Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid Elegance – test, przód

Nowe Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid jest nieskomplikowane, zwinne i oszczędne. Takich aut jest dziś coraz mniej | TEST

archiwum/Motor

Nowe Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid jest nieskomplikowane, zwinne i oszczędne. Takich aut jest dziś coraz mniej | TEST

Nowa generacja Suzuki Swifta pozostaje wierna założeniom poprzednich wcieleń tego miejskiego modelu – ma atrakcyjny wygląd i niewielkie jak na swoją klasę rozmiary. Wciąż sporo w nim także tradycyjnych, „analogowych” rozwiązań. Czy właśnie takie, czyli lekko zawadiackie, ale nieprzekombinowane auto ma dziś szansę na podbój rynku?

W 2005 roku Suzuki zaprezentowało całkiem nowego Swifta i była to prawdziwa rewolucja w stosunku do poprzedniego, wyjątkowo skromnego modelu. Japońska firma postawiła na odważną i ciekawą stylizację, w której można było wręcz dostrzec nawiązania do jednego z najbardziej znanych „maluchów”, czyli Mini Hatcha. Od tego czasu pojawiły się już trzy kolejne wcielenia Swifta, i wszystkie są wierne tej wprowadzonej niemal dwie dekady temu koncepcji.

Sama sylwetka najnowszego Swifta jest podobna do tej w poprzedniku, ale karoserię zaprojektowano od podstaw i wyraźnie zmieniły się detale stylizacji, takie jak choćby lampy. Największa modyfikacja objęła maskę, która teraz ma formę tzw. muszli małży, czyli jest zamontowana ponad błotnikami.

Jeśli chodzi o rozmiary, nowy Swift w zasadzie dokładnie odpowiada poprzednikowi, także pod względem rozstawu osi. Suzuki ma 386 cm długości, pozostaje zatem autem plasującym się pomiędzy typowymi minisamochodami (np. Toyotą Aygo X – dł. 370 cm) a modelami miejskimi (np. Skodą Fabią – dł. 411 cm). 

Suzuki-Swift-1.2-DualJet-mild-Hybrid-Elegance-bok
Sylwetka nowego Swifta jest podobna do tej w aucie poprzedniej generacji. Tylne klamki nie są już na słupku, a na drzwiach.

Kokpit – analogowo i cyfrowo

Wnętrze siódmej generacji Swifta przeszło zdecydowaną metamorfozę. Wyraźnie zmienił się kształt deski rozdzielczej, a ekran, dotąd w niej zabudowany, został przeniesiony na jej szczyt. Trochę dziwne jest to, że wbrew obecnym trendom zastosowano jego masywną obudowę. Gdyby nie ona, wyświetlacz mógłby być znacznie większy, a przy okazji kokpit wyglądałby lżej. Sam system multimedialny działa sprawnie, menu są proste, a ekran ma dobrą jakość i jest wystarczająco responsywny.

Niestety nie wszystkie funkcje samochodu ustawia się za jego pośrednictwem. Wiele ustawień, w tym systemów bezpieczeństwa, realizuje się poprzez komputer pokładowy umieszczony pomiędzy analogowymi wskaźnikami. Sprawę pogarsza jeszcze to, że do sterowania trzeba użyć patyczka po ich prawej stronie – ani to intuicyjne, ani wygodne. Zdecydowanie do poprawy.

Poza tym obsługa okazuje się łatwa, bo na szczęście pozostawiono duży panel klimatyzacji i przyciski do uruchamiania/wyłączania niektórych funkcji, np. podgrzewania siedzeń czy systemu start/stop. 

W kabinie nie odnajdziemy wprawdzie miękkich plastików, ale te, które zastosowano, dzięki różnym kolorom i fakturom prezentują się całkiem dobrze. W sumie wnętrze Swifta sprawia naprawdę przyjemne wrażenie.

Jak na tak nieduży samochód Swift pozytywnie zaskakuje ilością miejsca w kabinie. Z przodu wygodnie usiądą osoby o wzroście ponad 190 cm i nie będą ocierały o dach.

Z tyłu także bez problemu zmieszczą się wysocy pasażerowie i wystarczy im miejsca na głowy, stopy i kolana (w tym ostatnim przypadku pod warunkiem, że z przodu nie zasiądą „dwumetrowcy”). Szkoda jedynie, że regulacja tylnych zagłówków jest zbyt skromna.

Układ napędowy – wystarczająco sprawny

Suzuki przeznaczyło dla Swifta silnik nowej generacji (Z12E) – benzynowy 1.2 R3 wspierany układem mikrohybrydowym. Jednostka dysponuje mocą 83 KM, ale w praktyce okazuje się to wystarczające dla tego lekkiego auta.

