Globalny rynek baterii samochodowych rośnie w bardzo szybkim tempie. Według Adamas Intelligence – firmy doradczej w zakresie metali i minerałów – w pierwszej połowie 2021 roku wytworzono o 157% więcej akumulatorów niż rok wcześniej.
Dane dotyczą baterii przeznaczonych zarówno dla modeli w pełni elektrycznych, jak i hybrydowych, w tym hybryd typu plug-in. Według Adamas Intelligence w pierwszej połowie 2021 roku łącznie na drogach całego świata przybyło nowo sprzedanych samochodów, w których „zabudowano” baterie o łącznej pojemności wynoszącej 108 GWh, co oznacza wzrost o 157%.
Co ciekawe, zwiększenie pojemności akumulatorów okazuje się znacznie szybsze niż wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów, w pierwszej połowie 2020 roku wynoszący 4,16 mln sztuk – wzrost rok do roku o 109% (z 1,99 mln). A to oznacza, że średnia pojemność akumulatorów na pojedynczy samochód zwiększyła się o około 23%.
90% wszystkich akumulatorów do „elektryków” pochodzi od zaledwie siedmiu wytwórców. Są to CATL, LG Energy Soution, Samsung SD, BYD, SK Innovation oraz CALB. Obecny lider rynku, czyli CATL, rok do roku zwiększył produkcję aż o 253%, a LG Energy Solution – tylko niewiele mniej.
Kolejna ciekawostka – w Tesli przyrost GWh był większy niż wynosił średnio u sześciu najbliższych rywali, co wynika z faktu, że ten amerykański producent sprzedał bardzo dużo samochodów z wielkimi zestawami akumulatorów.
W kwestii materiałów wykorzystanych w bateriach sytuacja wygląda następująco:
Rynek baterii rośnie w takim tempie, jak nigdy wcześniej, dlatego Adamas Intelligence przewiduje, że już za kilka lat przekroczy poziom 1000 GWh rocznie.
Przypomnijmy, że Polska to największy w Europie i piąty na świecie dostawca akumulatorów do samochodów z napędem elektrycznym.