Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Cadillac

Pod czarnymi skrzydłami – Cadillaki CT4-V i CT5-V Blackwing

Pod czarnymi skrzydłami – Cadillaki CT4-V i CT5-V Blackwing

Cadillac CT4-V Blackwing i CT5-V Blackwing to nowe najbardziej sportowe odmiany dwóch modeli amerykańskiej marki.

Sportowe wersje Cadillaców noszą oznaczenie V. Od teraz o stopień wyżej w hierarchii stoją modele o oznaczeniu Blackwing. To wyzwanie rzucone najlepszym odmianom europejskich sedanów marek premium. Cadillac CT4 to auto klasy średniej, rywal np. dla BMW serii 3, natomiast CT5 to samochód z segmentu wyższego, odpowiednik np. serii 5.

Oba modele są tylnonapedowe. Mają seryjnie elektronicznie sterowane mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu oraz 6-biegowe skrzynie manualne Tremec umożliwiające zmianę przełożeń bez odejmowania gazu (można także korzystać z systemu automatycznego wyrównywania obrotów podczas redukcji, tzw. międzygazu). Opcjonalnie dostępne są 10-biegowe przekładnie automatyczne (z trybem ręcznym obsługiwanym łopatkami pod kierownicą).

W zawieszeniach (z przodu kolumny McPhersona, z tyłu układ pięciowahaczowy) wykorzystano m.in. najnowszej generacji adaptacyjne amortyzatory Magnetic Ride Control (MR 4.0), sztywniejsze sprężyny oraz drążone stabilizatory. Ponadto odpowiednio wzmocniono nadwozia, by zapewnić większą sztywność, a co za tym idzie – precyzję prowadzenia. Opony dostarczył Michelin i jest to model Pilot Sport 4S specjalnie opracowany dla Blackwingów.

CT4-V Blackwing ma silnik 3.6 V6 biturbo rozwijający 479 KM i 603 Nm („zwykłe” CT4-V – 2.7 V6 329 KM). Przyspieszenie od 0 do 96 km/h wynosi 3,8 s (z automatem), a prędkość maksymalna to 302 km/h. Dla porównania nowa generacja BMW M3 rozpędza się maksymalnie do 290 km/h (z pakietem M Driver's), a w wersji 480-konnej z manualną skrzynią do 96 km/h przyspiesza w 4,1 s, natomiast w 510-konnej (z automatem) – w 3,8 s.

CT5-V Blackwing jest najmocniejszym seryjnym Cadillakiem w historii. Do napędu wykorzystano w nim doładowany kompresorem silnik 6.2 V8 generujący 677 KM i 893 Nm (w CT5-V – 3.0 V6 biturbo 365 KM). Tak wyposażony „Caddy” przyspiesza od 0 do 96 km/h w 3,7 s (z przekładnią automatyczną) i jest się w stanie rozpędzić do ponad 320 km/h. A jak wypada CT5-V Blackwing na tle BMW M5? Niemieckie auto nie ma szans pod względem mocy (600-625 KM), ale napęd na cztery koła robi swoje i w sprincie do 96 km/h z wynikiem 3,2 (lub 3,1 s w odmianie Competition) pozostawia mocniejszego Cadillaca w tyle. „Amerykanin” odgryza się zaś, jeśli chodzi o prędkość, bo jest w stanie pojechać o ok. 15 km/h szybciej.

2022-Cadillac-CT5-V-and-CT4-V-Blackwing
Wprawdzie tego nie napisano, ale nazwa nowych modeli może mieć związek ze spojlerami na klapach bagażników.

Cadillac CT4-V Blackwing

2022-Cadillac-CT4-V-Blackwing-003
Do obu aut oferowany jest pakiet aerodynamiczny z elementami z włókien węglowych.
2022-Cadillac-CT4-V-Blackwing-002
CT4-V Blackwing ma opony 255/35 ZR18 z przodu i 275/35 ZR18 z tyłu.
2022-Cadillac-CT4-V-Blackwing-010
Automat to opcja, w standardzie – skrzynia manualna.

Cadillac CT5-V Blackwing

2022-Cadillac-CT5-V-Blackwing-004
Żaden inny Cadillac w historii nie miał większych tarcz hamulcowych niż CT5-V Blackwing (398x36 mm z przodu i 373,5x28 mm z tyłu). W obu modelach zastosowano 6-tłoczkowe zaciski przednie i 4-tłoczkowe tylne (marki Brembo).
2022-Cadillac-CT5-V-Blackwing-002
Tutaj opony mają rozmiar 275/35 ZR19 z przodu i 305/30 ZR19 z tyłu.
2022-Cadillac-CT5-V-Blackwing-011
Czerwony pasek na szczycie kierownicy i ręczna skrzynia – Amerykanie mają fantazję.

Czytaj także