Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Pierwowzór wszystkich BMW kończy w tym roku 60 lat

Pierwowzór wszystkich BMW kończy w tym roku 60 lat

BMW

Pierwowzór wszystkich BMW kończy w tym roku 60 lat

W 1961 r. pojawiło się BMW 1500, ustalając wzorzec, według którego do dziś konstruuje się wszystkie auta tej firmy.

  • Formuła sportowego sedana
  • Pierwotnie auto wcale nie miało grilla w kształcie dwóch nerek
  • Poprzednik pierwszej serii 5

BMW oznacza dziś prestiż, dynamikę, elegancję i zaawansowaną technikę. Na takie skojarzenia firma pracowała całe dekady. Pierwsze auto, które w pełni odpowiadało temu opisowi i na dodatek wyznaczyło trendy w designie BMW, zadebiutowało w 1961 r. podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.

Nazywało się 1500 i od razu wzbudziło sensację. Odwiedzający salon musieli odstać około pół godziny w kolejce, aby zająć miejsce za kierownicą.

Design samochodu był dziełem stylistów BMW, ale korzystali oni z rad słynnego Giovanniego Michelottiego. Początkowo 1500 wcale nie miało grilla w kształcie dwóch nerek, ale przed zatwierdzeniem samochodu do produkcji dodano ten element. 1500 i debiutujące w tym samym czasie 3200 jako pierwsze BMW miały „podcięcie" dolnej krawędzi tylnej bocznej szyby, które szybko zostało jednym z najbardziej charakterystycznych motywów wzorniczych bawarskiego producenta. Najlepsze jest to, że podstawowym zadaniem tego elementu w 1500 nie było czarowanie estetyką, ale wzmocnienie tej części karoserii.

BMW 1500 to auto klasy wyższej, ale 60 lat temu obowiązywały zupełnie inne standardy gabarytów i wagi. 1500 mierzyło 450 cm długości, czyli o 2,6 cm mniej niż obecna seria 2 Gran Coupe, plasująca się przecież dwa segmenty niżej. 1500 miało ponadto 171 cm szerokości i 145 cm wysokości, ważąc przy tym zaledwie 950 kg. Bagażnik tego sedana nawet dziś wydaje się ogromny. Miał 600 l pojemności.

1500 otrzymało 4-cylindrowy silnik 1.5 o mocy 80 KM. Z czasem gamę zaczęły uzupełniać kolejne wersje, w tym np.:

  • 1800 (od 1963 r.; 1.8; 90 KM);
  • 1600 (od 1964 r.; 1.6; 83 KM);
  • 1800 TI (od 1964 r.; 1.8; 110 KM);
  • 2000 (od 1966 r.; 2.0; 100 KM);
  • 2000 tii (od 1970 r.; 2.0; 130 KM).

Samochód oferowano wyłącznie jako sedan. Produkcję zakończono w 1972 r. Auto odniosło ogromny sukces. Powstało 350 729 sztuk tego modelu.

W tym samym roku pojawił się następca, czyli pierwsza generacja serii 5 nosząca fabryczny kod E12. Wytwarzany w latach 1972-1981 samochód sprzedawał się przeszło dwa razy lepiej od poprzednika.

BMW1500top
Motywy designu modelu 1500 można znaleźć w każdym współczesnym BMW.
BMW
BMW1500S
1500 to jedno z pierwszych BMW z charakterystycznym „podcięciem” dolnej krawędzi tylnej bocznej szyby.
BMW
BMW1500R
To auto klasy wyższej ważyło jedynie 950 kg.
BMW
BMW1500FF
60 lat temu samochody były znacznie węższe. 1500 miało 171 cm szerokości.
BMW
BMW1500Inte
BMW 1500 praktycznie nie miało środkowej konsoli.
BMW
BMW1700
W 1963 r. gamę uzupełniło 90-konne BMW 1800.
BMW
BMW2000
Topową wersją tej serii zostało BMW 2000.
BMW

Czytaj także