Jedną z najlepszych propozycji dla kierowców ceniących bezawaryjne auta są używane Suzuki. Prezentujemy 10 modeli z drugiej ręki, które zasługują na zainteresowanie – od Swifta po terenową Grand Vitarę.
Istniejące od 1909 r. Suzuki zaczynało od produkcji maszyn dla przemysłu włókienniczego. Motoryzacyjny rozdział historii marki został otwarty w latach 50. Już wtedy samochody przeplatały się w nim z jednośladami. Wspominamy o tym nieprzypadkowo, bo dziedzictwa marki do dziś można doszukać się w wielu autach Suzuki, które są lekkie, zwinne i mają chętnie wkręcające się na wysokie obroty silniki – zupełnie jak motocykle z Hamamatsu.
Produkowane w Japonii czy na Węgrzech Suzuki odznaczają się też znikomą awaryjnością i występują w unikalnych w poszczególnych segmentach konfiguracjach – Swift to jedno z nielicznych aut miejskich, które można było zamówić z napędem 4x4, a produkowana do 2015 r. Grand Vitara ma stały napęd na cztery koła z blokadą i reduktorem.
Suzuki nie są też pozbawione wad. Większość modeli ma słabo wyciszone i ciasne wnętrza oraz niewielkie bagażniki. Paleta jednostek napędowych jest okrojona. Jej trzonem są zwykle 2-3 silniki benzynowe i zapożyczony od Renault czy Fiata diesel.
Nie ma co liczyć na wyszukane wyposażenie. Zwykle ogranicza się ono do elektrycznie sterowanych szyb, komputera, klimatyzacji czy podgrzewanych foteli. Wszystko to sprawia, że Suzuki są propozycją dla wąskiej grupy odbiorców, którzy nie żałują jednak dokonanego wyboru.
Dane techniczne: 1.3 – poj.: 1328 cm3, moc: 92 KM, maksymalny moment obr.: 116 Nm, prędkość maks.: 175 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 6,1 l/100 km
Po latach produkowania siermiężnych Swiftów Suzuki zadbało o wygląd swojego najpopularniejszego modelu. Do nowoczesnego projektu nadwozia udało się dopasować wystrój wnętrza.
Rzadko zdarza się, by już bazowa wersja silnikowa popularnego auta miała odrobinę sportowego zacięcia. A tak jest w przypadku Swifta, który oferuje nie mniej niż 92 KM, a do tego dobrze zestrojone zawieszenie i precyzyjny układ jezdny. Na koneserów mocniejszych wrażeń czeka topowa wersja 1.6 Sport. Na papierze jej 125 KM i 8,9 s do setki mogą nie robić większego wrażenia, jednak kręcący się do 7000 obr./min silnik i towarzyszący temu hałas pozwalają poczuć się niczym w rajdówce. Tym bardziej że po odjęciu gazu na szybko pokonywanym zakręcie Swift chętnie zacieśnia tor jazdy. Unikalną propozycją w klasie jest wersja z napędem 4x4.
Największym mankamentem modelu jest ograniczona przestronność wnętrza i mały bagażnik – to następstwo krótkiego nadwozia (3,7 m). Hałasy czy zgrzytanie ze skrzyni biegów sygnalizują, że trzeba wymienić łożyska przekładni, co kosztuje ok. 1000 zł. Odwlekanie naprawy tylko spotęguje skalę zniszczeń. Słabym punktem diesli 1.3 DDiS, szczególnie gdy są używane wyłącznie w mieście, jest zatykający się sadzą filtr DPF. Korozja najczęściej pojawia się w tylnej części nadwozia. Przypadłością modelu jest też pękająca półka bagażnika.
Dane techniczne: 1.2 – poj.: 1242 cm3, moc: 94 KM, maksymalny moment obr.: 118 Nm, prędkość maks.: 165 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,0 l/100 km
Druga odsłona „nowożytnego” Swifta na pierwszy rzut oka nie różni się znacząco od poprzednika. To jednak większy, bardziej komfortowy i bezpieczniejszy samochód, który stracił nieco sportowego zacięcia.
