Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Suzuki Swift V

Mały samochód, który nie zachwyca funkcjonalnością, ale jest trwały i przyjemny w prowadzeniu.

  • Lata produkcji: 2010-2017
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (94-136 KM), diesle 1.3 (75 KM)
  • Wersje: htb 3d, 5d
  • Długość/rozstaw osi: 385/243 cm, szerokość/wysokość: 169/151 cm, bagażnik: 211-892 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Swift V stanowi stylistyczne rozwinięcie „czwórki”. Jest lepiej wykończony i bardziej przestronny. Mankamentem Suzuki pozostał mały bagażnik. Trudno zachwycać się też twardymi tworzywami w kabinie oraz zaledwie przeciętnym wykończeniem. Multimedia i wyposażenie elektroniczne na tle rywali prezentują się nieco archaicznie.

Suzuki-Swift-V_3

Solidnie zmontowane wnętrze nie skrzypi ani nie trzeszczy. Twarde plastiki dość łatwo się rysują.

SILNIKI

Na rynku wtórnym króluje bazowa wersja 1.2. Poza nią Suzuki proponowało kochającą wysokie obroty i bardzo zwinną w prowadzeniu wersję 1.6 Sport. Dla oszczędnych przygotowano diesla 1.3 DDiS – to solidna jednostka Fiata z łańcuchowym napędem rozrządu.

AWARYJNOŚĆ

Silniki benzynowe są bezobsługowe – nie psują się, a do tego mają łańcuch rozrządu. Inżynierom Suzuki udało się nawet rozwiązać problem poprzednika w postaci słabych łożysk skrzyni biegów (ale olej warto wymieniać). Nieco więcej problemów przysparzają wysokoprężne Swifty – zgłaszane są awarie sprzęgła, turbo, rozciągnięcie łańcucha rozrządu czy zapychanie sadzą seryjnego filtra DPF. 

KOSZTY

Swift jest trwały, dość prosty konstrukcyjnie, a do tego dobrze zaopatrzony w zamienniki. Wydatki serwisowe ogranicza rozsądna konstrukcja zawieszenia – tuleje czy sworznie wahaczy można wymieniać oddzielnie.

SYTUACJA RYNKOWA

Ponad 250 Swiftów, w większości z benzynowymi silnikami. Krajowe, zadbane auta szybko zmieniają właścicieli.

Suzuki-Swift-V_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Nie polecamy Swifta z automatyczną skrzynią (opcja dla wersji 1.2). Nie psuje się, ale to zaledwie 4-biegowa klasyczna konstrukcja z przetwornikiem momentu obrotowego, która istotnie ogranicza osiągi.
  • Opcją dla wersji 1.2 był napęd 4x4 ze sprzęgłem wiskotycznym. Jest prosty, ale wystarczająco skuteczny.
  • Topowa wersja Sport, w przeciwieństwie do rywali, nie ma turbosprężarki. Potrzebuje wysokich obrotów.

CENY

13 000 zł – Przez ostatni rok ceny nie stopniały. Najtańsze są sprowadzone auta w przeciętnym stanie technicznym.
24 000 zł – Swifty kosztują więcej od rywali, ale są praktycznie bezawaryjne. Dobra renoma ogranicza utratę wartości.
35 000 zł – Wśród najdroższych aut wciąż można znaleźć bezwypadkowe Swifty z przebiegiem poniżej 50 tys. km.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.2 VVT 1.6 Sport 1.3 DDiS
Pojemność skokowa 1242 cm3 1586 cm3 1248 cm3
Zasilanie benzynowy benzynowy turbodiesel
Moc maks. 94 KM 136 KM 75 KM
Maks. moment obr. 118 Nm 160 Nm 190 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,3 s 8,7 s 12,7 s
Prędkość maks. 165 km/h 195 km/h 165 km/h
Suzuki-Swift-V_4

Silnik 1.2 starczy do sprawnej jazdy. Przy dużych prędkościach sporo pali.

HISTORIA MODELU

2010 premiera Swifta V
2011 ofertę wzmacniają wersje 4x4 (tylko z silnikiem 1.2) oraz Sport (1.6, 136 KM)
2013 modernizacja (m.in. nowe światła z ciemnym wkładem)
2014 z oferty znika silnik Diesla
2017 wprowadzenie Swifta VI

Suzuki-Swift-V_6

Suzuki Swift we flagowej wersji Sport.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużyte elementy wnętrza
    Jeżeli rysy są głębokie pozostaje zakup używanych części w lepszym stanie.
    Koszt wymiany: od 300 zł
  • Stukające zawieszenie
    Źródłem nieprzyjemnych dźwięków mogą być np. łączniki stabilizatora lub jego tuleje.
    Koszt naprawy: od 100 zł
  • Wymiana oleju w skrzyni biegów
    Aby zwiększyć trwałość łożysk w skrzyni, warto co 50 tys. km wymieniać olej.
    Koszt wymiany: od 250 zł
  • Zatkany DPF w dieslu
    Filtr sadzy zapycha się szybko, gdy auto jest użytkowane wyłącznie w mieście.
    Koszt czyszczenia: od 500 zł

ZALETY I WADY

+ Model wolny od poważnych usterek.
+ Wystarczająco przestronne wnętrze.
+ Dynamika wersji benzynowych.

- Wciąż wysokie ceny zakupu.
- Ograniczona pojemność bagażnika.
- Tworzywa wykończeniowe – niezbyt przyjemne w dotyku i podatne na rysowanie.

Suzuki-Swift-V_5

Silnik 1.2 starczy do sprawnej jazdy. Przy dużych prędkościach sporo pali.

WARTO KUPIĆ

Krajowego Swifta 1.2. Wersja Sport świetnie jeździ, ale to propozycja dla konesera. Auto nie jest wygodne i sporo pali.

UWAŻAJ NA

Auta z instalacją LPG – przy braku hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych oznacza ona dodatkowe koszty.

NASZA OCENA

Funkcjonalność 4/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 6/6
Koszty 5/6

SUMA 19/24 pkt

Czytaj także