Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Cadillac Lyriq

Koncern General Motors wrócił do Europy. Zaczął od Szwajcarii

General Motors

Koncern General Motors wrócił do Europy. Zaczął od Szwajcarii

Jakiś czas temu amerykański koncern General Motors zapowiedział powrót do Europy. Pierwszym rynkiem, na którym się pojawił, jest Szwajcaria, a pierwszym autem w sprzedaży – elektryczny Cadillac Lyriq. 

General Motors wycofało się ze Starego Kontynentu w 2017 roku. Miało to miejsce po sprzedaży Opla koncernowi PSA Peugeot-Citroen, który obecnie stanowi część giganta o nazwie Stellantis. Później obecność Amerykanów ograniczyła się wyłącznie do oferowania na wybranych rynkach modeli niszowych marek Cadillac i Chevrolet. 

Ale w 2021 roku General Motors utworzyło swoją nową europejską siedzibę. Miało to miejsce w szwajcarskim Zurychu, który tym samym stał się przyczółkiem koncernu na naszym kontynencie. 

Początek w Szwajcarii

Dziś, czyli 6 października 2023 roku Amerykanie rozpoczęli w Szwajcarii sprzedaż elektrycznego Cadillaca Lyriqa. Plany są jednak bardziej ambitne – w ciągu najbliższych dwóch lat koncern chce oferować swoje auta również na 5 kolejnych rynkach.

Wśród nich wymienia się m.in. Szwecję i Francję. Kolejne miejsce, w którym Amerykanie zaoferują klientom swoje auta, to zapewne Norwegia, będąca absolutnym światowym liderem pod względem sprzedaży elektryków.

General Motors do Europy wraca wyłącznie z samochodami na prąd. Swoją ekspansję rozpoczął od Cadillaca, który ostatnio mocno zmierza w kierunku elektromobilności.

2023-Cadillac-LYRIQ-016
Imponujący kokpit Cadillaca Lyriqa. 
Cadillac

Niewykluczone, że pojawią się również elektryki z logo Chevroleta, a także potężny Hummer EV. W przypadku tego ostatniego problemem może być jednak jego bardzo wysoka masa własna, przekraczająca 3,5 tony. W rezultacie nie łapałby się do kategorii „samochody osobowe”. 

Sprzedaż przez internet

Co ciekawe, General Motors Europe ma prowadzić w Europie wyłącznie bezpośrednią sprzedaż przez internet. To sposób działalności znany m.in. klientom Tesli, Polestara czy koreańskiego Genesisa.

Dzięki temu działalność Amerykanów w Europie szybko mogłaby się zwrócić – w końcu zbędne będą inwestycje w sieć dealerską. Zamiast tego w Zurychu powstanie tzw. „centrum wrażeń”, w którym mają być prezentowane samochody tego amerykańskiego koncernu. 

General Motors w Europie ma zamiar oferować produkty i usługi również pod swoją nową marką o nazwie Brightdrop. Na dziś wiadomo, że przede wszystkim zajmuje się ona produkcją aut dostawczych i związanymi z tym usługami.

Przypomnijmy, że w tym roku General Motors zaangażowało się w 24-godzinny wyścig Le Mans, wystawiając w najwyższej klasie prototyp pod marką Cadillac. Poza tym Amerykanie do 2035 roku zobowiązali się do dysponowania portfolio obejmującym wyłącznie samochody elektryczne.

W tym celu opracowali m.in. modułową platformę Ultium, przeznaczoną do aut na prąd. Wyróżnia się ona na tyle dużą elastycznością, że może stanowić bazę zarówno dla SUV-ów i crossoverów, jak i pojazdów dostawczych, a nawet dla dużych pick-upów. 

Cadillac Lyriq

Cadillac Lyriq w Szwajcarii ma kosztować od 82 000 franków szwajcarskich (391 000 zł). Dla porównania – w Stanach Zjednoczonych cena tego modelu startuje z pułapu 58 000 dolarów (254 000 zł). 

2023-Cadillac-LYRIQ-001(1)
Cadillac Lyriq mierzy około 5 m długości. 
cadillac

Auto, oparte właśnie na platformie Ultium, to duży elektryczny SUV, zaopatrzony w potężny akumulator o pojemności 102 kWh, zapewniający zasięg 480 km. Lyriq przyjmuje prąd stały z dość przeciętną mocą sięgającą 150 kW. 

W dwusilnikowym wariancie Cadillac Lyriq oferuje 521 KM.

Czytaj także