Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Ostatnie testy sprawdzające prowadzenie – BMW i4

Za kilka miesięcy BMW zaprezentuje liftbacka klasy średniej z napędem elektrycznym – i4. Właśnie trwają ostatnie testy dynamiczne tego auta.

BMW i4 będzie elektrycznym odpowiednikiem napędzanego silnikami spalinowymi modelu serii 4 Gran Coupe (który także jeszcze nie zadebiutował). Topowy wariant i4 otrzyma silnik o mocy 530 KM, dzięki czemu przyspieszenie od 0 do 100 km/h nie potrwa dłużej niż cztery sekundy. Zestaw baterii ważący 550 kg umieszczono w podłodze, a ich pojemność to ponad 80 kWh (można je ładować z mocą do 150 kW). BMW zapowiada, że ma to pozwolić na uzyskanie zasięgu do 600 km (wg WLTP). Później zapewne pojawią się także słabsze wersje (i o innych wielkościach baterii).

i4 zostanie zaprezentowane w wersji seryjnej za kilka miesięcy, w związku z tym samochód jest już prawie gotowy i obecnie prowadzone są ostatnie testy dynamiczne. W tej fazie finalne szlify przechodzi zawieszenie i ostatecznie są kalibrowane wszystkie systemy i układy auta, tak by jak najlepiej ze sobą współgrały. i4 otrzymało specjalnie zestrojone amortyzatory, które ograniczają ruchy karoserii podczas dynamicznego startu z miejsca (co w przypadku auta elektrycznego odbywa się wyjątkowo „brutalnie” ze względu na charakterystykę napędu). Ponadto zastosowano nowy system kontroli trakcji.

Jak mówi szef projektu i4 David Alfredo Ferrufino Camacho, ten samochód reprezentuje wszystkie przymioty, z których jest znane BMW, tyle że ma napęd elektryczny. Stabilność i doskonałe właściwości jezdne mają zostać zagwarantowane m.in. przez długi rozstaw osi, szeroki rozstaw kół, znaczną sztywność nadwozia oraz opony o dużym rozmiarze. Jak dodaje Camacho: – Auta elektryczne imponują przyspieszeniem, ale dla nas to za mało. BMW i4 mimo iście sportowych osiągów będzie samochodem typu Gran Turismo, zatem duży nacisk położono także na zapewnienie wysokiego komfortu jazdy.

Poniżej prezentujemy oficjalne zdjęcia BMW i4 podczas prób na torze testowym w Aschheim niedaleko Monachium.

P90412289-highRes
Jazda długim poślizgiem – dla i4 żaden problem.
P90412300-highRes
Sylwetka i4 jest typowa dla Gran Coupe marki BMW.
P90412303-highRes
Podczas testów kalibrowane są wszystkie systemy auta, tak by zapewnić kierowcy jak najlepsze wyczucie m.in. pedałów przyspieszenia, hamulca oraz układu kierowniczego.

P90412321-highRes

P90412318-highRes

P90412324-highRes
Wybieg, który ma zmylić patrzących, co do detali auta – dolna klamka jest prawdziwa, a górna to tylko imitująca ją naklejka.

 

Czytaj także