Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Maserati GranTurismo przód

Nowa generacja Maserati GranTurismo, tym razem także w wersji elektrycznej

Nowa generacja Maserati GranTurismo, tym razem także w wersji elektrycznej

Nowe Maserati GranTurismo debiutuje w trzech wersjach, ale już bez V8. W dwóch zastąpiło je V6 o mocy 490 lub 550 KM. Prawdziwą rewolucją jest jednak ta trzecia – z elektrycznym napędem rozwijającym aż 761 KM.

Maserati długo kazało czekać na następcę GranTurismo pierwszej generacji, którego produkcję, zarówno w odmianie coupe, jak i cabrio, zakończono w 2019 r. (debiutowało w 2007 r. na salonie w Genewie, a w ciągu całego „życia" nabywców znalazło ponad 40 tys. sztuk.).

Ale wszystko wskazuje na to, że było warto, bo włoska firma poszła na całość, zadowalając wszystkich potencjalnych klientów – zarówno miłośników klasycznych silników spalinowych, jak i wyznawców elektryfikacji.

Auto zbudowano w oparciu o całkiem nową architekturę, nad którą prace rozpoczęto w 2017 r. Struktura nadwozia w 65% składa się z aluminium, ale wykorzystano w niej także magnez oraz wysoko wytrzymałą stal.

Podstawowe wymiary GranTurismo są następujące: długość 496 cm, szerokość 196 cm, wysokość 135 cm, rozstaw osi 293 cm, pojemność bagażnika 310 l (w wersji elektrycznej o 40 l mniejsza).

Auto będzie oferowane w trzech wariantach. Podstawowy Modena otrzymał turbodoładowany silnik benzynowy 3.0 V6 biturbo (nazwa Nettuno) rozwijający 490 KM i 600 Nm. Napęd trafia na cztery koła, a skrzynia to 8-biegowy automat. Osiągi są następujące: przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,9 s, prędkość maksymalna 302 km/h.

O stopień wyżej w hierarchii znajduje się wersja Trofeo. Także tutaj pracuje ta sama jednostka 3.0 V6 biturbo połączona z 8-biegową przekładnią automatyczną, a napęd to układ 4x4. Tyle tylko, że do dyspozycji jest już 550 KM i 650 Nm. Osiągi są zatem jeszcze lepsze: pierwsza „setka” pojawia się na liczniku po 3,5 s, a rozpędzanie kończy się na 320 km/h.

Prawdziwym mocarzem jest jednak elektryczna odmiana Folgore – pierwszy samochód na prąd w gamie Maserati (elektryczne Grecale pojawi się w 2023 r., po GranTurismo). Korzysta bowiem z aż trzech silników (dwa na tylnej osi, jeden z przodu – napęd 4x4 z możliwością wyboru trybu tylnonapędowego), które łącznie przekazują na koła 761 KM (szczytowy moment obrotowy to 1350 Nm). Mimo masy znacznie przewyższającej wersje benzynowe (2260 do 1795 kg) ogromna nadwyżka mocy przekłada się na iście „rakietowe” osiągi: Folgore potrzebuje zaledwie 2,7 s, by przyspieszyć do 100 km/h. Prędkość maksymalna wynosi tyle, ile w Trofeo, czyli 320 km/h. 800-woltowy akumulator trakcyjny ma pojemność 92,5 kWh. Na razie nie podano zasięgu.

Co ciekawe, Gran Turismo w każdej odmianie jest seryjnie wyposażone w adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z regulacją tłumienia (zależną od wybranego trybu jazdy) oraz prześwitu.

Maserati_gran_turismo_przod_1
Maska i część błotników są jednym elementem (nazywanym cofango – od połączenia słów cofano, czyli maska, oraz parafango czyli błotnik). Ma ponad 3 m2 powierzchni. Na razie nie ujawniono zdjęcia wnętrza. Wiadomo jednak m.in. to, że zastosowano w nim cyfrowe wskaźniki (12,2'') oraz dwa ekrany o przekątnej 12,3 oraz 8 cali, a system operacyjny zarządzający multimediami to Android Auto. 
Maserati
Maserati_gran_turismo_bok
Sylwetką nowe GranTurismo nawiązuje do poprzednika. 
Maserati
Maserati_gran_turismo_tyl
Przednie felgi maja rozmiar 20, a tylne 21 cali.
Maserati
Maserati_gran_turismo_folgore_przod
Elektryczna wersja Folgore różni się nieco wyglądem (m.in. grillem czy felgami) od benzynowych.
Maserati
Maserati_A6_1500_przod
Oto pierwsze Maserati w stylu granturismo – A6 1500 (debiut na salonie genewskim 75 lat temu, czyli w 1947 r.).
Maserati

Czytaj także