Nowe Maserati GranTurismo debiutuje w trzech wersjach, ale już bez V8. W dwóch zastąpiło je V6 o mocy 490 lub 550 KM. Prawdziwą rewolucją jest jednak ta trzecia – z elektrycznym napędem rozwijającym aż 761 KM.
Maserati długo kazało czekać na następcę GranTurismo pierwszej generacji, którego produkcję, zarówno w odmianie coupe, jak i cabrio, zakończono w 2019 r. (debiutowało w 2007 r. na salonie w Genewie, a w ciągu całego „życia" nabywców znalazło ponad 40 tys. sztuk.).
Ale wszystko wskazuje na to, że było warto, bo włoska firma poszła na całość, zadowalając wszystkich potencjalnych klientów – zarówno miłośników klasycznych silników spalinowych, jak i wyznawców elektryfikacji.
Auto zbudowano w oparciu o całkiem nową architekturę, nad którą prace rozpoczęto w 2017 r. Struktura nadwozia w 65% składa się z aluminium, ale wykorzystano w niej także magnez oraz wysoko wytrzymałą stal.
Podstawowe wymiary GranTurismo są następujące: długość 496 cm, szerokość 196 cm, wysokość 135 cm, rozstaw osi 293 cm, pojemność bagażnika 310 l (w wersji elektrycznej o 40 l mniejsza).
Auto będzie oferowane w trzech wariantach. Podstawowy Modena otrzymał turbodoładowany silnik benzynowy 3.0 V6 biturbo (nazwa Nettuno) rozwijający 490 KM i 600 Nm. Napęd trafia na cztery koła, a skrzynia to 8-biegowy automat. Osiągi są następujące: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,9 s, prędkość maksymalna 302 km/h.
O stopień wyżej w hierarchii znajduje się wersja Trofeo. Także tutaj pracuje ta sama jednostka 3.0 V6 biturbo połączona z 8-biegową przekładnią automatyczną, a napęd to układ 4x4. Tyle tylko, że do dyspozycji jest już 550 KM i 650 Nm. Osiągi są zatem jeszcze lepsze: pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po 3,5 s, a rozpędzanie kończy się na 320 km/h.
Prawdziwym mocarzem jest jednak elektryczna odmiana Folgore – pierwszy samochód na prąd w gamie Maserati (elektryczne Grecale pojawi się w 2023 r., po GranTurismo). Korzysta bowiem z aż trzech silników (dwa na tylnej osi, jeden z przodu – napęd 4x4 z możliwością wyboru trybu tylnonapędowego), które łącznie przekazują na koła 761 KM (szczytowy moment obrotowy to 1350 Nm). Mimo masy znacznie przewyższającej wersje benzynowe (2260 do 1795 kg) ogromna nadwyżka mocy przekłada się na iście „rakietowe” osiągi: Folgore potrzebuje zaledwie 2,7 s, by przyspieszyć do 100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi tyle, ile w Trofeo, czyli 320 km/h. 800-woltowy akumulator trakcyjny ma pojemność 92,5 kWh. Na razie nie podano zasięgu.
Co ciekawe, Gran Turismo w każdej odmianie jest seryjnie wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją tłumienia (zależną od wybranego trybu jazdy) oraz prześwitu.