Mały samochód, który nie zachwyca funkcjonalnością, ale jest trwały i przyjemny w prowadzeniu.
Swift V stanowi stylistyczne rozwinięcie „czwórki”. Jest lepiej wykończony i bardziej przestronny. Mankamentem Suzuki pozostał mały bagażnik. Trudno zachwycać się też twardymi tworzywami w kabinie oraz zaledwie przeciętnym wykończeniem. Multimedia i wyposażenie elektroniczne na tle rywali prezentują się nieco archaicznie.
Na rynku wtórnym króluje bazowa wersja 1.2. Poza nią Suzuki proponowało kochającą wysokie obroty i bardzo zwinną w prowadzeniu wersję 1.6 Sport. Dla oszczędnych przygotowano diesla 1.3 DDiS – to solidna jednostka Fiata z łańcuchowym napędem rozrządu.
Silniki benzynowe są bezobsługowe – nie psują się, a do tego mają łańcuch rozrządu. Inżynierom Suzuki udało się nawet rozwiązać problem poprzednika w postaci słabych łożysk skrzyni biegów (ale olej warto wymieniać). Nieco więcej problemów przysparzają wysokoprężne Swifty – zgłaszane są awarie sprzęgła, turbo, rozciągnięcie łańcucha rozrządu czy zapychanie sadzą seryjnego filtra DPF.
Swift jest trwały, dość prosty konstrukcyjnie, a do tego dobrze zaopatrzony w zamienniki. Wydatki serwisowe ogranicza rozsądna konstrukcja zawieszenia – tuleje czy sworznie wahaczy można wymieniać oddzielnie.
Ponad 250 Swiftów, w większości z benzynowymi silnikami. Krajowe, zadbane auta szybko zmieniają właścicieli.
13 000 zł – Przez ostatni rok ceny nie stopniały. Najtańsze są sprowadzone auta w przeciętnym stanie technicznym.
24 000 zł – Swifty kosztują więcej od rywali, ale są praktycznie bezawaryjne. Dobra renoma ogranicza utratę wartości.
35 000 zł – Wśród najdroższych aut wciąż można znaleźć bezwypadkowe Swifty z przebiegiem poniżej 50 tys. km.
SILNIK | 1.2 VVT | 1.6 Sport | 1.3 DDiS |
---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1242 cm3 | 1586 cm3 | 1248 cm3 |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Moc maks. | 94 KM | 136 KM | 75 KM |
Maks. moment obr. | 118 Nm | 160 Nm | 190 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 12,3 s | 8,7 s | 12,7 s |
Prędkość maks. | 165 km/h | 195 km/h | 165 km/h |
2010 premiera Swifta V
2011 ofertę wzmacniają wersje 4x4 (tylko z silnikiem 1.2) oraz Sport (1.6, 136 KM)
2013 modernizacja (m.in. nowe światła z ciemnym wkładem)
2014 z oferty znika silnik Diesla
2017 wprowadzenie Swifta VI
+ Model wolny od poważnych usterek.
+ Wystarczająco przestronne wnętrze.
+ Dynamika wersji benzynowych.
- Wciąż wysokie ceny zakupu.
- Ograniczona pojemność bagażnika.
- Tworzywa wykończeniowe – niezbyt przyjemne w dotyku i podatne na rysowanie.
Krajowego Swifta 1.2. Wersja Sport świetnie jeździ, ale to propozycja dla konesera. Auto nie jest wygodne i sporo pali.
Auta z instalacją LPG – przy braku hydraulicznej kompensacji luzów zaworowych oznacza ona dodatkowe koszty.
Funkcjonalność 4/6
Gama silników 4/6
Niezawodność 6/6
Koszty 5/6
SUMA 19/24 pkt