W 1961 r. pojawiło się BMW 1500, ustalając wzorzec, według którego do dziś konstruuje się wszystkie auta tej firmy.
BMW oznacza dziś prestiż, dynamikę, elegancję i zaawansowaną technikę. Na takie skojarzenia firma pracowała całe dekady. Pierwsze auto, które w pełni odpowiadało temu opisowi i na dodatek wyznaczyło trendy w designie BMW, zadebiutowało w 1961 r. podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.
Nazywało się 1500 i od razu wzbudziło sensację. Odwiedzający salon musieli odstać około pół godziny w kolejce, aby zająć miejsce za kierownicą.
Design samochodu był dziełem stylistów BMW, ale korzystali oni z rad słynnego Giovanniego Michelottiego. Początkowo 1500 wcale nie miało grilla w kształcie dwóch nerek, ale przed zatwierdzeniem samochodu do produkcji dodano ten element. 1500 i debiutujące w tym samym czasie 3200 jako pierwsze BMW miały „podcięcie" dolnej krawędzi tylnej bocznej szyby, które szybko zostało jednym z najbardziej charakterystycznych motywów wzorniczych bawarskiego producenta. Najlepsze jest to, że podstawowym zadaniem tego elementu w 1500 nie było czarowanie estetyką, ale wzmocnienie tej części karoserii.
BMW 1500 to auto klasy wyższej, ale 60 lat temu obowiązywały zupełnie inne standardy gabarytów i wagi. 1500 mierzyło 450 cm długości, czyli o 2,6 cm mniej niż obecna seria 2 Gran Coupe, plasująca się przecież dwa segmenty niżej. 1500 miało ponadto 171 cm szerokości i 145 cm wysokości, ważąc przy tym zaledwie 950 kg. Bagażnik tego sedana nawet dziś wydaje się ogromny. Miał 600 l pojemności.
1500 otrzymało 4-cylindrowy silnik 1.5 o mocy 80 KM. Z czasem gamę zaczęły uzupełniać kolejne wersje, w tym np.:
Samochód oferowano wyłącznie jako sedan. Produkcję zakończono w 1972 r. Auto odniosło ogromny sukces. Powstało 350 729 sztuk tego modelu.
W tym samym roku pojawił się następca, czyli pierwsza generacja serii 5 nosząca fabryczny kod E12. Wytwarzany w latach 1972-1981 samochód sprzedawał się przeszło dwa razy lepiej od poprzednika.