Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BMW XM

Potężne BMW XM gorsze w teście łosia niż Suzuki Vitara [WIDEO]

Youtube

Potężne BMW XM gorsze w teście łosia niż Suzuki Vitara [WIDEO]

Pierwszy samodzielny model BMW M GmbH od 44 lat to potężny SUV o wulgarnej sylwetce. Do jego napędu służy hybrydowy układ o mocy 653 KM, ale w teście łosia to auto musi uznać wyższość choćby 11-krotnie tańszego Suzuki Vitary. 

Pewne jest, że BMW XM polaryzuje swoim wyglądem. Z tego względu, podobnie jak w przypadku wielu innych modeli bawarskiej marki, nie sposób przejść obok niego obojętnie. Tym bardziej że to pierwszy samochód zbrojnego ramienia M GmbH od czasów fantastycznego M1. 

Ten wielki SUV od 0 do 100 km/h rozpędza się w czasie 4,3 s i jest w stanie pojechać z prędkością 250 lub 270 km/h (z pakietem M Driver). Z kolei dzięki hybrydowemu układowi napędowemu i baterii trakcyjnej o pojemności użytecznej 25,7 kWh na samym prądzie przejeżdża 82-88 km.

Auto dysponuje napędem 4x4 oraz m.in. tylną osią skrętną, mającą wirtualnie skrócić jego rozstaw osi. Jej pozytywny wpływ ujawnił slalom, w którym BMW XM uzyskało czas 22,9 s. W efekcie pozostawiło za sobą takie auta, jak choćby Audi RS 3 czy BMW M340d. 

Nie jest źle, choć...

Ale w teście łosia, przeprowadzonym przez hiszpański kanał km77.com, BMW XM absolutnie nie błyszczy. I to pomimo faktu, że auto wyposażono w potężne 23-calowe koła oraz w aktywne amortyzatory i system kasowania przechyłów nadwozia. 

W przypadku Hiszpanów samochód zalicza test łosia, jeśli jest w stanie przejechać pomiędzy bramkami z pachołków z prędkością 77 km/h. Również BMW XM rozpoczęło próbę z tego „pułapu”. 

Niestety, nie udało się jej ukończyć ze względu na fakt, że auto ujawniło wyraźną podsterowność i nie było w stanie zmieścić się w końcową bramkę ze słupków. Kolejne podejścia odbywały się już przy konsekwentnie zmniejszanej prędkości.

Ostatecznie BMW XM pokonało test łosia z prędkością 74 km/h. Było więc wolniejsze od choćby Suzuki Vitary czy amerykańskiego wcielenia Forda Focusa. Z drugiej strony, porównywalny, hybrydowy Range Rover w teście km77.com uzyskał zaledwie 63 km/h.

Mimo takiego, a nie innego wyniku hiszpańscy testerzy stwierdzili, że BMW XM spisało się nieźle. Oczywiście, jak na tak duży (5,1 m długości) i ciężki pojazd – 2710 kg (bez kierowcy). 

Chwalono je za rozsądne interwencje układu ESP oraz płynnie pojawiające się, przewidywalne poślizgi. Doceniono też precyzję prowadzenia. 

Bardzo wysoka cena BMW XM

Cena BMW XM startuje obecnie od 950 000 zł. Samochód oferowany jest także w mocniejszej odmianie, określanej jako Label (1 100 000 zł). Jej hybrydowy układ napędowy wytwarza 748 KM i od 0 do 100 km/h rozpędza tego kolosa w czasie 3,8 s.

Wspomniane wcześniej Suzuki Vitara to z kolei wydatek od 89 900 zł (w obowiązującej obecnie promocji)…

Czytaj także