Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Maserati MC20 Cielo przód

Otwarta wersja Maserati MC20 – Cielo

Otwarta wersja Maserati MC20 – Cielo

Supersportowe Maserati MC20 zadebiutowało w 2020 roku. Teraz do wersji coupe dołącza spyder.

MC20 to absolutnie topowy, wykorzystujący najbardziej zaawansowane technologie model Maserati, rywalizujący z samochodami takich marek jak Ferrari, Porsche czy Lamborghini.

Auto zostało zbudowane w oparciu o strukturę wykorzystującą włókna węglowe i kompozyty. Od początku projektowania stworzono jej trzy warianty – dla coupe, spydera oraz przyszłej wersji elektrycznej.

Podstawowa architektura i geometria jest taka sama, ale różnią się m.in. rodzajem, układem i warstwami karbonu, po to by uzyskać odpowiednie właściwości dla każdej wersji samochodu. W copue chodzi na przykład o jak najmniejszą masę, w Cielo o zwiększoną sztywność wymaganą ze względu na zdejmowany dach, a w odmianie EV – o podniesioną wytrzymałość gwarantującą lepsze zabezpieczenie baterii.

Cielo otrzymało wyjątkowy szklany składany dach opracowany wraz z firmą Webasto. Ma on powierzchnię ponad pół metra kwadratowego, a dzięki zastosowaniu kompozytów ciekłokrystalicznych typu PDLC (Polymer-Dispersed Liquid Crystal) można go błyskawicznie zmienić z w pełni przezroczystego w nieprzejrzysty (i odwrotnie). Otwieranie i zamykanie trwa jedynie 12 sekund i może się odbywać także podczas jazdy z prędkością do 50 km/h.

MC20 napędza centralnie umieszczony silnik o nazwie Nettuno. Trzylitrowe benzynowe V6 o kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni ma dwie turbosprężarki, sucha miskę olejową i rozwija 630 KM przy 7500 obr./min oraz 730 Nm w zakresie od 3000 do 5500 obr./min. Jednostkę połączono z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową.

Cielo waży 1540 kg (o 65 kg więcej niż coupe) i ma następujące osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ok. 3 s (coupe: 2,88 s), od 0 do 200 km/h w 9,2 s (coupe: 8,8 s) i może się rozpędzić do prędkości maksymalnej 320 km/h (coupe: 326 km/h).

Zawieszenie (podwójne wahacze i stabilizator z przodu i z tyłu) jest adaptacyjne, a za dopłatą oferowany jest system unoszenia przedniej osi o 50 mm, by ułatwić pokonywanie przeszkód (np. progów zwalniających). Standardowo montowane są hamulce Brembo z 6- i 4-tłoczkowymi zaciskami (przód/tył). Opcjonalnie tarcze mogą być ceramiczne. Opony mają rozmiar 245/35 ZR20 (z przodu) i 305/30 ZR20 (z tyłu).

Kierowca ma do dyspozycji system wyboru trybów jazdy (Wet, GT, Sport, Corsa oraz ESC Off), w których zmieniają się charakterystyki pracy m.in. zawieszenia, skrzyni biegów, układu kontroli trakcji czy szybkość reakcji na dodanie gazu.

maserati_mc_20_cielo_przod_2
Dla Cielo stworzono taki oto specjalny lakier. Nowy jest także wzór obręczy.
Maserati
maserati_mc_20_cielo_bok
Pozostawiono unoszone drzwi znane z coupe. Dach chowa się pod pokrywą w 12 sekund.
Maserati
maserati_mc_20_cielo_tyl
Cielo ma przeprojektowaną górną tylną część nadwozia. 
Maserati
deska_rozdzielcza
Kierownica pokryta Alcantarą (lub jej kombinacją z włóknem węglowym) może być elektrycznie sterowana. Wskaźniki i centralny ekran mają po 10 cali. 
Maserati
maserati_mc_20_cielo_dach
Dach jest elektrochromowy – może być przezroczysty lub nieprzejrzysty. 
Maserati

Czytaj także