Dane techniczne Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid
Silnik  benzynowy (MHEV)
Pojemność skokowa 1197 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna 83 KM/5700
Maksymalny moment obrotowy 112 Nm/4500
Napęd; skrzynia biegów przedni; man./5-b.
Dług./szer./wys./rozstaw osi 386/174/150/245 cm
Średnica zawracania 9,6 m
Masa/ładowność 919/446 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 265/980 l
Poj. zbiornika paliwa 37 l (Pb 95)
Opony 195/55 R16
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,5 s
Średnie zużycie paliwa 4,4 l/100 km
Zasięg 840 km

W swoim naturalnym środowisku, czyli w ruchu miejskim, Swift przyspiesza całkiem dynamicznie, choć także na trasie, do ok. 120 km/h, nie odczuwa się specjalnie niedoboru siły napędowej. Na autostradzie, a tym bardziej podczas wyprzedzania na drogach lokalnych, do sprawnego rozpędzania warto jednak redukować przełożenia. Ważne zatem, że 5-biegowa manualna skrzynia (dostępna jest też CVT) działa lekko i precyzyjnie. Atutem jest bardzo niskie zapotrzebowanie na paliwo, które podczas spokojnej jazdy w trasie wynosi około 4 l/100 km.

 dane Testowe Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid
Przyspieszenie 0-50 km/h 4,1 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,0 s
Elastyczność 60-100 km/h (IV b.) 11,8 s
Elastyczność 80-120 km/h (V b.) 22,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 38,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 58,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 65,4 dB
Rzeczywista prędkość (przy wskazaniu 100 km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,1
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 5,3/4,2/4,8 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 770 km

Nowy Swift, tak jak poprzednicy, przekonuje lekkim i przyjemnym prowadzeniem. Jest zwinny, chętnie zmienia kierunek jazdy. Na zakrętach wykazuje pewną tendencję do przechyłów i niewielką do podsterowności. Co ważne, także na autostradzie okazuje się stabilny. Komfort jazdy jest niezły, choć na dużych nierównościach wstrząsy są wyraźnie odczuwalne. 

Suzuki-Swift-1.2-DualJet-mild-Hybrid-Elegance-tyl
Najnowsze Suzuki Swift to już siódma generacja tego modelu. Pierwsza zadebiutowała w 1983 roku.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid Elegance – test: podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • przestronna kabina, wystarczająco pojemny bagażnik, udane multimedia, dobra widoczność 
  • obsługa wielu funkcji przez komputer 

Układ napędowy

  • akceptowalna dynamika, bardzo niskie spalanie, precyzyjna skrzynia biegów 
  • słaba elastyczność

Właściwości jezdne

  • dobra stabilność także podczas szybkiej jazdy w trasie, lekko pracujący układ kierowniczy
  • wstrząsy na większych wybojach

Wyposażenie i cena

  • bogate wyposażenie seryjne, sporo systemów bezpieczeństwa czynnego
  • brak możliwości dokupowania opcji
WYPOSAŻENIE I CENY Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid Elegance
Poduszki czoł./bocz./kurt./centr. +/+/+/–
Asyst. pasa ruchu/martwego pola +/+
Asyst. znaków/zapobieg. kolizji +/+
Tempomat/aktywny tempomat –/+
Klimatyzacja manualna/automat. –/+
Cyfrowe zegary
System multimedialny/nawigacja +/+
Android Auto/Apple CarPlay +/+
Reflektory diodowe +
Elektryczne ster. szyby/lusterka +/+
Podgrzewane siedzenia +
Ładowarka ind./dostęp bezkl. –/+
Czujniki parkowania tył/przód i tył +/–
Kamera cofania/asystent parkow. +/–
Aluminiowe felgi 15''/16''/17'' –/ /–
Lakier metalizowany   2490 zł
Cena wersji podstawowej z tym samym silnikiem 80 900 zł
Cena 90 900 zł

Swift w swoim najnowszym wcieleniu pozostał wyjątkowo sympatycznym miejskim samochodem. Jest przestronny oraz całkiem wygodny, a do tego jego benzynowy silnik okazuje się wystarczająco dynamiczny i wyjątkowo ekonomiczny. Ma też bogate wyposażenie seryjne, obejmujące również nowoczesne systemy wsparcia kierowcy.

Suzuki-Swift-1.2-DualJet-mild-Hybrid-Elegance-przod-1
Suzuki Swift jest nieco tańsze od rywali (np. Renault Clio czy Toyoty Yaris), ale tak naprawdę pod względem rozmiarów znajduje się pomiędzy segmentami samochodów mini i miejskich. 

Czytaj także