznie.

Przypomnijmy, że Polska to największy w Europie i piąty na świecie dostawca akumulatorów do samochodów z napędem elektrycznym.

Czytaj także