Na rynku wtórnym króluje silnik 1.2. Udało się rozwiązać kwestię usterkowych skrzyń z poprzednika. Sprzęgło nie jest jednak wzorem trwałości. Aktualnie usterki ograniczają się do luzów w zawieszeniu, skrzypienia materiałów wykończeniowych czy zatkanych filtrów sadzy w dieslach, które są użytkowane tylko w mieście.
Dane techniczne: 1.2 – poj.: 1242 cm3, moc: 86 KM, maksymalny moment obr.: 114 Nm, prędkość maks.: 175 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,3 s, średnie zużycie paliwa: 5,5 l/100 km
Mały z zewnątrz, a przestronny w środku Splash był oferowany także jako Opel Agila B – przy wyborze można więc kierować się ceną, stanem i dostępnością danego auta, a nie jego marką. Za produkcję obu samochodów odpowiadała węgierska fabryka Suzuki.
Mimo przynależności do segmentu małych aut Splash ma dobrze wykończone wnętrze (boczki drzwiowe i bagażnik nie straszą gołą blachą). Rozrząd popularnych silników 1.2 czy diesla 1.3 jest napędzany łańcuchem, co ogranicza wydatki eksploatacyjne.
Dane techniczne: 1.0 R3 – poj.: 996 cm3, moc: 68 KM, maksymalny moment obr.: 90 Nm, prędkość maks.: 155 km/h, przysp. 0-100 km/h: 14,0 s, średnie zużycie paliwa: 4,3 l/100 km
Produkowany w Indiach model był bliźniakiem Nissana Pixo (10-17 tys. zł), od którego różnił się detalami nadwozia. Alto było kupowane z myślą o jeździe po mieście, więc oferowane auta mają zwykle niskie przebiegi, ale też i usterki typowe dla tego typu eksploatacji – zarysowane zderzaki i błotniki oraz felgi czy sprzęgła, które niebawem będą kwalifikowały się do wymiany. Zamienniki części eksploatacyjnych są dostępne i tanie.
Dane techniczne: 1.5 – poj.: 1490 cm3, moc: 99 KM, maksymalny moment obr.: 133 Nm, prędkość maks.: 165 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 7,2 l/100 km
Ignis pojawił się na rynku kilka lat przed boomem na crossovery. Po 15 latach od debiutu Ignis II wciąż może się podobać. Niestety za sprawą zaledwie 2,36-metrowego rozstawu osi wnętrze jest ciasne.
Poza benzynowymi, wolnymi od problemów silnikami Suzuki dostępny był też fiatowski diesel 1.3. Również nie należy do kłopotliwych jednostek, o ile kierowca go nie forsuje i pamięta o obsłudze serwisowej. Usterki zwykle ograniczają się do luzów w zawieszeniu i na łożyskach w skrzyniach biegów (dosyć kosztownych w usuwaniu).
Dane techniczne: 1.6 – poj.: 1586 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obr.: 156 Nm, prędkość maks.: 175 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,5 s, średnie zużycie paliwa: 6,5 l/100 km
Suzuki uprzedziło wielu konkurentów crossoverem SX4, który był oferowany ze skutecznym napędem 4x4. W połączeniu ze 17,5 cm prześwitu i krótkimi zwisami nadwozia pozwala on na opuszczenie utartych szlaków.
Poza benzynowym silnikiem 1.6 dobrym wyborem są dostarczane przez Fiata diesle 1.9/2.0 (w drugim trzeba co ok. 100 tys. km wymieniać uszczelkę smoka olejowego). Do powtarzających się problemów należy stukanie maglownicy i zacieranie się alternatora. Bliźniakiem SX4 jest Fiat Sedici (14-37 tys. zł). Wnętrze wygląda nieźle i jest przyzwoicie wykonane, ale ciasne.
Dane techniczne: 1.6 – poj.: 1586 cm3, moc: 120 KM, maksymalny moment obr.: 156 Nm, prędkość maks.: 180 km/h, przysp. 0-100 km/h: 11,0 s, średnie zużycie paliwa: 5,4 l/100 km
S-Cross nie jest bezpośrednim następcą SX4 – to auto o segment większe. Już w chwili debiutu SX4 S-Cross odstawał od konkurentów stylizacją nadwozia i wnętrza czy rozwiązaniami technicznymi. Znalazł jednak swoje miejsce na rynku, kusząc sprawdzoną mechaniką (na razie nie przysparza problemów) czy przestronnym wnętrzem.
