Miał silnik z tyłu i tylny napęd. To pierwszy Volkswagen dostępny jako sedan i kombi.
Pod koniec lat 50. Volkswagen oferował tylko dwa osobowe modele: Garbusa i Karmanna Ghia (Typ 14). Niesamowita popularność tego pierwszego zachęcała do powiększenia gamy. W 1961 r. pojawił się Volkswagen 1500, pierwsze auto klasy średniej tego producenta.
Model 1500 nosił kod fabryczny Typ 3 i początkowo oferowano go jako sedana i kombi. Żaden wcześniejszy Volkswagen nie był dostępny z tymi rodzajami nadwozia. Kombi nosiło stosowaną do dziś przez VW nazwę Variant, ale w Stanach Zjednoczonych sprzedawano je jako Squareback. W 1965 r. gamę uzupełniła odmiana wyglądająca jak hatchback, ale nie można było jej za takowy uznać, ponieważ pokrywa bagażnika nie obejmowała tylnej szyby. Zbudowano też około 12 sztuk prototypu pięcioosobowego kabrioletu, ale samochód nie trafił do produkcji. Do naszych czasów zachowały się jedynie dwa takie auta.
Pierwszy Volkswagen klasy średniej miał silnik umieszczony z tyłu, który napędzał tylne koła. Taki układ pozwolił na uzyskanie dwóch bagażników, po obu stronach kabiny pasażerskiej. Samochód miał 240-centymetrowy rozstaw osi, o centymetr mniejszy niż we współczesnym miniaucie VW up! plasującym się aż trzy segmenty niżej. 60 lat temu generalnie samochody były znacznie mniejsze niż dziś.
W gamie znalazły się silniki boxer o mocy od 45 do 54 KM. W 1968 r. pojawiła się wersja 1600 LE z supernowoczesnym wówczas elektronicznie sterowanym wtryskiem paliwa.
W 1961 roku zadebiutowało oparte na modelu 1500 coupe Karmann Ghia (Typ 34). Samochód był oferowany równolegle z mniejszym o segment Karmannem Ghia Typ 14. Typ 34 nie odniósł sukcesu. Przez osiem lat wyprodukowano 42 505 sztuk tego auta, dostępnego z silnikami o mocy 45-54 KM.
Typ 3 był za to hitem. Do 1973 r. zbudowano ponad 2,542 mln sztuk tego samochodu. W tym samym roku debiutowała pierwsza generacja Volkswagena Passata.