Nowa generacja Suzuki Swifta pozostaje wierna założeniom poprzednich wcieleń tego miejskiego modelu – ma atrakcyjny wygląd i niewielkie jak na swoją klasę rozmiary. Wciąż sporo w nim także tradycyjnych, „analogowych” rozwiązań. Czy właśnie takie, czyli lekko zawadiackie, ale nieprzekombinowane auto ma dziś szansę na podbój rynku?
W 2005 roku Suzuki zaprezentowało całkiem nowego Swifta i była to prawdziwa rewolucja w stosunku do poprzedniego, wyjątkowo skromnego modelu. Japońska firma postawiła na odważną i ciekawą stylizację, w której można było wręcz dostrzec nawiązania do jednego z najbardziej znanych „maluchów”, czyli Mini Hatcha. Od tego czasu pojawiły się już trzy kolejne wcielenia Swifta, i wszystkie są wierne tej wprowadzonej niemal dwie dekady temu koncepcji.
Sama sylwetka najnowszego Swifta jest podobna do tej w poprzedniku, ale karoserię zaprojektowano od podstaw i wyraźnie zmieniły się detale stylizacji, takie jak choćby lampy. Największa modyfikacja objęła maskę, która teraz ma formę tzw. muszli małży, czyli jest zamontowana ponad błotnikami.
Jeśli chodzi o rozmiary, nowy Swift w zasadzie dokładnie odpowiada poprzednikowi, także pod względem rozstawu osi. Suzuki ma 386 cm długości, pozostaje zatem autem plasującym się pomiędzy typowymi minisamochodami (np. Toyotą Aygo X – dł. 370 cm) a modelami miejskimi (np. Skodą Fabią – dł. 411 cm).
Wnętrze siódmej generacji Swifta przeszło zdecydowaną metamorfozę. Wyraźnie zmienił się kształt deski rozdzielczej, a ekran, dotąd w niej zabudowany, został przeniesiony na jej szczyt. Trochę dziwne jest to, że wbrew obecnym trendom zastosowano jego masywną obudowę. Gdyby nie ona, wyświetlacz mógłby być znacznie większy, a przy okazji kokpit wyglądałby lżej. Sam system multimedialny działa sprawnie, menu są proste, a ekran ma dobrą jakość i jest wystarczająco responsywny.
Niestety nie wszystkie funkcje samochodu ustawia się za jego pośrednictwem. Wiele ustawień, w tym systemów bezpieczeństwa, realizuje się poprzez komputer pokładowy umieszczony pomiędzy analogowymi wskaźnikami. Sprawę pogarsza jeszcze to, że do sterowania trzeba użyć patyczka po ich prawej stronie – ani to intuicyjne, ani wygodne. Zdecydowanie do poprawy.
Poza tym obsługa okazuje się łatwa, bo na szczęście pozostawiono duży panel klimatyzacji i przyciski do uruchamiania/wyłączania niektórych funkcji, np. podgrzewania siedzeń czy systemu start/stop.
Nad deską rozdzielczą dominuje 9-calowy ekran (w poprzedniku miał 7''). W konsoli znalazło się miejsce na trzy wejścia USB i gniazdo 12 V. Choć to nowa generacja Swifta, pozostawiono analogowe wskaźniki i…
W kabinie nie odnajdziemy wprawdzie miękkich plastików, ale te, które zastosowano, dzięki różnym kolorom i fakturom prezentują się całkiem dobrze. W sumie wnętrze Swifta sprawia naprawdę przyjemne wrażenie.
Jak na tak nieduży samochód Swift pozytywnie zaskakuje ilością miejsca w kabinie. Z przodu wygodnie usiądą osoby o wzroście ponad 190 cm i nie będą ocierały o dach.
Z tyłu także bez problemu zmieszczą się wysocy pasażerowie i wystarczy im miejsca na głowy, stopy i kolana (w tym ostatnim przypadku pod warunkiem, że z przodu nie zasiądą „dwumetrowcy”). Szkoda jedynie, że regulacja tylnych zagłówków jest zbyt skromna.