Trzonem oferty są silniki benzynowe, jednak nie należy obawiać się także diesla 1.6 DDiS (solidna jednostka Fiata). Kierowcy najczęściej narzekają na niską jakość powłoki lakierniczej oraz przekładnie kierownicze, które potrafią stukać i stawiać duży opór.
Dane techniczne: 1.3 – poj.: 1328 cm3, moc: 86 KM, maksymalny moment obr.: 110 Nm, prędkość maks.: 140 km/h, przysp. 0-100 km/h: 14,1 s, średnie zużycie paliwa: 7,1 l/100 km
Jimny to tak naprawdę ucywilizowany następca Samuraia z bardziej komfortowym wnętrzem, jednak wciąż solidnym i piekielnie skutecznym w terenie podwoziem i układem jezdnym z reduktorem i dołączaną na sztywno osią przednią (na przyczepnych nawierzchniach można korzystać tylko z napędu na tył). Wnętrze jest bardzo ciasne. Stylizacja pamięta początek lat 90.
Dane techniczne: 2.0 – poj.: 1995 cm3, moc: 128 KM, maksymalny moment obr.: 174 Nm, prędkość maks.: 160 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,8 s, średnie zużycie paliwa: 9,4 l/100 km
Grand Vitara wciąż jest cenionym modelem przez osoby zainteresowane wypadami w teren. Przemawia za nią konwencjonalna budowa i podatność na modyfikacje.
Jako samochód do jazdy na co dzień, i to wyłącznie utwardzonymi drogami, nie będzie najlepszym wyborem. Jest paliwożerna, hałaśliwa i przeciętnie resoruje. Grand Vitara ma ramę, reduktor i dołączany na sztywno napęd przodu. Automatyczna skrzynia ma 4 biegi, co pogarsza dynamikę.
Najpopularniejsza jest 5-drzwiowa wersja, ale można trafić na 3-drzwiową odmianę (także w wersji ze zdejmowanym brezentowym dachem), która jest niedrogim samochodem rekreacyjnym. Od 2001 r. dostępna była 7-osobowa wersja XL-7 z dłuższym rozstawem osi i silnikiem V6.
Największym problemem Vitary jest ogólne już zmęczenie. Do wymiany mogą kwalifikować się łożyska kół czy układu napędowego, coraz częściej trzeba się zmagać ze sporymi ogniskami korozji. Warto zwrócić uwagę na stan opon. Nowe o terenowym bieżniku nie będą tanie.
Dane techniczne: 1.9 DDiS – poj.: 1870 cm3, moc: 129 KM, maksymalny moment obr.: 300 Nm, prędkość maks.: 170 km/h, przysp. 0-100 km/h: 13,2 s, średnie zużycie paliwa: 7,7 l/100 km
SUV o konstrukcji prawdziwego auta terenowego. Do wyboru są dwie wersje nadwoziowe – krótka, 3-drzwiowa oraz widoczna na zdjęciach długa odmiana (nawet w niej ilość miejsca z tyłu jest ograniczona).
Grand Vitara II nieźle sprawdza się w terenie, m.in. za sprawą reduktora i blokady napędu (nie ma ich jedynie wersja 1.6 3d). Kokpit jest przejrzysty, a tryb pracy napędu 4x4 zmienia się pokrętłem.
To jeden z niewielu modeli Suzuki, w których można zastanowić się nad dieslem. Nie zapewni on całkowicie bezproblemowej eksploatacji, jednak dostarczany przez Renault silnik 1.9 DDiS okazał się dużo mniej awaryjny od jednostki montowanej np. do Laguny II. Jego główną słabością jest szybko zużywająca się turbosprężarka. Możliwe są wycieki oleju.
Silniki benzynowe są bezawaryjne, ale spalają ok. 10 l/100 km lub więcej, jeżeli auto jest eksploatowane wyłącznie w mieście. Montaż instalacji gazowej utrudnia brak miejsca do ukrycia butli.