Siedzenia są całkiem wygodne, choć na szybciej pokonywanych zakrętach nie podpierają najlepiej pleców.
Suzuki przeznaczyło dla Swifta silnik nowej generacji (Z12E) – benzynowy 1.2 R3 wspierany układem mikrohybrydowym. Jednostka dysponuje mocą 83 KM, ale w praktyce okazuje się to wystarczające dla tego lekkiego auta.
Dane techniczne | Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid |
---|---|
Silnik | benzynowy (MHEV) |
Pojemność skokowa | 1197 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Moc maksymalna | 83 KM/5700 |
Maksymalny moment obrotowy | 112 Nm/4500 |
Napęd; skrzynia biegów | przedni; man./5-b. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 386/174/150/245 cm |
Średnica zawracania | 9,6 m |
Masa/ładowność | 919/446 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 265/980 l |
Poj. zbiornika paliwa | 37 l (Pb 95) |
Opony | 195/55 R16 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 165 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,5 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,4 l/100 km |
Zasięg | 840 km |
W swoim naturalnym środowisku, czyli w ruchu miejskim, Swift przyspiesza całkiem dynamicznie, choć także na trasie, do ok. 120 km/h, nie odczuwa się specjalnie niedoboru siły napędowej. Na autostradzie, a tym bardziej podczas wyprzedzania na drogach lokalnych, do sprawnego rozpędzania warto jednak redukować przełożenia. Ważne zatem, że 5-biegowa manualna skrzynia (dostępna jest też CVT) działa lekko i precyzyjnie. Atutem jest bardzo niskie zapotrzebowanie na paliwo, które podczas spokojnej jazdy w trasie wynosi około 4 l/100 km.
dane Testowe | Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 4,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h (IV b.) | 11,8 s |
Elastyczność 80-120 km/h (V b.) | 22,6 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,5 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 58,2 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,4 dB |
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,1 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) | 5,3/4,2/4,8 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 770 km |
Nowy Swift, tak jak poprzednicy, przekonuje lekkim i przyjemnym prowadzeniem. Jest zwinny, chętnie zmienia kierunek jazdy. Na zakrętach wykazuje pewną tendencję do przechyłów i niewielką do podsterowności. Co ważne, także na autostradzie okazuje się stabilny. Komfort jazdy jest niezły, choć na dużych nierównościach wstrząsy są wyraźnie odczuwalne.
WYPOSAŻENIE I CENY | Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid Elegance |
---|---|
Poduszki czoł./bocz./kurt./centr. | +/+/+/– |
Asyst. pasa ruchu/martwego pola | +/+ |
Asyst. znaków/zapobieg. kolizji | +/+ |
Tempomat/aktywny tempomat | –/+ |
Klimatyzacja manualna/automat. | –/+ |
Cyfrowe zegary | – |
System multimedialny/nawigacja | +/+ |
Android Auto/Apple CarPlay | +/+ |
Reflektory diodowe | + |
Elektryczne ster. szyby/lusterka | +/+ |
Podgrzewane siedzenia | + |
Ładowarka ind./dostęp bezkl. | –/+ |
Czujniki parkowania tył/przód i tył | +/– |
Kamera cofania/asystent parkow. | +/– |
Aluminiowe felgi 15''/16''/17'' | –/ /– |
Lakier metalizowany | 2490 zł |
Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem | 80 900 zł |
Cena | 90 900 zł |
Swift w swoim najnowszym wcieleniu pozostał wyjątkowo sympatycznym miejskim samochodem. Jest przestronny oraz całkiem wygodny, a do tego jego benzynowy silnik okazuje się wystarczająco dynamiczny i wyjątkowo ekonomiczny. Ma też bogate wyposażenie seryjne, obejmujące również nowoczesne systemy wsparcia kierowcy.